Jay Z & Kanye West: Watch The Throne (Roc-A-Fella)
Vyzerá to, ako keby si Kanye West, ktorý minulý rok vydal nekompromisne päťhviezdičkový album My Beautiful Twisted Fantasy, len tak – povedzme v rámci spoločnej dovolenky – zarapoval so starším priateľom Jay Z. Taká pohoda ide z ich spoločného albumu, skromne nazvaného Watch The Throne. Je to však „sofistikovaná" podoba pohody. Majstri totiž ani jeden z trackov neodflákli. Natlačili do nich toľko muziky, koľko sa len dalo. Zaspieval si na nich Frank Ocean, Justin Vernon aj Beyoncé, zo samplov znie Nina Simone či Otis Redding, Kanye a Jay nerapujú zďaleka len o autách a reťaziach, ale aj o „black on black murders", o Amerike a dokonca sa pokúšajú aj o neraperskú introspekciu. Je to album, na ktorom je stále čo počúvať. Čistý synetizátorový riff, sugestívny groove, „tučnú" basu, „hustý" beat. A speváci. A dvaja majstri s mikrofónmi v rukách.
5/5
CSS: La Liberación (V2)
Keď v roku 2006 vydala svoj debutový album Cansei de Ser Sexy brazílska kapela CSS, znelo to veselo, sviežo, provokatívne. Pesničky ako Off The Hook alebo Music Is My Hot Hot Sex sa stali hitmi všetkých indie rádií na svete. Ale to bolo vtedy. O dva roky nasledoval nezaujímavý album Donkey, a teraz tu máme La Liberación. Názov naznačuje oslobodenie od tínedžerskej naivity a začiatok dospelosti. V najlepších momentoch k tomu s prižmúrením ucha aj dochádza: napríklad v pesničke Hits Me Like a Rock s hosťujúcim Bobbym Gillespiem, prípadne v City Grrrl, ktorá na albume nasleduje hneď po nej. Zvyšok je zaujímavý asi ako mnohokrát opakovaný vtip. Keď v poslednej piesni speváčka Lovefoxxx kričí „fuck everything", už to nie je ani vtipné, ani sexy. Zdá sa, že CSS už pred piatimi rokmi povedali všetko, čo povedať mali.
2/5
Other Lives: Tamer Animals (TBD Records)
Indie-pop-folková vlna na ktorej sa nesú Other Lives (Oklahoma), zaplavuje americkú scénu. Často v nej počuť prvky hudby filmových westernov. Už je z toho westernová mánia!  Akustický zvuk, priestorový, vyvolávajúci obraz monumentálnej „big country“, husle, klarinety, lesný roh, trúbky, organ, harmónium, klavír, gitary, basa, traja speváci, produkcia Joey Waronkera (REM, Johnny Cash, Beck). Ako filmovému pamätníkovi Monca a plukovníka Mortimera sa mi to nemôže nepáčiť, najmä keď For 12, jedna z najkrajších tohtoročných skladieb,  znie tak, ako keby si Love nasadili kovbojské klobúky a Morricone by im zavelil „na kone!“. V rovnomennom videoklipe vidno tiež rozľahlú krajinu, no z vesmírnej lode. Vesmírni kovboji? Hippies? Podobní motocyklistom z filmu Easy Rider? Romantická „americana“. A nezabudnite na skladbu For 12.
4/5

Rossini: J. Lezhneva, M. Minkowski & Sinfonia Varsovia
(naïve/Divyd)
„Akýkoľvek druh hudby môže byť dobrý, s výnimkou nudnej,“ povedal údajne taliansky génius opery Gioachino Rossini. S dirigentom, špecialistom na starú hudbu Marcom Minkowským nehrozí nuda v akomkoľvek repertoári a s akýmkoľvek orchestrom. Rossiniho vokálna virtuozita vystavuje mladučkej ruskej sopranistke Júlii Ležnevovej veľmi dobrú vizitku, poľský orchester hrá pod taktovkou francúzskeho dirigenta ako švajčiarske hodinky. Žiadne „the very best of“: intímny zážitok pre fanúšikov opery, mimoriadne príjemné vybočenie z klišé o tomto žánri pre nás ostatných. „Tanti affetti in un momento, mi si fanno al core intorno,“ spieva sa v úvodnej árii z La donna del lago. Emócie, búšenie srdca...  – na tomto CD je všetko, čo od neho môžete čakať.
4/5
.andrej Šuba