Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rozprávky (v)o verejnom priestore

.juliana Sokolová .časopis .umenie

Od 15. augusta do 2. septembra sa v Košiciach konal štvrtý ročník festivalu súčasného umenia, určeného pre verejné priestory mesta, Street Art Communication.

Aktuálny ročník bol pre festival medzníkom, ktorého najdôležitejším prejavom bol fyzický posun festivalu a tvorby, ktorú prezentuje, do historického centra mesta. Festival si dáva za cieľ približovať verejnosti rôzne podoby pouličného vizuálneho umenia a zároveň sa snaží stimulovať diskusiu o výzore a využití verejného priestoru našich miest.  
O tom, že si organizátori na tomto „prelomovom“ ročníku festivalu dali obzvlášť záležať, svedčí aj stavba programu a výber mimoriadne kvalitných headlinerov – ukrajinských Interesni Kazki a Španiela Aryza. Napriek tomu, že festival vzišiel z košickej graffiti scény, snaží sa rozbiť u nás zažitú úzku asociáciu street artu s graffiti. Štvrtý ročník sa teda zameral na prezentáciu tvorby veľkoplošných nástenných malieb na fasádach budov, muralov, a predstavil výber z novej silnej generácie muralistov, ktorá v poslednom desaťročí vyrástla na medzinárodnej scéne. .zmysel pre kontext
„Graffiti nepracuje vo významnej miere s prostredím. Ide hlavne o prepracovanie tvarov a farebnosti, teda o vizuálnu stránku. Muralisti ako maliari citlivejšie reflektujú prostredie, v ktorom tvoria,“ hovorí Viktor Feher, umelecký riaditeľ festivalu a jeden z nestorov košickej streetartovej scény. V rámci festivalu preto tvorbu graffiti umiestnili prevažne do sídliskových častí, na betónové oporné múry a podobne, kam podľa organizátorov patrí. Tým nadviazali na predchádzajúce ročníky, ktoré sa sústredili na oživenie postsocialistických zón na sídliskách, ako napríklad areál školy na Exnárovej na sídlisku Furča v auguste 2010 alebo areál medických internátov na sídlisku Terasa v auguste 2009. Pre centrum mesta však tento rok zvolili veľkoplošné maľby, ktoré komunikujú s oveľa širším spektrom verejnosti.   .headlineri
Interesni Kazki aj Aryz patria ku crème de la crème spomínanej novej generácie muralistov. Kazki, ktoré tvoria Aleksij Bordusov (1980) a Volodymyr Manzhos (1981), vznikli pred desiatimi rokmi v uliciach Kyjeva. Do Košíc prišli z festivalu na portugalskych Azorách. Vo svojích veľkoplošných maľbách rozprávajú zaujímavé rozprávky (interesni kazki) s vlastnou poetikou. Príkladom spomínanej citlivosti pre kontext je aj ich rozhodnutie použiť na svoju maľbu v košickom Starom Meste hnedo-oranžovú gamma paletu, ktorá rezonuje s farebnosťou okolitých striech a murív. V kontraste ku kontemplatívnosti Interesných Kaziek je tvorba mladého, 22-ročného Španiela Aryza z barcelonskej MM crew voľnejšia a spontánnejšia. Kým Kazki tvoria svoje precízne maľby sprejom, Aryz maľuje svoje fantazíjné figurálne výjavy valčekom a akrylom.
Okrem muralov a graffiti festival priniesol do Košíc aj foto projekt Šymona Klimana, zachytávajúci tváre a príbehy slovenských partizánov. Inštaláciu ich veľkorozmerných portrétov na zastávke Protifašistických bojovníkov vo frekventovanom cestnom podjazde v bývalom Mlynskom náhone otvorili 29. augusta na výročie SNP. V sprievodnom programe festival ďalej priniesol workshopy a koncerty v Tabačke Kulturfabrik a výstavu fotiek Illah van Oijen z ulíc a sídlisk Košíc v nových priestoroch Make-Up Gallery na Alvinczyho ulici 18. .otázky
Rozhodnutie rozšíriť festival do centra mesta mu umožnilo efektívne otvoriť diskusiu o výzore verejných priestorov v našich mestách a položiť svoje otázky: otázky o vizuálnom znečistení a znehodnotení verejných priestorov mesta, o. i. prostredníctvom proliferácie nevkusných, graficky nezvládnutých všadeprítomných reklamných plôch a o absencii akéhokoľvek citu pri ich umiestňovaní v našom spoločnom priestore. Otázky o tom, prečo si to ani nevšímame a nereagujeme na to, ako aj otázky o tom, ako chceme, aby vyzerali priestory miest, v ktorých žijeme. Vo svojej konkrétnosti sú to otázky aj o tom, prečo takmer  na každom lešení v Starom Meste visí katastrofálna reklamná plachta, prečo na Levočskom dome, často mestom vyzdvihovanom najstaršom hostinci na Hlavnej, má Orange povolený absolútne neprimeraný svetelný pútač a biliard podnik hneď nad ním okná oblepené podomácky vyrobenými nápismi, zatiaľ čo rozhodnutie, či povoliť umiestnenie nástennej maľby je vysoko kontroverzné. Jednou z najdôležitejších otázok, ktorú festival kladie, teda je, prečo nám nezáleží na tom, ako vyzerajú naše mestá? A ak by nám na tom záležalo viac, ako by vyzerali a žilo by sa v nich inak?
Najväčším úspechom tohtoročného festivalu bolo, že pomohol vytvoriť konkrétne diela, ktoré ilustrujú, že pouličné vizuálne umenie je – a najmä, že môže byť – viac ako aktivita úzkej a špecifickej graffiti scény a že výzor našich verejných priestorov je našou spoločnou vecou. Štvrtý ročník festivalu tak okrem otázok pre verejnosť a mestské inštitúcie zároveň adresoval vážnu výzvu do svojich vlastných radov, teda ľuďom tvoriacim streetart v našich mestách. Autorka je publicistka.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite