Film Bournovo ultimátumKniha Léon Bloy: Stránky z dílaFILM PLANÉTA TEROR

Film Bournovo ultimátum
Kniha Léon Bloy: Stránky z díla
FILM PLANÉTA TEROR

Film Bournovo ultimátum
Tatra film
Jason Bourne bol tajným agentom. Jeho nadriadení sa pokúsili pripraviť ho o život a on stratil vedomie a následne aj pamäť. Odvtedy nemá identitu a minulosť. Dodnes skladá čriepky z mozaiky vlastného života v snahe zistiť pravdu o tom, kým vlastne je. V ceste mu však stojí CIA, pre ktorú kedysi pracoval. Jeho minulosť totiž ukrýva temné tajomstvá špionážnej agentúry. Príbeh Bournovho ultimáta vychádza z klasického pôdorysu akčného trileru, napriek tomu sa na viacerých miestach odkloní od trajektórie žánrovo príbuzných filmov. Už v Agentovi bez minulosti i Bournovom mýte, predchádzajúcich dieloch série, tvorcovia dokázali, že vedia vystavať atraktívny príbeh a nahradiť žánrové klišé sviežimi motívmi. Film v porovnaní so svojimi predchodcami ponúka priamočiarejší príbeh so silnou záverečnou pointou. Zrýchlilo sa tempo rozprávania, napriek tomu sa dej nestáva nelogický alebo mätúci. Režisér Paul Greengrass po Bournovom mýte znova preukazuje svoj rozprávačský talent, cit pre načasovanie a dĺžku jednotlivých scén. Znamenite sa mu darí stupňovať napätie prostredníctvom strihu a práce s kamerou. Greengrass volí netradičné kompozície, vyberá si atypické pohľady, pohráva sa s farebnosťou, svetlom, využíva roztrasenú ručnú kameru. Pomocou nich vytvára intenzívny pocit neurčitosti, chaosu, neistoty. Bournovo ultimátum predstavuje napínavý, logicky vystavaný, vizuálne pôsobivý triler. Jeho výrazne ambivalentný hlavný hrdina v podaní presvedčivého Matta Damona ho na niekoľkých miestach povyšuje na čosi viac.

Kniha Léon Bloy: Stránky z díla Triáda, 2007
V druhej polovici devätnásteho a v prvých rokoch dvadsiateho storočia žil v Paríži chudobný spisovateľ, zbožný katolík Léon Bloy (1846 –1917). Napriek tomu, že tohto pokorného búrliváka už v roku 1902 prekladal a v Staré Říši vydával Josef Florian (vo Francúzsku vyšiel dokonca výber z ich korešpondencie), je pre Slovákov a Čechov stále skôr zaujímavo znejúcim menom, než rozpoznaným spisovateľom. A je čo spoznávať. Stránky z díla vybrané a v roku 1951 vydané Raїsou Maritainovou (manželkou filozofa Jacquesa Maritaina, ktorý ku knihe napísal úvod) sú veľmi dobrým úvodom do Bloyovho sveta. Jeho myšlienky znepokojujú („Křesťanská láska znamená hlasitě křičet!“), dráždia (napríklad jeho pohŕdanie obchodníkmi, podnikateľmi a protestantmi), aj inšpirujú. Stránky z díla obsahujú úryvky z Bloyových úvah, článkov a listov. Píše o chudobe (je preňho veľkou cnosťou), o umení („Už po tři nebo čtyři staletí katolíci i rozkolníci ze všech táborů dělají, co mohou, aby stůj co stůj degradovali lidskou obraznost“), kritizuje pokryteckú cirkev („Jakživo neexistovalo nic tak hnusného, tak vrcholně odporného, jako je dnešní katolický svět.“),  zosmiešňuje moderný relativizmus a päťdesiat rokov pred holokaustom bráni židov pred vzrastajúcim – „kresťanským“ – antisemitizmom („Dá se vůbec vyjádřit, jakou obrovskou urážkou a rouhačstvím je hanobení židovské rasy?“). Škoda, že v knihe nie je viac informácií o autorovi a kontexte jeho tvorby. Aj bez toho je však čítanie Bloyových textov mimoriadnym zážitkom.

FILM PLANÉTA TEROR Palace Pictures
Planéta Teror je prvý z dvoch filmov projektu Grindhouse, za ktorým stoja americkí režiséri Quentin Tarantino a Robert Rodriguez, ktorí sa nikdy netajili sympatiami k poklesnutým žánrom. Rodriguez, režisér Desperada či Sin City, nás privádza do zapadnutého texaského mestečka, ktoré si žije pokojným životom. Tanečnicu Cherry Darling (Rose McGowan) už nebaví vlnenie sa pri tyči, lekárka Dakota Block (Marley Shelton) túži odísť od manžela, majiteľ motorestu J. T. (Jeff Fahey) donekonečna vylepšuje svoju grilovaciu omáčku. Kváziidylku naruší množstvo zvláštnych prípadov v miestnej nemocnici – ľudia s veľmi rýchlo rastúcimi hnisavými ranami a lebkami, v ktorých chýba mozog. Dôvodom sú zombies, ktorí napádajú dosiaľ zdravých a premieňajú ich na sebe podobných. Aby všetko dobre dopadlo, musí sa objaviť hrdina El Wray (Freddy Rodriguez). Spočiatku podozrivý a zneuznaný, nakoniec dostáva právomoc vyviesť ohrozenú skupinu z dosahu zombies a vojakov pod vedením plukovníka Muldona (Bruce Willis). Rodriguez, podobne ako v Sin City, dôsledne dodržuje zákony poklesnutých žánrov – hlúpa zápletka, potoky krvi, dráždivé slečny, obetovanie sa a smrť hrdinu... Kopec vytvorený z vŕšiacich sa obetí a klišé by bol sám osebe nekonečne nudný až trápny, v Planéte Teror je však ozdobený zábavnými scénkami – napríklad takmer erotickou sekvenciou s jednonohou Cherry. Samotný film nijako neoslní a je zbytočné naň chodiť dvakrát. Zombies by sa nemali vracať príliš často, ale jeden návrat sa dá bez nevoľnosti prežiť.
.tg