Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zvuková alchýmia Amona Tobina

.tomáš Slaninka .časopis .hudba

Meno Amona Tobina by mohlo byť v slovníku hudobnej elektroniky synonymom pre slovné spojenie hudobná evolúcia. Pätnásť rokov, ktoré tento Brazílčan strávil na elektronickej scéne, je zdokumentovaných v ôsmich výnimočných albumoch.

Tie výborne ilustrujú premeny elektronickej scény počas jeho tvorivého obdobia a rast jeho kreativity. Amon Tobin je silný individualista, ktorý nepodlieha trendom a momentálnym hnutiam. Práve naopak: tento producent, DJ a skladateľ bol vždy jeden z najaktívnejších lámačov hraníc, ktoré prepisoval zas a znovu každou ďalšou nahrávkou.
Hudba uňho neslúži len na vyjadrenie tematizovaných myšlienok, ale aj na búranie bariér a hru so zvukom. Kým na začiatku svojej kariéry samploval staré džezové a soulové vinyly, dnes sa využívaniu slučiek vyhýba. A zatiaľ čo ešte dávnejšie bola atmosféra jednou z hlavných zložiek jeho kompozícií, dnes je to skôr samotný koncept, ktorý udáva tok hudby.
Svoju kariéru začínal pod menom Cujo (priama referencia na jeden z najznámejších hororov Stephena Kinga), neskôr na svojom druhom albume (vydanom už pod vlastným menom) mnohokrát odkazoval na filmy Davida Lyncha. Popri filme a vizuálnom umení je ďalšou z múz, ktorá sa vinie celou Tobinovou kariérou, hudobné štúdio používané ako hudobný nástroj. Prácu s jeho nespočetnými možnosťami vrstvenia, manipulovania a mutovania zvukov najvýraznejšie zachytil na predposlednom albume Foley Room, ktorý už obsahoval len jeho vlastné sample. Tu predstavovalo štúdio jeho hračku, s ktorou sa zabával a laboratórium, v ktorom skúšal chémiu nových, nepoznaných kombinácií.
Aj keď je jeho najnovšia nahrávka ISAM (NinjaTunes / Wegart, 2011) logickým pokračovaním tohto prístupu, finálny produkt znie v mnohých miestach až šokujúco. Amon Tobin sa nechal opantať prírodou, ktorá predstavuje nielen domov pre všetky živé bytosti, ale aj silu vládnucu nad ich životom a smrťou. V spolupráci s vizuálnou umelkyňou Tessou Farmerovou vytvoril fascinujúci a zároveň aj desivý multimediálny výlet temnými podobami prírody. Je to hlavne hmyz, ktorý je zobrazený vo svojej ničivo-budovateľskej podobe, ktorá je svojím masovým usporiadaním taká blízka ľudstvu.
Tobin so svojím tímom zachytil hodiny terénnych nahrávok, ktoré sú následne rozstrihané, zmanipulované a zlepené do nových súvislostí. Všetky zvuky prítomné na albume majú svoj pôvod v reálne nahratých fragmentoch – od mnohonásobne zintenzívneného pochodu mravcov až po brnkanie, škriabanie a naťahovanie strún. Na rozdiel od predchádzajúcej tvorby obsahuje ISAM aj ľudský hlas, ktorý možno s troškou nadhľadu označiť aj ako spev. Ten vo svojej androgýnno infantilnej podobe patrí Tobinovi, ktorý ho účelne zdeštruoval do výslednej neľudsko-grotesknej podoby.
Deštrukcia a defragmentácia sú hlavné nástroje, ktoré Amon na svojom ôsmom albume využíva. Neprejde ani pol minúty bez toho, aby melódia alebo len motív neboli prelomené, zmutované a poničené. Každý zvuk na ISAM je podrobený ničivej sile Tobinovej elektroniky. Tento fragmentálny, až šialene detailný pohľad na umenie však spôsobuje rozdrobenosť albumu ako celku a nedostatok koherencie. Len čo Tobin vybuduje zaujímavú tému alebo podmanivý rytmus, hneď ich zničí a zneguje tak snahu o pútavosť.
ISAM je z globálneho pohľadu viac vedou o zvuku ako hudbou. Obsahuje minimum melódií a chytľavých momentov. Tie sú nahradené mikroskopickým pohľadom na každú jednu zvukovú stopu, ktorá je vyplnená niektorým z jeho nespočetných abstraktných pazvukov. Zvukové dizajnérstvo a experimentovanie s formou je dôležitejšie ako hudba samotná, čo brzdí jej prirodzený tok a vnáša do nej chaos. Tobinova zvuková alchýmia tak znižuje účinok obrovskej energie, ktorá sa ukrýva v jednotlivých skladbách, čo je ohromná škoda.
Najnovší hudobný experiment síce potvrdzuje aranžérsku a experimentátorskú genialitu Amona Tobina, ktorý je aj po pätnástich rokoch jedným z najprogresívnejších elektronickcých umelcov na svete, no na druhej strane stavia koncept nad hudbu samotnú. ISAM sa tak stáva chladným komplexom zvukov a slučiek. Amon Tobin má jednoznačne na viac – hádam teda stimuluje svoju kreativitu ešte intenzívnejšie a príde s ďalším prevratným kúskom umenia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite