Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bol statočný, pamätajte si ho!

.juraj Malíček .časopis .film

Piráti z Karibiku 4: Na vlnách podivna sú obrovským komerčným hitom, akákoľvek debata o zmysle či kvalite je teda zbytočná. Znova platia slová českého klasika, môže sa nám to nepáčiť, môžeme s tým nesúhlasiť, ale to je tak všetko, čo s tým môžeme robiť.

Ale nie, čosi sa robiť dá, dá sa nejsť do kina a nijako sa na tom nepodieľať. Asi by to bolo zodpovedné, voči sebe, voči kinematografii i kvôli ďalším divákom, lebo štvrtí karibskí piráti kráčajú po ceste, kadiaľ nechceme, aby sa kinematografia uberala. Lenže nejsť do kina by z môjho uhla pohľadu v tomto prípade znamenalo prísť o tri momenty, s ktorými vydržím tak mesiac, ba dokonca všetky tri majú reálnu šancu dostať sa do užšieho výberu najlepších scén v zlých filmoch.
Piráti z Karibiku 4 sú zlý film, a nie je to vkusový súd, ale konštatovanie, ktoré sa viaže k filmovému jazyku. Zlý, horší ako dvojka a trojka. Nakrútiť film podľa atrakcie v Disneylande, to ani nie je odvaha, ale priamo drzosť. Preto sa  to podarilo iba raz. Ďalšie dva diely už boli nadstavovaná kaša adorujúca kult Johnyho Deppa ako kapitána Jacka Sparrowa. Tretie pokračovanie je také isté, akurát režiséra Gore Verbinského vystriedal Rob Marshall, pôvodnou profesiou choreograf, čo síce zdôvodňuje voľbu, ale na výsledku to nie je vidno. Jack Sparrow, najväčšia devíza série, sa pod Marshallovým (ne)vedením vo filme doslova motá, je už len karikatúrou pôvodnej postavy, stráca šarm, esprit a dokonca i jeho pôvabne nehanebná povaha tým trpí. Hľadá sa prameň večného života, dva kalichy, ktoré sú treba k akémusi rituálu a slza morskej panny, ale akoby to všetkým bolo jedno. Piráti jednoducho nefungujú dramaturgicky, hoci to, čo sa dá zahliadnuť zo scenára – najmä nosný dramatický oblúk a vzťahy – naznačuje, že štvrtí Piráti boli napísaní lepšie ako dvojka a trojka. Ale neviem, len hádam, scenár som nečítal.
Iným problémom, závažnejším, je remeselné nezvládnutie spracovania obrazu. Ak to bol autorský zámer, chýba tomu zmysel celkom, ak nie, ide o neodpustiteľnú chybu. Piráti z Karibiku 4 3D sú tmaví, niežeby ich hrali mulati, tmavý je obraz. Nie zreteľne tmavý, akože ponurý, nesúci atmosféru, ale nezreteľne tmavý, akoby bol zle nasvietený, tmavý je totiž aj vtedy, keď je deň a tropický ostrov zalieva slnečný svit.
Navzdory tomu všetkému boli Piráti mimoriadnym zážitkom. V prvom rade, Jacka Sparrowa obrazne i doslova zachraňuje Keith Richards, trvá to možno minútu filmového času, ale je to číra rozkoš, neherecká mikroetuda, viažuca sa k mimofilmovej realite, ale nádherná. Jeden z tých troch okamihov, ktorý filmu dávajú zmysel. Druhým je Judi Denchová ako Jackom ohrdnutá a okradnutá britská šľachtičná, náhodné stretnutie v koči, z ktorého presvitá okrem iného aj to, ako veľmi nad vecou boli ľudia, ktorí Pirátov nakrúcali.
Tretím, vrcholným momentom filmu je esenciálna sekvencia, v ktorej španielsky šľachtic zastrelí muža s vlajkou, nič čistejšie som v kine za posledných desať rokov nevidel.
A morské panny boli nádherné, nádherne nádherné. Nič z toho existenciu štvrtých Pirátov ako komerčného hitu síce nevysvetľuje, ale ospravedlniť by ich to mohlo.  
Piráti z Karibiku: V neznámych vodách (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, USA, 2011) Réžia: Rob Marshall Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio Kamera: Dariusz Wolski Hrajú: Johnny Depp, Penélope Cruz, Ian McShane, Geoffrey Rush, Stephen Graham, Judi Dench, Gemma Ward.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite