Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Príliš drahý portál

.matej Gašparovič .časopis .týždeň v ekonomike

Národný portál cestovného ruchu, financovaný z bruselských eurofondov, má vážny problém: hoci na propagáciu cestovného ruchu na Slovensku tečie málo peňazí, aj o tie ho pripravujú nevýhodné zmluvy z minulosti. Tentoraz ešte z čias šéfa ANO Pavla Ruska.

.najskôr stručné fakty: propagačný portál Slovakia.travel, zahŕňajúci informácie cestovného ruchu, dodala spoločnosť Asseco v roku 2005. Za tvorbu a prevádzku portálu zinkasovala vyše 2,5 milióna eur. Od víťazstva v súťaži, z ktorej pre formálne dôvody vypadli lacnejšie ponuky, spoločnosti posiela financie v poradí už tretia vláda. Z nevýhodných zmlúv, ktoré v Slovenskej agentúre cestovného ruchu (SACR) zanechal Ruskov nominant Roman Žatko pár dní pred svojím odchodom z funkcie, sa pokúšal vykorčuľovať každý jeho nástupca. Veľmi sa to nedarí. Kuloárne reči o stálych tlakoch z ministerstiev potvrdzuje aj fakt, že k pôvodnej zmluve napriek historickému úsiliu pribúdali dodatky, ktoré systém predražili ešte viac.

.nejako to miňte
SACR a Ministerstvo hospodárstva sa v roku 2004 museli rozhodnúť, ako využiť balík z Bruselu určený na NUTIS – Národný jednotný informačný systém cestovného ruchu. Kritériá boli vágne, a preto nebolo ťažké prispôsobiť ich tak, aby sa namiesto propagácie značky prevažná väčšina zdrojov naliala do tvorby technického riešenia portálu Slovakia.travel.
Prostriedky sa tak namiesto komplexnej marketingovej stratégie vyplatili veľkému systémovému integrátorovi. Asseco ho vytvorilo za 1,4 milióna eur. Portál vznikal na zelenej lúke a bol šitý na mieru, preto nebol lacný. Poskytuje synchronizované informácie subjektov cestovného ruchu: od ubytovania a reštaurácií po aquaparky či lyžiarske strediská.
Pri svojom vzniku sa portál chápal ako niečo prelomové, dnes však nedokáže prilákať ľudí a robiť účinný marketing. „Portál zastaral, keďže sa nešlo do inovácií,“ vysvetľuje vedúci odboru e-marketingu SACR Peter Švehla. Vinou starého hardvéru tvorí aj vyššie náklady. Jeho technická prevádzka stojí približne 333-tisíc eur ročne, čo je na internetovú stránku bez náročných prevádzkových procesov (nemá ani rezervačný systém) pre 150-tisíc unikátnych používateľov mesačne priveľa. Podľa pôvodnej zmluvy sa dokonca technologickej správe aplikácií mal denne päť hodín venovať jeden človek. „Neviem, čo sa tam dá tak nákladné robiť. Aplikácia takej náročnosti, ako je dnešný NUTIS, ak sa raz vytvorí kvalitne, mala by bežať a občas urobiť nevyhnutný servis,“ tvrdí Oliver Fodor zo spoločnosti In Harmony, ktorý sa od začiatku podieľal na tvorbe koncepcie.     

.na polovicu
V rámci dobudovania dôstojného ministerstva pre predsedu vládnej strany Figeľa sa SACR v tomto volebnom období presunula pod rezort dopravy. Nominant a člen Predsedníctva KDH Peter Belinský, ktorý si po voľbách sadol na stoličku šéfa SACR, ide po rozšnurovaní zmlúv ráznejšie ako jeho predchodcovia. „Zatiaľ sa nám vyjednávaním podarilo znížiť cenu z 340-tisíc na 178-tisíc za ročnú prevádzku,“ tvrdí Belinský.
No zďaleka nie je spokojný. Rokovania a vyjednávania o cene a aktualizácii nového systému trvajú od októbra, prebiehajú ťažko a posúvajú sa len o malé kroky. „Prichádzajú signály, že niektoré veci chcú zreálňovať. Stále to nie je podpísané, ale chceme ísť ešte ďalej. Predovšetkým na to chceme nové funkcionality.“ Asseco na otázku, ako môže ísť s cenou o polovicu dole a pridať ďalšie systémy, neodpovedalo.
Prečo sa agentúra nedokáže dostať na trhové ceny? Žatkova zmluva systém pripútala k dodávateľovi. Obsahuje licenčné obmedzenia k technológii, Asseco vlastní všetky práva a SACR do neho nemôže robiť zásahy. „Zmluva je zabetónovaná,“ tvrdí právnik SACR Pavol Bacigál. „Systém NUTIS nie je možné prevádzkovať treťou stranou, môže ho prevádzkovať len Asseco.“ Každá zmena sa musí urobiť ponukovým konaním jedného dodávateľa, čo predražuje systém, keďže sa nedá dostať k trhovým cenám. „Celé roky je to boj pri vyjednávaní s Assecom,“ tvrdí Fodor.
SACR si betón pod nohy nenaliala nedopatrením. Právna analýza či pripomienky na sporné body upozorňovali a neodporúčali zmluvy podpísať v pôvodnej forme. SACR zo zmlúv nemôže cúvnuť k novému dodávateľovi, keďže by sa tým pripravilo o portál.   
Od roku 2007 do leta 2009, keď agentúru ovládala strana Smer, v predstavenstve Asseca sedela bývalá poslankyňa Smeru Edita Angyalová. Ešte ako poslankyňa vo firme pracovala ako poradkyňa.       
O cenových predstavách Asseca čosi vypovedá aj analýza vyhotovená pre SACR. Podľa nej by bolo dokonca výhodnejšie celý portál aj s Assecom opustiť a postaviť nový s ďalším dodávateľom. Výroba nového portálu by sa vyrovnala doterajším ročným nákladom. Podľa informácií .týždňa má dnes agentúra ponuky od silných dodávateľov, ktorí by dokázali vytvoriť nový portál za desatinové sumy s rozšírenejšími funkcionalitami a násobne nižšími prevádzkovými nákladmi.
Švehla zo SACR možnosť nového dodávateľa nepoprel, no keďže proces vyjednávania ešte prebieha, konkrétne sumy nespresnil. „SACR si nechala vypracovať na porovnanie aj iné ponuky, kde sa cena komplexnej inovácie pohybuje na priaznivejšej úrovni,“ tvrdí Švehla.

.deravá strecha
Peniaze tak dnes vytekajú cez zabetónované zmluvy a nik nevie, z čoho sa bude portál financovať po roku 2013, keď sa skončí programovacie obdobie.
Otázna budúcnosť projektu je pritom kľúčová. Pre Belinského je Slovakia.travel prioritou. „Portál sa musí do budúcna stať nosným médiom. V marketingu sú všetky krajiny pred nami, máme šancu ich predbehnúť len elektronicky,“ tvrdí Belinský.
„Rakúsky portál Austria.info vás hneď preklikne do slovenčiny a tam máte motívy, ktoré vás vedia dostať až ku koncovému hráčovi, ktorý má penzión a ponúkne vám ubytovanie. Naša snaha je dostať sa na úroveň takýchto portálov,“ pokračuje Belinský. „Portál má byť strechou, pod ktorou posunieme návštevníka ku konečnému subjektu,“ dopĺňa ho vedúci odboru e-marketingu SACR Peter Švehla.
Zrejmé však je, že stránka sa dodnes nestala tým, čím mala byť. V dnešnej podobe dovolenku predať nedokáže. Zo zahraničia chodí na portál mizivé percento ľudí, prevažná väčšina návštevníkov sa k nemu dostane len pri hľadaní konkrétnych destinácií – ak si turista zháňa informácie, povedzme, o Terchovej.
Manažéri zo SACR chcú dosiahnuť stav, v ktorom by sa portál dokázal financovať sám. Na to by však bolo potrebných oveľa viac ako 150-tisíc unikátnych užívateľov. „Portál by musel byť modernejší a ústretovejší voči klientom. Brandža bude ochotná podieľať sa na financovaní portálu, ak to pre ňu bude výhodné,“ uzatvára Belinský.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite