David Koller Teďa tady   Cox Music  Records
Kým prvé dva albumy Davida Kollera a jeho Bandu boli z hudobného hľadiska plynulým pokračovaním skupiny Lucie (teda inteligentným popom v tvrdšom podaní), tretí album je iný. Je hudobne, textovo, zvukovo aj graficky (fotografie Oskara Petra a Michala Čížka) sofistikovanejší, farebnejší, a preto prekvapujúcejší. Producent Petr Kofroň (skladateľ vážnej hudby, dirigent, zakladateľ súboru Agon) kapelu priviedol až na samú hranicu popu. Sú to stále kollerovské pesničky (okrem Davida skladateľsky prispel Ivan Král, Oskar Petr, gitarista kapely Michal Pelant a producent Kofroň) so silnými textmi, no zaodiate do výrazných aranžmánov s množstvom zvukových a muzikantských delikatesov (basa Mareka Minárika, klávesy Michala Nejtka, gitara Michala Pelanta a k tomu rytmické finesy Kollera a hosťujúceho Martina Valihoru). Teď a tady je intenzívny album, určený na mnohonásobné počúvanie.
5/5

Michael Jackson: Michael
Sony Music
Krátko po smrti Michaela Jacksona v roku 2008 sa objavili správy, že v jeho archívoch sa nachádza množstvo nevydaných pesničiek. Prvé z nich sa objavili na aktuálnom albume Michael, zostavenom z nahrávok, na ktorých pracoval pred svojím skonom. Behind The Mask a Much Too Soon pochádzajú ešte z obdobia albumu Thriller. Ťažko povedať, podľa akého kľúča postupovali zostavovatelia tohto výberu, ale výsledok je veľmi rozpačitý. Singel Hold My Hand so spevákom Akonom je len preverenou verziou mnohých bezpohlavných soulových cajdákov, ktorých nájdeme na albume viac. Nie je náhoda, že z 10 piesní, medzi ktorými svieti celkom vydarený duet s Lennym Kravitzom (I Cant Make It) Another Day, najlepšie znejú práve skladby, ktoré sa nezmestili na zlatý Thriller. Očakávalo sa, že Michael bude znieť ako skutočne nový album, ale výsledkom je skôr nesúrodá kompilácia Jacksonových šuplíkových cvičení. Jeho fanúšikov síce poteší, ale Jacksonovmu posmrtnému statusu kráľa popu na lesku nepridá.
2/5

Sting – Live In Berlin (CD/DVD)
Odkedy Sting vystúpil z trojčlenky zvanej The Police a sériou sólových albumov potvrdil svoju neochvejnú pozíciu popovej ikony, intenzita jeho tvorivej činnosti i snáh o spasenie sveta poľavila. Posledný autorský album Sacred Love mu vyšiel roku 2003 a odvtedy sa venuje viac-menej sám sebe vrátane interpretácie samého seba. Okrem pár historizujúcich pokusov o komerčnú samovraždu (Songs from the Labyrinth, If on a Winter's Night), sa udržuje v kondícii koncertmi, na ktorých predvádza staršie skladby ako modelky na móle, tu v džezovom, inokedy symfonickom kabáte. Na zázname z berlínskeho koncertu Stinga sprevádza 50-členný symfonický orchester a skupinka verných (B. Marsalis, D. Miller). Vznešené aranžmány dodali starým pesničkám novú výnimočnosť, všetci hrali, spievali, dirigovali perfektne a Gordon Sumner postavil Stingovi ďalší pomníček.
3/5

Nourish My Fame Nauta Nourish My Fame
Nádejnejšou stránkou krízy hudobného biznisu je fakt, že dnes nie je problém nahrať a vydať album. Tak to spravili aj študenti umenia Adam Dekan, Adrienne Csanadi a Dušan Husár. Nourish My Fame začali robiť hudbu a sporadicky vystupovať v roku 2009, dnes ich pesničky rotuje Rádio FM, nahrali pekné video, vytvorili si neslovensky funkčnú a príťažlivú internetovú stránku, no a vydali album. NMF hrajú hudbu, ktorá sa pohybuje niekde medzi elektronickými pesničkami Lamb (Adrienne frázovaním Lou Rhodes miestami až príliš pripomína) a produkciou vydavateľstva Ninja Tunes. Éterický spev a košaté, tanečným rytmom nezviazané elektronické kompozície prezrádzajú veľa talentu, len občas sa zdá, že ste to už niekde počuli, ale neviete si spomenúť, kde. Hĺbku a nadhľad získajú Adrienne, Adam a Dušan skúsenosťou. Je sa na čo tešiť.
3/5

Pearl Jam: Live On Ten Legs
Jeden recenzent ironicky napísal, že Pearl Jam vydali svoj 254. živý album. Narážal tým na bootlegovú kampaň, ktorú skupina odštartovala pred niekoľkými rokmi, keď každý koncert z turné vydala na zvukovom nosiči a prekazila tak kšeft všetkým hudobným pirátom. V podobnom duchu kráča aj najnovší živák Live On Ten Legs, ktorý je zas kompilátom živých podaní energických piesní Pearl Jam z rokov 2003 až 2010. Osemnásť songov drží pokope tak dôveryhodne, že ide o jeden koncert. Pearl Jam sa za roky spoločného hrania stali skvelou koncertnou kapelou so širokým žánrovým rozpätím. Live On Ten Legs je vyváženou kolekciou najväčších hitov (Alive, Jeremy), menej známych, ale rovnako výborných songov (Wide Suicide, I Am Mine, Animal) a dvoch zaujímavých cover verzií Arms Aloft od Joea Strummera a Public Image od skupiny Public Image Limited.  S folkovou Just Breathe tak tento koncertný výber dáva uspokojivý obraz jednej z najlepších živých kapiel súčasnosti.
4/5

Le Futur Pompiste – Le Futur Pompiste, Siesta Records  2010
Môže dnes ešte vzniknúť hudba, ktorá sa nepodobá na žiadnu inú? Fínsky sextet Le Futur Pompiste sa podobá na anglických Stereolab – štýlom i hlasom speváčky Jessiky Rapo. Ak je to negatívum, tak jediné, pretože títo Fíni  hrajú ľúbezný, zvukovo pestrofarebný, elektronický indie dream pop. Stereolab popri tomto ich druhom albume blednú. Ako bývalému hudobnému anglofilovi sa mi neľahko priznáva skutočnosť, že neanglické kapely tohto typu sú dnes lepšie ako anglické. Existujú hádam všade. Niektoré sú výnimočné. V Holandsku (Blaudzun), Švédsku (Suburban Kids With Biblical Names). Fínska skupina, francúzsky názov, španielsky label, anglický štýl. To je častý, multikultúrny jav. Celosvetový. Čo znamená? Zmenu – medzinárodnosť. Ukazuje, že sa nemáme pozerať iba do Londýna. Lebo nám uniknú také zaujímavé kapely, akou je Le Futur Pompiste.
5/5