Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dva pohľady dopredu

.radoslav Augustín .časopis .médiá

Tri roky dozadu JOJ na 1. apríla oživila televízne hlásateľky. Ako vtip sa páčili. O pár mesiacov stanica spúšťala svoj druhý kanál, ladený do retra. A hlásateľky boli späť a s nimi aj distingvovaný prejav a precítene čistá slovenčina pri vyslovovaní fráz typu “pozrime sa spolu, čo majú nové naši protagonisti”.

Idylka netrvala dlho. Keď televízie vyhlásili, že starší diváci nie sú obchodne zaujímaví, bolo jasné, čo sa udeje: Joj Plus dovysiela všetky nakúpené staré kriminálky, komédie, českú klasiku. A potom retrokanál zažije omladenie. Trojročný vtip s retro hlásateľkami sa zákonite musí skončiť. A tak sa aj stalo.
Fenomén hlásateliek sa z tradičnej televízie vytráca na celom svete. Keď sa spojí internet a televízia, relácie Markízy, klipy Youtube a tituly filmových spoločnosti budú v televízii na výber podľa ľubovôle, môže sa stať, že si ľudia v rámci exhibícií vyrobia s profesionálnou technikou vlastné zahlásenia. Možno si ich budeme môcť pred programami zapnúť. Na výber budú rôzni performeri, zabávači, aj retro-distvingvované dámy. Možno si budú jednotlivé televízne platformy konkurovať aj tým, akých hlásateľov majú. A budú tu opäť. Veď história sa vždy opakuje.

Správy, šport, počasie. Televízna trojica pôsobí neoddeliteľne. Česká televízia Prima však nedávno svoje športové správy zrušila. Šokovaný šéf športu sa sťažuje, “veď predsa šport k správam vždy patril”. Diváci po fórach frflú. Prečo však práve šport má mať samostatný priestor?
Televízne správy vznikli pridaním obrazu k rozhlasovým správam, rozhlasové vznikli čítaním novín. A noviny majú vždy na konci šport a počasie.
Aj my sme boli zvyknutí na televíziu, ktorá vysielala všetko. A tak to zostalo aj po roku 1989, keď vznikli nové 3,komerčné televízie, správy ostali v starej štruktúre. Iste, aj na Západe klasické  plnoformátové televízie pre široké masy prebrali rozhlasový model so športom na konci, ale nové a menšie stanice už nerobia to, čo robí niekto iný lepšie. Z piatich najväčších nemeckých komerčných staníc napríklad vlastné športové správy vysielajú len tri. Niektoré správy nemajú vôbec.
To, že si Prima dovolila prepustiť šporťákov, neznamená vôbec nič, iba fakt, že aj v našich končinách už doháňame západný trh. Ak sa posledné storočie pri tvorbe mediálneho obsahu dostal šport do prominentnej pozície v správach, odrážalo to dobu. Čo z balíka všeobecnej informovanosti vyčlení záujem ľudu v budúcnosti? Budú naše deti pozerať Správy, počasie a technológie?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite