Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Trvalo udržateľná móda

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Kedysi stačila voľná sukňa, kristusky a batikované tričko a každý hneď vedel, že pred sebou má človeka, ktorému záleží na životnom prostredí. Odkedy sa však zelenej agendy chytili svetové celebrity, môže nás obliekanie v súlade s presvedčením vyjsť poriadne draho.

Kto vie, či by staré batikované tričká a sukne stromákov z konca minulého storočia obstáli pred prísnym zrakom dnešných ochrancov zemegule? Bola farba, ktorou si batikovali tričká, šetrná k prostrediu? A akého pôvodu bola vôbec bavlna na ich sukniach a koža na ich sandáloch? 
Karta sa obracia. Z niekdajších stromákov sa dnes ľahko môžu stať vinníci a niekdajší previnilci sú zrazu pápežskejší ako samotný pápež. Preč sú časy, keď svetoví módni tvorcovia boli na druhej strane barikády a ich módne prehliadky obliehali a bojkotovali aktivisti, napríklad tí z organizácie PETA (People for the ethical treatment of animals).  Na najvyšších poschodiach módneho priemyslu, tzv. haute couture, konečne pochopili, že nemá zmysel ísť proti aktivistom a rôznym ochrancom práv zvierat, tretieho sveta a zemegule. Načo sa nechať okiadzať, načo bojovať, lepšie je zviezť sa na vlne záujmu a poriadne sa vyblázniť. A tak súčasne s veľkým návratom kožušín do módy, samozrejme, recyklovaných kožušín, prichádzajú módni návrhári vo svojich najnovších kolekciách s materiálmi, ktoré utíšia svedomie aj tých najväčších bojovníkov proti vlastnej uhlíkovej stope.
.uvedomelá módnosť
Najmocnejšia žena módneho sveta Anna Wintour, šéfredaktorka americkej edície Vogue (predobraz postavy, ktorú vo filme Diabol nosí Pradu presvedčivo zahrala Meryl Streep), vypustila v novembri prvý módny fotoeditorial zostavený výhradne z modelov a doplnkov idúcich po eko stope.Ostatné módne časopisy nepochybne budú v najbližších mesiacoch  jej príklad nasledovať. Veľký priestor je v čísle venovaný jednej z najväčších bojovníčok za módu v súlade s novou agendou tzv. „sustainable style“, dcére slávneho hudobníka Stelle McCartneyovej. Síce sa v rôznych médiách sťažuje, že nálepka „trvalo udržateľný štýl“ nie je príliš sexy, ale jedným dychom dodáva, že ona je na ňu hrdá, pretože tadiaľ sa móda uberá. Uvedomelá kolekcia je podľa nej tá najmódnejšia záležitosť, ktorú môže návrhár vytvoriť. Popri Stelle sa vo vysokej ekomóde výrazne angažujú aj značkyako Michael Kors, Donna Karan, Vera Wang či Calvin Klein. Už čoskoro to od nich začnú kopírovať ostatní návrhári a masové odevné reťazce.
Pripravme sa teda na trvalo udržateľnú módnu smršť v predstihu a predstavme si aspoň zopár zásadných slov, ktoré by nemali chýbať v žiadnom slovníku uvedomelého konzumenta módy. Pôjde to poriadne do peňazí, ale čo by človek neurobil pre matičku Zem, zvlášť ak to bude aj cool a in!
.drahé šetrné farbenie
Organická bavlna je dnes v módnych kruhoch nevyhnutný štandard, veď ju už používajú aj tie najväčšie a najlacnejšie reťazce s odevami. Biobavlna alebo organická bavlna je bavlna pestovaná bez použitia syntetických pesticídov, herbicídov a hnojív v pôde, na ktorej neboli používané tieto škodlivé látky najmenej tri roky po sebe. Ani pri jej spracovaní sa nepoužívajú žiadne chemické prísady.
Kto sa dnes chce odlíšiť, musí rúbať vyššie. Dôležitý je nielen materiál, ale aj jeho správne farbenie.Používa sa tzv.„low impact dyeing process“, teda farbenie s čo najnižším vplyvom na životné prostredie. Ide o syntetické farbivo na báze ropy, ktoré vyžaduje menšiu spotrebu vody pri pláchaní, pričom v použitej vode zostáva menej farby. Nemalo by obsahovať ťažké kovy, nevyžaduje chemické konzervanty. No a farbivo aj voda sa môžu použiť viackrát.  Ďalší zodpovedný prístup je farbenie látok prírodným farbivom. Popri starom známom indigu sa dá použiť na farbenie aj káva a čaj i keď v tomto prípade nemožno očakávať také žiarivé a pestré farby, iba niekoľko pekných a - ako inak - veľmi módnych olivových odtieňov.  
.nenásilný hodváb
Najpoužívanejším a najluxusnejším materiálom vo vysokej móde je hodváb. V najnovšej kolekcii Very Wang sa preto objavuje violence-free silk alebo tiež ahimsa teda peace silk. Ako napovedá názov, nenásilný hodváb je vyrobený metódou, pri ktorej sa larvy priadok morušových nezabíjajú ani sa im nijako inak neubližuje. 
Calvin Klein na to išiel z inej strany a vytvoril nový materiál  – udržateľný a biodegradovateľný hodváb zvaný cupro.Vyrobený je z rekultivovaných prírodných materiálov, ako sú šupky bavlny a drevené piliny. Odpad využíva aj Donna Karan v kolekcii Urban Zen, ktorá recykluje staré veci do nových modelov. 
.nekonfliktné diamanty
To, samozrejme, nie je ešte všetko. Aj luxusné doplnky a šperky sa nesú v eko duchu. Materiálom vládne recyklácia, a to všetkého, zlatom počnúc a rohovinou končiac. Ak drahé kamene, tak jedine prírodné a neopracované. Ak luxusné hodinky, tak Citizen ponúka pohon na slnečnú energiu či dobíjanie pohybom nositeľa. Popri starých známych fair-trade materiáloch a výrobkoch tu máme aj conflict-free diamanty, teda diamanty, ktoré majú certifikát, že pochádzajú z etických a environmentálne zodpovedných zdrojov, nie sú poznačené žiadnym násilím či iným porušovaním ľudských práv a sú vyrábané s minimálnym vplyvom na životné prostredie. Do tohto súdka sa dajú zaradiť aj plavky značky Bantu, ktoré sú šité zásadne len v Afrike, čím sa má podporovať rozvoj tamojších pracovných príležitostí. 
Aj kozmetika k takým modelom musí byť bez konzervantov, syntetických vôní a farbív. A ešte organický ľan, slnečné okuliare z bambusu, aj bicykel z bambusu, bavlnené topánky s podrážkou z recyklovanej gumy, chemicky nespracovaná vlna...
.nihil novum
Ekomóda nie je nič nové pod slnkom. Pôvodne bola namierená proti nezmyselnej vysokej spotrebe a konzumnému spôsobu života, proti bezohľadnému drancovaniu zeme a ubližovaniu nevinným. Aktivisti chceli ľudí naučiť, aby si radšej kúpili jedno drahšie ale „zodpovedne“ vyprodukované tričko, ako každú sezónu desať lacných a „nezodpovedných“. Podarilo sa im to len čiastočne. Ľudia ďalej nezodpovedne konzumujú, teraz však s dobrým pocitom, že zachraňujú planétu. Načo sa obmedzovať, nebodaj niečo obetovať, stačí len vybrať si vhodne označený výrobok. 
Z každej, aj tej najušľachtilejšej a najzodpovednejšej myšlienky sa môže stať len ďalšia dobre predajná nálepka. Nič proti dobre predajným nálepkám, len je dobré vedieť, že ani to nie je nič nové pod slnkom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite