Leonard Cohen:
Songs From The Road

Columbia
Kanadský pesničkár Leonard Cohen už druhýkrát zahrá 13. októbra v Bratislave a zároveň vydáva z dlhého turné druhé živé CD. Pred dvoma rokmi to bolo záznam jedného koncertu Live In London, tentoraz svojich fanúšikom potešil výberom piesní z jednotlivých vystúpení. Oba živé albumy sa prekrývajú iba sčasti. V posledné roky je Cohenov setlist takmer nemenný, a preto poteší každý nový prírastok do koncertného repertoáru. Zlatými klincami sú nesmrteľná Famous Blue Raincoat z tretieho sólového albumu Songs Of Love and Hate a Waiting For The Miracle z Closing Time. Song From The Road, ktorého DVD verzia obsahuje aj milý dokument jeho dcéry zo zákulisia, by pokojne dostalo aj 5 hviezd, no keďže z tohto turné už existuje jeden záznam,  budú stačiť štyri. Pretože len natiahlo agóniu jeho fanúšikov, čakajúcich na album úplne nových piesní. Na ňom tento majster pracuje už šesť rokov.
4/5

Porque Tango
presents Astor Piazzolla

Pavlík Records
Tango si väčšina ľudí spája s tanečnou školou. Je to v poriadku, veď skutočne ide o tanec. Aj bratislavská skupina Porque tango často hráva „do tanca”. Debutový album, venovaný tvorbe najznámejšieho majstra tanga Astora Piazzolla, je však aj „na počúvanie”. Štýlovo čistý bandoneon Martina Chovanca, virtuózny klavír Ladislava Fanzowitza, husle Jozefa Ostroluckého a kontrabas Pavla Kušíka vytvárajú nádherne melancholickú atmosféru, ktorá sa ešte zosilní, keď spieva hosťujúca Jana Dekánková. Hudobníci nezakryjú klasické vzdelanie (veď prečo by aj?), vďaka čomu je ich hudba čistá a precízna. Ekvilibristickej sterilite sa však zďaleka vyhýbajú. To preto, lebo milujú tango, rozumejú mu a hrajú ho s veľkou vášňou. Piazzollovský album vznikol v podstate ako živá nahrávka (hoci bez divákov) v Empírovom divadle v Hlohovci, čo atmosféru autentického muzicírovania ešte posilnilo. Príjemná hudba „do tanca aj na počúvanie”.
4/5

De Phazz
The Best Of

Phazz-a-delic
Často počujem názor, že dobrá hudba má vyrušovať. Vyrušovať? Má zaujať, oblažiť, nadchnúť. Pozitívna je i vtedy, keď vytvára vhodnú hudobnú kulisu k akejkoľvek bohumilej ľudskej činnosti, povedzme k spoločenskej večeri. Prečo teda takouto hudbou opovrhovať? Napríklad lounge music.  Ak jej tvorcovia žijú v nemeckom Heidelbergu, univerzitnom meste vzdelanosti s romantickým prostredím, klímou figovníkov a americkou vojenskou základňou, majú vytvorený predpoklad na kombinovanie hudby európskej, exotickej, americkej. Aranžér Peter „Pit“ Baumgartnet  a jeho otvorený projekt De Phazz spĺňajú tento predpoklad dokonale. Každá skladba je iná, pritom pekná, originálna, majstrovsky aranžovaná. V jednej je nu jazz, v druhej swing, v ďalších tango, trip hop, soul, dancehall, mambo alebo šansón  či nemecký šláger kultivovaný spevom džezovej speváčky Pat Appleton.. Tento kompilačný album si zaslúži svoj názov. Slovo „best“ obstojí.
5/5

Jerry Lee Lewis
Mean Old Man

Samotný výpočet muzikantov, pre ktorých bolo hosťovanie na poslednom albume 75-ročného Jerryho Lee Lewisa cťou, napovie mnohé: Mick Jagger, Keith Richards, Ron Wood, Eric Clapton, Willie Nelson, John Fogerty, Ringo Starr, Robbie Robertson, Slash, John Mayer, Sheryl Crow a ďalší. Jerry Lee na všetkých pesničkách spieva a hrá na piane. Ani jeden z kúskov však nepochádza od neho. V prepracovaní tu počuť viac-menej známe skladby od Ch. Berryho, K. Kristoffersona, CCR atď. Podstatná časť z množstva „honky-tonk“ a „twangy“ tónov na zázname vznikla iste náhodou. Muzikanti hrali, ako im zobák narástol, no nezanechali po sebe len dylanovský chaos, ale hlavne osobný vklad a počuteľné potešenie z prítomnosti veľkého J. L. L. Odkaz rokenrolu, s hranami obrúsenými tradíciou popu a country, sa tu mixuje s rockovou krvou sedemdesiatych rokov i súčasnosti.
3/5

Deerhunter
Halcyon Digest

4AD
Väčšinou zaujmem stanovisko, až keď spoznám objekt svojho skúmania. Bez akéhokoľvek skúmania a hľadania dôvodov, prečo práve teraz na tomto mieste a prečo táto hudba, som tentoraz stanovisko zaujal v momente. Po prvých tónoch som vedel, že sa mi do uší vlieva more plné farieb, nápadov a nálad. Kapela okolo toho chudého a chorého chlapca, ktorý stále žije a je neskutočne talentovaný, sa volá Deerhunter a ich nový album Halcyon Digest je výletom. Pozorujte lenivo sa prevaľujúce šumiace vlny shoegazu, podobného, ale i odlišného od kapiel ako My Bloody Valentine či Jesus and The Mary Chain. Melodika, priateľský hlas Bradforda Coxa, originálne narábanie so zvukom a najkrajšími škálami jeho farieb robia z tohto albumu perlu a z Deerhunter plodnú perlorodku. Ich rock je taký alternatívny, že je zbytočné ho tak nazývať.
5/5

Kamelot Roman Horký
19 ztracených písní Wabiho Ryvoly

Miki a Wabi Ryvolovci (či už ako Hoboes, alebo každý zvlášť) zanechali svojou tvorbou hlbokú stopu, a to nielen v srdciach trampských spoluosadníkov. Ich piesne pilne pracovali aj v dorasteneckých dušiach dnešnej strednej a staršej generácie. Svojím počinom to priznáva i kapelník Kamelotu Roman Horký, ktorý s podporou troch kolegov celkom vkusne (akusticky), nahral a naspieval 19 Wabiho pesničiek. Pesničiek, v ktorých sa buďto niečo končí (leto, víkend), alebo ide o príbehy plné osobnej statočnosti odohrávajúce sa pred kulisou amerických reálií, alebo v nich kontrastuje život v ponurom veľkomeste (kde treba skoro ráno vstávať a chodiť do továrne) s vidinou otvorenej náruče prírody (kam chodia len tí čistí a spravodliví, ale práve nemôžu). Trampská poetika je svojská, plná úprimnosti i sentimentu. Komu chýba to prvé, tlačí viac na to druhé.
4/5