Soňa Horňáková Santa Barbara Slnko records
Čo by bol hudobný talent bez imaginácie alebo príbehy bez presvedčivého rozprávača? Soňa Horňáková má ako „sprostredkovateľka“  všetky tvorivé a interpretačné predpoklady zladené do fungujúceho súkolia, ktorého chod je časom čoraz hladší a prirodzenejší. Presvedčivosť, s ktorou nás  dostáva do svojho imaginatívneho sveta je nenápadná, ale komplexná. Dvanásť nových pesničiek pripomína zhudobnené obrázky, ktoré sa výtvarne nadanej Soni svojvoľne formujú v hlave ako esencia zažitých aj vymyslených okamihov, prostredí a nálad. Album Santa Barbara sa zrodil ešte predtým, než jednotlivé pesničky začali nadobúdať svoj súčasný zakonzervovaný tvar. Jeho zhmotnenie bolo experimentom a novou skúsenosťou pre zvukára aj autorku. Úlohu uchopiť  krehké vízie a preniesť ich do reality, pokiaľ možno neporušené, sa im podarilo splniť, povedzme, na 90 percent.
4/5

Be Yourself: A Tribute To Graham Nash’s Songs For Beginners Grass Roots
Graham Nash je jedna z veľmi dôležitých postáv svetovej popmusic, aj keď jeho sólová tvorba je trochu v úzadí oveľa úspešnejších Crosby, Stills, Nash. No po dlhých rokoch sa výpravnej reedície dočkal jeho prvý sólový album Songs For Beginnners (1971), ktorý nám pripomenul jeho veľký talent. Skupina súčasných hudobníkov z folkrockového tábora sa rozhodla vzdať poctu tejto legende a nahrala jeho debut nanovo. Výsledok je veľmi príjemný, ľahký, snivý, presne taký, aký býva Nash vo svojich skladbách. Robin Pecknold z Fleet Foxes v pesničke Be Yourself ukazuje, že existuje pevná linka medzi jeho skupinou a CSN. Geniálny pesničkár Bonnie Prince Billy si nápadito poradil s Nashovou klasikou Simple Man, ktorú naspieval v španielčine. Celkovo covery ukazujú, že jeho pesničky nestarnú, pokojne by mohli vzniknúť aj dnes. Tak blízko má Nash k svojim nasledovníkom.
4/5

Otros Aires – Tricota  Galileo
Kto hrá dnes najlepšie tango? Moderné, originálne, pekné. Gotan Project? Tanghetto? Bajofondo?  Možno aj Otros Aires. Tí hovoria, že vytvorili nové tango pre každého. Tricota, tretí štúdiový album tejto argentínskej skupiny Miguela Di Genovu (spev, gitary, programovanie) má všetko, čo robí hudbu hudbou, dávkované nielen s umom umeleckým, ale priam vedeckým. Vyvážene strieda melódie, harmónie, tempá, rytmy, nálady i štýlové variácie. Oproti pomalým skladbám plným pátosu smeruje protipól, tanečná elektronická hudba, ktorá ich roztriešti tak, ako prova lode vlny. K tomu ešte vyhrávajú dva symfonické orchestre. Pritom celok je vkusný, kompaktný. Dokonca i strelený nápad, skĺbenie hudby Kraftwerk s tangom  v skladbe Tangwerk vyznieva ako samozrejmosť. Tricota nabáda  na úvahy nad vývojom hudby. Čo je teraz naozaj moderné? Tango existuje 130 rokov  a... aha, môže byť aktuálne.
5/5

The Gaslight Anthem: American Slang Side, One Dummy
O americkej skupina Gaslight Anthem sa dnes hovorí ako o budúcej veľkej veci. Ich najnovší album by mohol byť tým posledným schodíkom k sláve, no našťastie je úspech zaslúžený. O Brianovi Fallonovi, lídrovi The Gaslight Anthem, sa hovorí ako o novom Bruceovi Springsteenovi. Aj on pochádza z odstrčeného New Jersey, dokonca aj jeho poetika o obyčajných ľudoch a špinavých uliciach má blízko k Bossovým pesničkám. Titulná pieseň však ukazuje, že kapela to robí po svojom, a nie je žiadnou Bruceovou kópiou. Gaslight začínali ako punková parta, no namiesto punkových klišé o dievčatách, zlých kapitalistoch a chľaste boli ich texty premýšľavé a mali blízko skôr k Woodymu Guthriemu. Na American Slang si kapela zachováva punkový šarm, no znie skôr ako keď The Clash mali nakročené k London Calling. American je zatiaľ jednou z najlepších rokerolových platní roka.
4/5