Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

"Keď má človek v rukách kladivo, všeličo mu pripadá ako klinec," hovorí obľúbenú múdrosť mojej kamarátky Evy Borušovičovej. Keď si na ňu spomeniem, všeličo mi hneď pripadá ako potvrdenie jej platnosti.

Keď má napríklad taký nadšenec konšpiračných teórií pred sebou obraz Poslednej večere, nachádza na ňom samé Márie Magdalény, zašifrované tajomstvá a znamenia. Keď sa na Poslednú večeru pozrie odborník na výživu, vidí tam samé jedlo. A keď si tak listuje v knihe s viac ako päťdesiatimi zobrazeniami Poslednej večere, za posledných tisíc rokov pekne chronologicky zoradených, začne mu v rukách jeho stravovacie kladivo od radosti poskakovať. Pretože tá zmena veľkostí porcií poslednej večere je viditeľná na prvý pohľad. A tak začne analyzovať.
Presnejšie povedané, začnú analyzovať hneď dvaja, bratia Brian a Craig Wansinkovci, prvý profesor Cornellskej univerzity zaoberajúci sa marketingom v súvislosti s výživou, potravinárskym priemyslom a stravovacími návykmi, druhý profesor zaoberajúci sa náboženskými štúdiami na Virginia Wesleyan College. Výsledky svojich bádaní zverejnili v marcovom čísle International Journal of Obesity.
Vychádzali z predpokladu, že zobrazované tabule svedčia viac o stravovacích zvyklostiach súčasníkov toho-ktorého maliara ako o súčasníkoch Ježiša. Ako pomeriavací základ si zvolili hlavy zobrazených apoštolov a vyšlo im, že veľkosť hlavných chodov (ryby, jahňacie alebo bravčové mäso) narástla za tisíc rokov o 69 percent, veľkosť taniera o 66 percent a veľkosť chleba o 23 percent. Nárast veľkosti porcií až do roku 1500 je v podstate minimálny, potom sa však krivka grafu prudko dvíha.  
Profesori pripúšťajú, že nárast veľkostí môže byť zapríčinený nielen skutočným zväčšovaním porcií, ale jednoducho aj preto, že sa jedlu ako takému začala venovať väčšia pozornosť. Upozorňujú aj na zvláštnosť, že na väčšine "večerí" nie je dostatočne merateľne vyobrazená druhá veľmi podstatná zložka tejto udalosti - víno, takže ju z analýz museli vylúčiť.
Tak neviem, čo vlastne tá analýza dokázala, okrem politicky nekorektnej skutočnosti, že za našu čoraz väčšiu pažravosť evidentne nie je zodpovedný ani McDonald´s, ani kapitalizmus a ani reklama a médiá. A tiež dúfam, že sa nám tak markantne nezačali scvrkávať hlavy.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite