HADOUKEN! - FOR THE MASSES THESE NEW PURITANS - HIDDEN KAREL KRYL - OSTRAVA 1967-1969 KARPATSKÉ CHRBÁTY - CANIS CARPHATICUM GRZECH PIOTROWSKI - EMOTRONICA JAMIE T - KINGS & QUEENS

HADOUKEN!
FOR THE MASSES

SURFACE NOISE/ATLANTIC
Dance punk, new rave aj grindie - tým všetkým sa dá označiť hudba, akú robia Hadouken! z Leedsu. Po vydarenej debutovej platni Music for an Accelerated Culture či ešte skoršej USB mixtape Not Here to Please You je albumová dvojka For The Masses slabý odvar. Textárske nápady Jamesa Smitha sú posunuté do úzadia, ale čo chýba ešte viac, je schopnosť vymyslieť také vtipné odrhovačky ako kedysi That Boy That Girl, Crank It Up či Liquid Lives. Zrejme to mal byť tanečnejší album, škoda, že z dance punku je akási vykrádačka vlastných motívov, ktorá skalných fanúšikov po niekoľkých minútach počúvania začne dočista nudiť. Pilotný singel Turn The Lights Out určite nebol náhodnou voľbou, patrí k silnejším miestam platne, na nahrávaní ktorej spolupracovali Hadouken! s holandskými drum'n'bassovými producentmi Noisia. Očakávania boli o čosi väčšie.
●●○○○

THESE NEW PURITANS
HIDDEN

DOMINO/WEGART
Staršie ročníky ťažko uveria, no v tzv. nezávislom pope sa občas objavia kapely, ktorým to hrá progresívne rockovo. Minulý rok si získali poslucháčov i kritiku Grizzly Bear, MEW a Animal Collective, a vďaka britským These New Puritans sa ani 2010 nezačína zle. Dozvuky Godley & Creme, Soft Machine, ale i Coil, dub, energia aj melanchólia. Zvláštne, keďže frontman TNP sa vyjadril, že po Beethovenovi v podstate nič zaujímavé v hudbe nevzniklo, a pritom tvrdí, že je fanúšikom contemporary a world music. Album by uniesol viac výrazných motívov a menej lo-fi vokálov, no majstrovsky kombinuje klasickú minulosť a autorskú predstavu o vzrušujúcom zvuku dneška. Udržať na uzde 13-člennú dychovú sekciu, zbor, bubny programované i japonské taiko a preparovaný klavír chcelo skúsené vedenie: o zvuk sa staral človek od Madliba a J Dillu, o produkciu člen Bark Psychosis a Boymerang.
●●●●○

KAREL KRYL
OSTRAVA 1967-1969

SUPRAPHON
Na všeobecnom povedomí o neveľkom mužovi s gitarou mali veľkú zásluhu hudobný publicista Jiří Černý, ktorý jeho pesničky začiatkom roku 1968 začal púšťať v hitparáde 12 na houpačce, a ostravský rozhlasový redaktor Miloš Zapletal, ktorý mu ich do Houpačky posielal. Značná časť Krylovej tvorby bola totiž zaznamenaná v ostravskom rozhlase. Album Ostrava, zostavený z týchto zdrojov, naznačuje, že Kryla zastihla bratská pomoc spriatelených vojsk na vrchole umeleckého vzostupu a výrazne presmerovala výhybku na jeho umeleckej trati od šansónu k protestsongu. Viacero známych piesní z tohto obdobia vyšlo v mierne pozmenených verziách aj na neskorších radových albumoch Bratříčku - 1969 (Jeřabiny, Veličenstvo kat), Rakovina - 1969 (Marat ve vaně, Habet, Bílá Hora, Rakovina, Tak vás tu máme), Maškary -1970 (Srdce a kříž, Pušky a děla, Pitomý chanson).
●●●●○

KARPATSKÉ CHRBÁTY
CANIS CARPHATICUM

V2P2
Najnovší album Canis Carphaticum skupiny Karpatské chrbáty je možné vnímať z dvoch pohľadov. Prvý predpokladá, že poznáte aktivity tejto partie a hlavne jej frontmana Braňa Jobusa. Viete čo je Kriak, poznáte Hrocha Karola, endemity šípkovského pralesa, chápete "vrbovskú logiku" Jobusových textov... V tom prípade môžete byť absolútne spokojní. Chrbáty vás napumpujú poctivou rockovou muzikou a ponoríte sa do bizarného vrbovského sveta. Druhý prípad je, že ani netušíte, o čom je reč. Vtedy vám hrozí, že pri počúvaní tohto albumu si síce budete podupkávať nohou do rytmu, ale aj nechápavo krútiť hlavou a pýtať sa, čo tým chcel básnik povedať. Karpatské chrbáty sa týmto titulom možno príliš uzavreli vo svojej komunite. Pravdepodobne tak nezískajú veľa nových fanúšikov, ale určite nestratia tých starých. A nestratia ani svoju tvár a o to im ide asi najviac.
●●●●○
.luboš Houška

GRZECH PIOTROWSKI
EMOTRONICA

ALCHEMIK STUDIO/HEVHETIA
K štandardom albumov poľského saxofonistu Grzecha Piotrowského patrí prepracovaný dizajn, výborný zvuk a v poslednom čase aj zlatý nosič. Emotronica napĺňa všetky tri. Po štvorročnej prestávke pokračuje Grzech v tom, čo načal na skvelom albume Sin. Jeho súčasný prejav (skladateľský i hráčsky) je stále reznutý nu-jazzom, kombinovaným s európskym variantom smooth-jazzu, je však väčšmi zahľadený dovnútra, tematicky menej konkrétny a náladovo ťaživejší. Tam, kde má hudba jasnejšie formálne kontúry, znie konvenčnejšie, vždy má však zvláštnu emocionálnu hĺbku. Prevláda v nej smútok a dusivý pesimizmus, rubatové skladby znejú ako hudba k filmu s tristnými scénami. Emotronica je predovšetkým o emóciách, ktoré sa neskrývane a neoptimizovane derú z Grzechovho vnútra. Ako celok nie je taká výrazná ako Sin, ale v istých chvíľach až zovrie srdce.
●●●○○

JAMIE T
KINGS & QUEENS

VIRGIN/EMI
Jamie T, vlastným menom Jamie Alexander Treays, debutoval v roku 2007 albumom Panic Prevention. Vyslúžil si zaň pochvalné prirovnania ku kapelám The Libertines a Arctic Monkeys, k Joeovi Strummerovi z The Clash, k rapperovi Mikeovi Skinnerovi alias The Streets, dokonca k speváčke Lily Allen. Podobne ako oni, aj Jamie T produkuje hudbu, ktorá je úzko spojená s britskou realitou. Jamie T pochádza z londýnskeho Wimbledonu a jeho tvorba by sa dala označiť za kroniku zo života britskej veľkomestskej mládeže. V jeho hudbe sa spája pop, rock, reggae a hip-hop, Jamie strieda spev a rap. Väčšina textov sa točí okolo žúrov a nešťastných lások, čo určite nie je nič nové, sviežo však pôsobí Jamieho šikovné a vtipné narábanie s jazykom a zmysel pre chytľavé melódie. Album Kings & Queens vďaka tomu pôsobí veľkomestsky, no zároveň hravo - bez kŕča a stresu.
●●●●○