Hudobné recenzie

-1NATIVE WINDOW
NATIVE WINDOW
INSIDEOUT
Skupina Native Window sa dá jednou vetou opísať takto: súčasná zostava kapely Kansas, ktorá nahrala aj koncertné DVD There's Know Place Like Home, ale bez speváka a klávesistu Steva Walsha. Native Window sa podľa vlastných slov zrodili pred pár rokmi v období neistoty, keď Steve Walsh a Kerry Livgren, dvaja hlavní skladatelia Kansasu, vyhlásili, že už budú komponovať len pre vlastné projekty. Native Window môžu na papieri pôsobiť ako chudobní príbuzní či trucpodnik, no v skutočnosti je to inak a ich prvý album znie prekvapujúco príjemne. Márne by sme tu však hľadali progresívne prvky, charakteristické pre Kansas v ich vrcholnom období. Cítiť, že ide o dielko muzikantov, ktorí už nikomu nemusia nič dokazovať a stačí im „obyčajná“ pesnička. Native Window hrajú melodický rock s husľami, s krásnymi vokálnymi harmóniami a s typicky americkým pátosom.
.vladislav Gális (6)
DAVID KOLLAR PROJECT
ONE NIGHT IN BUDAPEST
HEVHETIA (DVD)
Mladý gitarista David Kollar už nie je atrakciou prešovskej scény, ale ako jeden z mála pravidelne koncertuje v európskych destináciách. Po vydaní albumu Way From East začal v spojitosti s jeho názvom premýšľať o vlastnej ceste a logickým vyústením bolo hľadanie rovnocenných spoluhráčov. Koncertný záznam z budapeštianskeho klubu Take 5 má síce od krištáľovej vybrúsenosti ešte ďaleko, medzi hudobníkmi to však skutočne iskrí a bubeník Ádám Markó ani basgitarista Gergö Baranyi nepotrebujú kontrolovať jednotlivé tóny. Ich uvoľnená hra odráža spontánnu radosť z muzicírovanie a lídrova gitara tak dokáže étericky plynúť v nádhernej Bosse alebo drásať v davisovke Jean-Pierre. Pokiaľ však hudobníkov Kollarovho formátu nedokážeme uhostiť na domácej scéne, o pár rokov za nimi budeme musieť chodiť napríklad do Budapešti.
-123 MIN
DREAM
INDIES SCOPE
Byť verný „svojmu zvuku“ môže byť pre kapelu dvojsečná zbraň. Na jednej strane si síce vytvára akúsi ochrannú známku, no na druhej strane môže ľahko stratiť originalitu, opočúvať sa a zovšednieť. Môže, ale nemusí. Potvrdzuje to aj posledný počin českej skupiny –123 minut. Po štyroch rokoch od vydania albumu Mom, s novým bubeníkom a pod hlavičkou staronového labelu Indies Scope Records, prichádza s titulom Dream. Pestrá zmes rocku, funku i džezu, scelená typickým nezameniteľným soundom, obsiahnutá v deviatich skladbách, rozhodne nenudí. Práve naopak. V každej z nich je ponechaný dostatok priestoru na improvizácie, ktoré môžu muzikanti naplno rozvinúť na koncertoch. Vlastne, mohli by, keby krátko po vydaní albumu neohlásili rozchod. Je to škoda, pretože táto  uznávaná koncertná kapela s exportným potenciálom bola skvelá. Tak ako je skvelá aj jej „labutia pieseň“.
.luboš Houška
RÔZNI
FOLK BUT NOT FOLK 2
MUSIC FOR DREAMS/WEGART
Po troch rokoch je tu pokračovanie výberovky netradičných folkových skladieb. Poučený poslucháč vie, že „folk“ v tomto prípade dáva dôraz na samotnú pesničku, kým „but not folk“ už v názve upozorňuje, že nepôjde o kolekciu ohníčkových odrhovačiek. Sedemnásť novátorských pohľadov pochádza od excelentných songwriterov, neustrnutých v starých časoch – Francúz Syd Matters milujúci čaro akustických nástrojov spolu s elektronikou, krehkí americkí pop-folkáči The Weepies či Fionn Regan, ktorý doma v Írsku hral na klavíri, husliach a španielke ešte pred oslavou desiatych narodenín. „Nefolkáčov“ zastupuje Švéd Hird so zasnívanou muzikou a starostlivo vyberanými ženskými vokálmi alebo downtempovo-etnickí Bliss s hosťujúcou speváčkou Ane Brun. Platňu opäť (a opäť znamenite) kompiloval dánsky producent Kenneth Bager. Folk-nefolk z celého sveta.
RODRIGO LEAO &  CINEMA ENSEMBLE
A MAE
RI/SONY MUSIC
Nahrávala s ním Beth Gibbons, speváčka skupiny Portishead, ale aj Japonec Ryuichi Sakamoto a ďalší významní umelci. Bol členom skupiny Madredeus, známej z Wendersovho filmu Lisabonský príbeh. Pedro Almodóvar ho pokladá za najlepšieho portugalského skladateľa. U nás je neznámy. Volá sa Rodrigo  Leao. Jeho novinka A Mae možno prekoná album Cinema z roku 2004, na ktorom Rodrigo spojil štýly fado a tango s lounge music. Takisto obsahuje krásne skladby, niektoré priam neodolateľné, no namiesto lounge dominuje symfonická hudba inšpirovaná európskou klasikou. Celkovo má trošku literárny ráz, divadelný, miestami i filmový. Anglickí hostia Stuart A. Staples (Tindersticks) a Neil Hannon (The Divine Comedy) nepôsobia tak presvedčivo ako speváčky z románskych krajín, ktoré zasiahnu srdcia citovým výrazom typickým pre šansón, tango a fado. Výnimočný album.
KANSAS
THERE'S KNOW PLACE LIKE HOME
INSIDEOUT (DVD)
Kansas patria spolu so Styx, Boston alebo REO Speedwagon do kategórie kapiel, ktoré sú v Amerike legendami, no v Európe sa z ich tvorby zapísalo do povedomia len pár hitov. V prípade Kansasu sú to skladby Carry On Wayward Son a Dust In The Wind z druhej polovice 70. rokov. Obe odzneli aj na koncerte v rodnom meste Topeka v štáte Kansas, kde kapelu sprevádzal 50-členný symfonický orchester. Z kombinácie rockovej skupiny a orchestra už vznikli strašné gýče, tu toto spojenie vyznieva prirodzenejšie. Napokon, Kansas, podobne ako ich britskí rovesníci Genesis alebo ELP, boli ovplyvnení aj vážnou hudbou. Klávesista a spevák Steve Walsh si ide vyspievať hlasivky, najväčším šoumenom je však huslista David Ragsdale. Na pódiu sa objavili aj dvaja bývalí gitaristi Kansasu a zároveň charizmatické osobnosti: Kerry Livgren a Steve Morse (dnes člen Deep Purple).