Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

BBC a biznis

.časopis .udalosti

Je BBC objektívne médium? Tvrdiť opak o

Je BBC objektívne médium? Tvrdiť opak o tejto úctyhodnej inštitúcii je ešte stále rúhaním. Aj keď pochybností pribúda.


Niekto vníma BBC ako pramatku mediálnej objektívnosti a nedá si tento obraz rozbiť. Niekto zase vyhlasuje British Broadcasting Corporation za predĺženú ruku (tí zlomyseľnejší za radikálnu frakciu) britskej Labouristickej strany. Dosť dôležité je aj to, na ktorú časť práce BBC sa pozrieme. Zahraničnopoliticky stojí BBC skôr vľavo, v opozícii voči USA, súčasnej americkej administratíve, Izraelu a Tony Blairovi. Nie vždy dobrý stav objektivity v BBC tento rok potvrdilo aj nezávislé interné hodnotenie, správa o podobe ekonomickej žurnalistiky v BBC, ktorú svojím menom zaštítil významný ekonóm Sir Alan Budd. Celkové hodnotenie ekonomických programov na BBC síce uvádza, že autori správy nenašli dôkazy o „systematickej zaujatosti proti podnikaniu a podnikateľom“, ale na druhej strane viaceré materiály, ktoré BBC v oblasti ekonomiky vyprodukovala, podľa správy nedosahovali štandardy, akými sa má sama riadiť.

Správa vysvetľuje, že vo viacerých reláciách sa BBC príliš stavia na stranu spotrebiteľov. Tento postoj má dve podoby: jednou z nich je zbytočné „zľudovenie“ ekonomických programov, ktoré sa menia na odporúčania najlepších nákupov, najlacnejších vychytávok a podobne. A druhou podobou „ľudovosti“ je, že BBC často priamo aj nepriamo útočí na veľké firmy. Ako príklad sa uvádzajú slovné útoky na členku Britskej asociácie bankárov Angelu Knightovú. Interview s ňou označila správa za „nepriateľské“. Ale nie každý big business je pre BBC škodnou. Rozhovor s Billom Gatesom zase vyznel podľa autorov hodnotiacej správy „pätolízačsky“.
Dalo by sa spýtať, prečo je ľudovosť v ekonomických programoch vlastne problémom. Veď nielen verejnosť, ale aj odborníci často volajú po jednoduchom a zrozumiteľnom osvetľovaní ekonomických otázok. Ľudovosť sa však stáva maximálne nevhodnou, keď sa jej pričinením programy zvrhnú na raj skrytej reklamy. Správa Alana Budda uviedla príklad reportérov, ktorí divákom BBC otvorene oznamovali značku svojho obľúbeného vína, meno preferovaného obchodu so športovými potrebami a podobne. Ak má ľudovosť takéto dôsledky, tak problémom naozaj je. Okrem toho autori správy dospeli k názoru, že prílišné podriaďovanie ekonomického spravodajstva ľudovému vkusu má za následok, že sa rozoberajú spotrebiteľsky síce atraktívne, no z celkového ekonomického hľadiska málo závažné témy. BBC tak chtiac-nechtiac získava imidž televízie pre ekonomicky nevzdelaných. Najhoršie však je, že sa ich ani neusiluje vzdelávať, iba podlieza latku, aby ju nevypínali.
O politických názoroch moderátorov a komentátorov BBC sa síce špekulovalo aj doteraz, no momentálne to najctihodnejšie britské médium dostalo čierne na bielom: na jednej strane útoky na veľké firmy, na druhej strane prílišné podlizovanie sa spotrebiteľom, a do toho ešte úlety niektorých redaktorov, ktorí sa verejnosti nutkavo zdôverujú so svojimi spotrebiteľskými preferenciami. BBC už nie je, čím bývala.

.marína Gálisová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite