Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Divadlo nie je muzikál

.peter Scherhaufer .časopis .divadlo

Anna Grusková sa okrem iného venuje dokumentárnemu divadlu. Je autorka hry Kurt a Květa a spoluautorka scenára k projektu Šanca ´89 – Window of opportunity.

.v čom obstála a v čom naopak  zlyhala slovenská spoločnosť po roku 1989?
Za seba poviem, že ja napríklad ešte stále musím občas bojovať s pokušením odchádzať do vnútornej či reálnej emigrácie, čo bola počas socializmu jedna z mála možností, ako uniknúť pred aroganciou a perfídnosťou politických elít. Zároveň si však uvedomujem, že naozaj záleží na každom občanovi, na každom človeku. Nemôžeme byť na chate od piatku do štvrtka. Čím viac ľudí prevezme zodpovednosť za túto krajinu, tým lepšie pre nás všetkých.

.kam sa za uplynulých dvadsať rokov posunula naša kultúra? Využili divadelníci svoju šancu?
Naša kultúra nebola pripravená na agresivitu kultúrneho priemyslu, nevie rozpoznať jeho stratégie. Kultúrny priemysel dokáže s pomocou značného kapitálu (a za účelom jeho získania) presvedčiť ľudí, že divadlo je vlastne muzikál alebo len horšie kino. Na druhej strane už ani systém tzv. vysokej kultúry nezodpovedá požiadavkám doby. Nielen divadelníci môžu využiť svoju šancu posúvať ťažisko kultúry smerom dole, na nižšie územno–správne celky a neštátne organizácie.

.aké sú výhody dokumentárneho divadla oproti iným javiskovým formám pri poukazovaní na určitý spoločenský problém?
Dokumentárne divadlo na javisko prináša reálne osudy a udalosti a je jedným zo súčasných umeleckých trendov, ktoré môžu významne obohatiť slovenskú kultúrnu scénu. Dokáže stvárniť a prezentovať istý spoločenský jav či problém v komplexnosti historických faktov, emócií, či v estetickej dimenzii, čo môže byť veľmi pôsobivé a účinné.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite