Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Vie Murdoch, čo s tým?

.časopis .téma

Začiatkom roka 2007 Rupert Murdoch rečnil na Svetovom ekonomickom fóre vo švajčiarskom Davose o zmenách, ktoré prináša internet, najmä o čoraz menšej moci tradičných médií. V roku 2009 vyhlásil Murdoch križiacku výpravu bezplatnému internetu a Google.

Rupert Murdoch pred dvoma rokmi v Davose hovoril z duše mnohým ľuďom, ktorí svoj život zviazali s tradičnými médiami: „Všetci máme omnoho menšiu moc.“ Počúvali prejav 76-ročného rodeného Austrálčana, vlastníka obrovskej News Corporation, jedného z najkontroverznejších titanov mediálneho sveta, a každý z nich vedel, ako sa terén mení – s rastúcim počtom internetových stránok orientovaných na podávanie správ, analýzy, komentáre, na politické či ekonomické blogy. Tradičné médiá, znelo posolstvo Ruperta Murdocha, majú v tomto novom pestrom usporiadaní celkom nové miesto – už vôbec nie také exkluzívne a finančne relatívne zaistené ako predtým.
Niežeby bol Rupert Murdoch povedal niečo prekvapujúce. O tom, že situácia tradičných médií sa mení, vedeli tí, ktorí sa ňou zaoberali – a ktorí v nej žili – dávno predtým.
Otázka znela a stále znie, čo s tým. Odpoveď, ktorá sa na ňu často dáva, spomína spasiteľskú rolu internetu. Nech sa tradičné médiá transformujú na nové. Internetizácia tradičných médií je naozaj taká prudká, že azda niet významnejšieho periodika, ktoré by sa neocitlo online. Mnohé tradičné médiá sa dokonca úplne vzdali svojej „papierovej“ podoby.
Nie je to však recept na všetky problémy. Najmä nie na tie finančné. Kým dostupnosť a čítanosť printových médií s prechodom na internet stúpa, ich príjmy klesajú. Tohto roku sa Rupert Murdoch vyjadril dôrazne: „Ľudia si zvykajú, že na internete dostanú všetko zadarmo. Toto sa bude musieť nejako zmeniť.“
Wall Street Journal, jedna z Murdochových vlajkových lodí, svoj internetový obsah spoplatňuje. Podľa majiteľových slov to s vyše miliónom predplatiteľov síce nie je žiadna zlatá baňa, ale zostáva pravdou, že minimálne ekonomické spravodajstvo a analýzy sa na internete takto uživiť dajú. Otázka znie, ako sa majú zariadiť ostatné typy správ. Je možné žiadať od čitateľov platby za každodenné a všeobecné správy? Podľa Murdocha by model, aký praktizuje Wall Street Journal, mohol „celkom dobre“ poslúžiť napríklad aj pre New York Times. NYT by síce znížil čítanosť svojich internetových stránok, finančne by si však pomohol, pretože príjmy z reklamy na internetovej stránke pri nespoplatnených článkoch sú nedostačujúce.
Rupert Murdoch sa zároveň so svojím globálnym tímom odborníkov rozhodol vypracovať univerzálny systém, ktorý by umožnil účtovať užívateľom za internetový obsah. Jeho križiacka výprava smeruje aj proti prehliadačom typu Google, ktoré umožňujú prístup prakticky ku všetkým typom internetového obsahu. Podľa Murdocha Google sprístupňovaním kradne autorské práva médií, ktoré obsah tvoria a na jeho tvorbu vynakladajú finančné prostriedky. Ak by sa mu podarilo na Google zatlačiť, aby platil, bol by to precedens – prehliadače by prispeli „do kasičky“ internetovým stránkam novín.
Ďalším projektom, na ktorý sa Murdoch odhodlal, je elektronické čítacie zariadenie, konkurencia voči zavedenému Kindle od Amazonu. Malo by to byť riešenie pre človeka, ktorý potrebuje „noviny do ruky“, hoci je zvyknutý na ich čítanie na internete. Vývoj alternatívy ku Kindle je však zatiaľ podľa oficiálneho stanoviska News Corp. odložený.
Je možné, že sa to podarí, a veľká časť médií presunie svoj obsah do šuplíka s nálepkou „spoplatnené“. No možno Murdochove plány čaká trpká porážka, pretože ekonomická realita nových technológií je zložitá a jej vývoj sa ťažko predpovedá.
Kým médiá miznú, premieňajú sa a vznikajú, jediné, čo zostáva konštantné, je ľudská túžba dozvedať sa stále niečo nové. Ak ľudia nechcú platiť za to, čo dostávajú teraz zadarmo, pravdepodobne by zaplatili za to, čo doteraz nedostávali vôbec – ak by mali pocit, že ich to zaujíma. Médiá by im to mohli poskytnúť. Ale táto cesta si vyžaduje redefinovanie cieľov, prístupov a zamerania mnohých médií, ktoré si musia hľadať novú náplň a pozíciu na trhu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite