Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Posilňujúca samota

.juraj Kováčik .časopis .umenie

Bratislava je čudná beštia. V jeden deň vás ovalí po hlave obuchom v podobe mastného speváka jódlujúceho Kalinku s divným spevokolom, pár dní nato vás očarí na prvý pohľad nenápadnou výstavou.

To, že sa niečo udeje, naznačovalo už netradičné spojenie stepného vlka slovenskej výtvarnej scény Otisa Lauberta s troma o generáciu mladšími autormi Martinom Dernerom, Martinom Piačekom a Rastislavom Podobom. Kľúčom k stretnutiu bolo pozvanie Martina Piačeka a téma, ktorá je tak alebo onak spoločná všetkým štyrom zúčastneným. Ako sa píše v texte pripravenom autormi: „... ide o výber výtvarníkov, v ktorých tvorbe téma samoty dlhodobo a samovoľne rezonuje. Je to fenomén, ktorý reflektujú a je prítomný v portfóliu prác každého jedného z nich ..." So samotou sa spájajú motívy ako  „melanchólia, pominuteľnosť či vanitas". Hovoriť o takýchto témach bez toho, aby bol človek buď depresívny, sentimentálny, alebo neúprimný je umenie. Na výstave Samota ho zvládol každý z autorov.
Otis Laubert pripravil na výstavu sériu nových diel. Všetky sú datované rokom 2009, každé z nich je úplne iné. Tí lotri ma opustili... sú najlepším vtipom na výstave. Vtipom, na ktorom sa schuti zasmejete , aby vás potom niekoľko dní tlačil v hlave. Jeho Základ slova je hádankou, na ktorej rozlúštenie budem musieť prizvať zdatnejších krížovkárov ako som ja. Lingvistická izolovanosť vypichuje osamelosť Maďarov v strednej Európe a ukazuje samotu na mieste a v podobe, kde ju bežne nevidíme.
Martin Derer má po formálnej stránke k Laubertovi najbližšie – tiež pracuje s nájdenými vecami. Madona, Do ruky, After Koller II i Etymologický slovník vznikli postupným odkrývaním vrstiev v knihách. Prvé dve z nich mi pripomenuli Martinčekove fotky zo slovenského vidieka, ktorý dnes už neexistuje. A mimochodom, Etymologický slovník v Dererovej verzii explicitne dokazuje, čo za mnohovrstevný národ to vlastne sme.
Csuka – loď od Martina Piačeka je vymodelovaná rovnobežnými zárezmi tvoriacimi línie akoby nakreslené do priestoru. Hrubé opracovanie umocňuje dojem z dreva ako z materiálu. Modelár v človeku iba vzdychne pri opätovnom potvrdení poznania, že cesta k pravému spodobeniu vecí sa nemusí ukrývať v precíznych detailoch. Csuka znamená šťuka a tá je zachytená i v odtlačku ryby ulovenej v auguste 2008, dosahujúcej dĺžku 76 cm.
Ak by som sa odvážil v noci vkradnúť do galérie a mal by som silu na odnesenie iba jedného diela, neváhal by som ani okamžik. Určite by to bol Muž s ďalekohľadom od Rastislava Podobu. Starý muž s ďalekohľadom hľadiaci kamsi na čosi, s kresbou krytou pod čiarami a cákancami farby, to všetko v utlmenej palete šedých tónov. Bravúrna maľba. Piačekova Csuka plávajúca, vznášajúca sa priestorom galérie, akoby viezla tohto muža na jeho poslednej výprave.
Napriek melancholickej téme nie je výstava vôbec smutná a už tobôž nie je o beznádeji. „Samota posilňuje,“ znie ako výňatok z Nietzscheho. Samota v Open Gallery je dôkazom toho, že osamenie môže byť zdrojom. Predpotopným prameňom. 
Výstava Samota je čisto autorská výstava pripravená bez účasti kurátora. Projekt podporili Nadácia – Centrum súčasného umenia a Nadácia otvorenej spoločnosti. Výstava trvá iba do konca septembra, a tak sa ponáhľajte, aby ste ju nezmeškali. Open Gallery na Baštovej 5 býva otvorená v utorok až nedeľu od druhej poobede do siedmej večer.
Autor je fotograf-krajinár.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite