Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

V Rossiniho Pesare

.peter Kukumberg .časopis .hudba

Tridsiaty ročník festivalu Gioachina Rossiniho v jeho rodnom Pesare lemovalo zopár novôt. Otvorilo sa malé múzeum a obchodík s rossiniovskými fetišmi: notami, knižkami, medailami či kostýmami.

K dispozícii bolo reprezentatívne DVD a nápaditý spomienkový bulletin s kompletnou  bibliografiou doterajších ročníkov. V skladateľovom rodnom dome ponúkajú zasa pergamenové svitky s kópiami autografov a vtipných sentencií majstra, ktorý bol jednou z vedúcich kultúrnych osobností začiatku 19. storočia.  
Všetky predstavenia boli vypredané a čas strávený pod kúzelnou spŕškou lahodných Rossiniho nôt umožnil návštevníkom pozabudnúť na všetky krízy. Rutinovaný (ale nie rutinérsky) majster predvádza svoj muzikantský a dramatický kumšt v postantickej trojhodinovej dráme Zelmira  (1822), v ktorej sa zaskveli najväčšie belcantové hlasy súčasnosti, napríklad tenoristi Juan Diego  Floréz z Peru (miláčik publika, ktorý nedávno vystúpil aj na Pražskej jari) a Američan Gregory Kunde. Touto operou spolu s ďalšími dielami poctil Rossini Viedeň, kde absolvoval triumfiálny pobyt a získal si aj priazeň kniežaťa  Metternicha.
Jednodejstvová komická opera Hodvábny rebrík (1812) s rovnomernými vokálnymi výkonmi pod taktovkou Claudia Scimoneho (dirigenta takzvanej „rossiniovskej renesancie“) bola závanom perlivej a vtipnej sviežosti. 
Na konci svojej kariéry siahol skladateľ po rozkošnom francúzskom humornom príbehu,  ktorý orámoval mimoriadne invenčnou a delikátnou hudbou, aby prekvapil Paríž. Opera Gróf  Ory (1828) sa počúvala s veľkým pôžitkom. Grófa zaspieval slohovo čistý šanghajský tenorista Yijie Shi a komtesu  Adélu znamenitá Španielka Maria José Moreno.
Priam legendárnym festivalovým počinom je každoročné uvádzanie brilantnej Cesty do Remeša (1828), v ktorej sa prezentujú nádejní mladí speváci. Fraška o nečakane prerušenej ceste návštevníkov korunovácie kráľa Karola X., ktorú vzkriesil v deväťdesiatych rokoch  minulého storočia slávny Claudio Abbado, je opradená riavou trblietavo brilantnej muziky. Tohoročná spevácka mládež s mladučkým thajským dirigentom Trisdee na Patalungom sa vzopäla k priam elektrizujúcemu výkonu.
Prísne (hoci umelecky maškrtné) pesarské publikum doplnené početnými návštevníkmi z celej  zemegule nešetrilo zaslúženým potleskom. Ten patrí skladateľovi samotnému – jeho  nesmrteľný odkaz vibruje v skvelých kreáciách  –  ale aj celému organizačnému výboru  festivalu pod patronátom talianskeho prezidenta, ako i rozsiahlemu ansámblu „Priateľov  Rossiniho operného festivalu“ s  ich entuziastickým sponzorstvom.
Tridsiaty ročník ročník opernej belcantovej slávy v  kúzelnom prímorskom Pesare vyznel skvostne a dôstojne. Dodajme, že takto stvárnené operné divadlo ponúka nielen nevšedný  umelecký sviatok, ale každého vnímavého jedinca pohladí svojím éterickým duchovným  balzamom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite