Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Šesť miliónov vo Vietname

.imrich Gazda .časopis .náboženstvo

Vietnamskí katolíci poukazujú na prešľapy komunistickej strany a po represiách vychádzajú do ulíc. Zopakuje sa barmská šafranová revolúcia v katolíckom podaní?

Vo Vietname žije jedna z najväčších ázijských katolíckych komunít. Šesť miliónov katolíkov v posledných rokoch spôsobuje komunistickému režimu nemalé starosti. Miestni biskupi otvorene hovoria nielen o náboženskej slobode, ale aj o agresii lokálnych komunistických pohlavárov, ktorí konfiškujú pôdu chudobných obyvateľov a na nej budujú továrne, reštaurácie a hotely. Protestujú proti ničeniu životného prostredia a servilnému vzťahu k Číne.

.za bieleho dňa
Koncom júla sa 48-ročný Peter Mai Van Troung a jeho manželka Ky Anh ponáhľali navštíviť známych. Na ulici ich prepadla skupina výtržníkov, ktorá im ukradla motorku, peniaze, fotoaparát a dobila ich takmer na smrť. Ak by sa incident nestal za bieleho dňa, v blízkosti sa nenachádzala skupina policajtov a manželia by neboli katolíci z farnosti Tam Toa, šlo by len o obyčajné lúpežné prepadnutie. „Niekoľkí okoloidúci ma vzali do nemocnice, kde som dostal ďalšiu bitku, pretože si ma pomýlili s kňazom,“ dokreslil absurdnosť celej situácie pre agentúru Asia News Peter Troung.
Udalosť, ktorá sa stala vo farnosti ležiacej asi 330 kilometrov južne od Hanoja, nie je v týchto týždňoch ojedinelá. Vláda provincie Quang Binh sa útokmi platených bánd snaží zastrašiť miestnych veriacich, ktorí si dovolili čosi, na čo režim nie je zvyknutý.  
Tí už dlhé roky bojujú o svoj starobylý chrám, ktorý sa prvýkrát spomína v roku 1631. Kostol, zrekonštruovaný koncom 19. storočia, bol zničený počas vietnamskej vojny. Americké bombardovanie prežilo len priečelie a zvonica. Keď sa miestni rozhodli kostol obnoviť, komunistický režim budovu aj pozemok skonfiškoval. Na jeho mieste má vyrásť turistické centrum a pomník obetiam vietnamskej vojny. Dňa 20. júla tisícka katolíkov obsadila pozemok a postavila na ňom kríž a oltár. Pri zásahu poriadkových síl bolo zranených asi 100 osôb, siedmi veriaci skončili vo väzení. Štyroch medzičasom prepustili. Komunistický denník Nhan Dan však udalosti videl ináč: katolíci rušiaci verejný poriadok zaútočili kameňmi na policajtov.
V nedeľu 26. júla zneli vo všetkých vietnamských kostoloch modlitby za zadržaných a do ulíc vyšlo 500 000 veriacich. V rovnaký deň bol vietnamskými policajtmi zbitý kňaz Paul Nguyen Dinh Phu, ktorý sa usiloval o oslobodenie zvyšných zatknutých.. Keď ho do nemocnice prišiel navštíviť Peter Nguyen The Binh, farár blízkej farnosti, skupina výtržníkov ho vyhodila z druhého poschodia budovy. Kňaz dodnes leží v kóme. Farár farnosti Tam Toa, páter Le Thanh Hong, sa pre istotu skrýva na neznámom mieste. Vietnamská tlač ho už stihla obviniť, že na vykonávanie kňazskej služby nemá štátny súhlas. Útoky vyvolali novú vlnu masových pochodov.

.škandál s bauxitom
Agentúra Asia News nedávno priniesla článok svojho vietnamského spravodajcu J.B. An Danga, v ktorom objasňuje pozadie najnovších represií. Nejde len o potláčanie náboženskej slobody. Tá je, napokon, v porovnaní s komunistickými režimami v Severnej Kórei, Číne alebo na Kube relatívne široká. Cirkev môže napríklad prevádzkovať základné školstvo a charitatívne organizácie. Za aktuálnymi násilnosťami sa skrývajú politické a ekonomické dôvody.
Cirkev vo Vietname sa – tak ako v mnohých iných afrických, ázijských alebo latinskoamerických krajinách – zapája do spoločenského diania. Vietnamské médiá priniesli informácie o začiatku ťažby bauxitu v centrálnej časti krajiny. Komunistické politbyro medzitým bez vedomia parlamentu schválilo odpredaj vyťaženej suroviny Číne. Proti začiatku ťažby so zdrvujúcimi dopadmi na životné prostredie začali otvorene protestovať poprední vietnamskí vedci a intelektuáli. Protestom pridala váhu angažovanosť legendárneho komunistického generála z vietnamskej vojny Vo Nguyen Giapa. Medzi odporcov sa zaradil aj arcibiskup Ho-či-minovho mesta (bývalého Saigonu), 75-ročný kardinál Pham Minh Man, ktorý koncom mája zaslal veriacim pastiersky list. Vyzval v ňom veriacich, aby sa nebáli zdvihnúť protestný hlas, pretože „ochrana životného prostredia je našou kresťanskou povinnosťou“. Dvaja redemptoristi, Peter Nguyen Van Khai a Joseph Le Quang Uy, dokonca rozbehli petíciu, ktorou chcú vládu vyzvať k prehodnoteniu rozhodnutia. Druhého menovaného už stihli úrady obviniť z podvracania komunistickej strany.
Koncom júla kardinál naštval režim opäť. Vo svojom dome zorganizoval konferenciu o nesvojprávnej politike Vietnamu voči Číne. Pod tlakom zo strany štátnych orgánov bolo miesto stretnutia presunuté a hlavní rečníci vrátane kardinála svoju účasť odriekli.
Najväčší rozruch však spôsobujú protesty Cirkvi proti násilným konfiškáciám pôdy bežným obyvateľom, ale aj cirkevným inštitúciám. „Vietnamský zákon o pôde si vyžaduje novelizáciu, ktorou by bolo uznané súkromné vlastnícke právo, ako to požaduje Všeobecná deklarácia ľudských práv,“ napísali vietnamskí biskupi v liste, ktorý v polovici augusta adresovali vláde. V súčasnosti oficiálne všetka pôda patrí štátu. Podľa biskupov táto „enormná moc štátu, ktorú neobmedzuje žiadna direktíva ani kontrolné orgány, nevyhnutne vedie k zneužívaniu moci tými, ktorí rozhodujú o územných záležitostiach.“
Práve reštitučné požiadavky cirkvi podnietili aj prvé masívne vystúpenie vietnamských katolíkov, ku ktorému došlo na prelome rokov 2007 a 2008. Tisícky katolíkov sa vtedy stretli pri spoločnej modlitbe pri redemptoristickom kláštore v Ho-či-minovom meste, ktorý vláda skonfiškovala.    

.rozhovory s Vatikánom
Vatikanista talianskeho týždenníka L´Espresso Sandro Magister na svojom blogu Chiesa (Cirkev) pripomína zaujímavý diplomatický kontext aktuálnych udalostí. Vietnam je jednou z mála krajín, s ktorou Vatikán nemá nadviazané diplomatické vzťahy. Aj keď bilaterálne rozhovory trvajú už od roku 1989, pokrok nebol badateľný. Jednou zo sporných otázok je menovanie biskupov. Svätá stolica musí momentálne navrhovať troch kandidátov, z ktorých si režim zvolí jedného. K diplomatickému zlomu došlo až predminulého roku, keď vietnamský premiér Nguyen Tan Dung navštívil Vatikán. Šepká sa aj o tom, že počas decembrovej audiencie prezidenta Nguyena Minh Trieta u pápeža Benedikta XVI. by mala byť hlava Katolíckej cirkvi pozvaná na návštevu Vietnamu. Najnovšie napätie medzi cirkvou a vládou však celú situáciu komplikujú.
Vatikánsky denník L´Osservatore Romano sa chcel pravdepodobne vyhnúť prilievaniu oleja do ohňa, a preto až do polovice augusta o dianí vo Vietname neinformoval. Podľa vatikanistu Magistera však kalich trpezlivosti nakoniec pretiekol a 12. augusta denník priniesol veľmi ostrý článok o situácii v krajine.
Nedávne udalosti v Pakistane, Indii, na Srí Lanke či aktuálne dianie vo Vietname svedčia o hrdinskom živote kresťanských komunít v odľahlých krajinách. Ich každodenné zápasy by sa im zvládali o čosi ľahšie, keby cítili väčšiu a pravidelnejšiu podporu svojich starších a materiálne bohatších európskych sestier.

Autor je publicista, tvorí blog svetkrestanstva.blogspot.com
Katolícka cirkev vo Vietname patrí medzi najpočetnejšie v Ázii. Z 89 miliónov obyvateľov sa k nej hlási 6 miliónov (7 %), zvyšok vyznáva buddhizmus, prítomné sú aj protestantské a moslimské komunity. Do krajiny prišli jezuitskí misionári už v roku 1615. Dnes cirkev prechádza dynamickým rozvojom. Len v Ho-Či-minovom meste bolo za posledný rok pokrstených 9 000 dospelých, na kňazstvo pripravuje 1000 seminaristov, pôsobí tu 50 000 katechétov a len v benediktínskych kláštoroch žije až 270 rehoľníkov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite