KNIHA Jón Kalman Stefánsson: Letní světlo, a pak přijde noc Dybbuk,2009
Severozápadný Island, malá obec, kde „když zazvoní telefon, tak je to událost, a když tudy přejede auto s cizí poznávací značkou, je to takové drama, že se všichni vrhneme k oknu s dalekohledem.“ Tu žije svoje úplne normálne životy niekoľko desiatok úplne normálnych Islanďanov. Nič však nie je celkom normálne: mladý riaditeľ pletiarne všetko predal a vrhol sa na astronómiu, Davíd a Kjartan sa boja vstúpiť do neosvetleného skladu, lebo sa im zdá, že sú v ňom duchovia, zvodná Elisabet si otvára reštauráciu, poštárka Augusta číta každý kúsok korešpondencie. V údoliach sa pasú ovce, Sigríd si každý deň chodí zaplávať do mora, počas dlhých nocí prichádzajú existenciálne otázky... Stefánssonova kniha opisuje vlastne celkom realistický život v konkrétnom čase na konkrétnom mieste. Robí to s veľkou empatiou k svojim hrdinom a s citom voči svojim čitateľom. Tí hrdinovia sú presne takí ako my: tápajú, chceli by žiť jednoduchý život na povrchu vecí, ale čosi ich ťahá do hlbín, trochu sa boja, trochu dúfajú, milujú aj sa milovaniu vyhýbajú. No a čitateľ? Ten je vďaka autorovmu majstrovstvu hoci pasívnym, predsa len účastníkom rozprávania. Jón Kalman to celé rozpráva práve jemu. Nádherne napísaná, s veľkou chuťou čítaná, hoci dosť smutná kniha. „...vítězství nad tmou je daleko – ať už se nachází v nás, pod námi nebo okolo nás.“

FILM Krvavé pobrežie
Čína fotogenická, Čína exotická, Čína od nepamäti vrchovato napchaná dejinnými udalosťami. Jeden prútik zlomíš ako nič, ale s celou otiepkou si sám neporadíš.  To vedel už Svätopluk a dávno, dávno pred ním, kedysi v treťom storočí, Liu Bei, strýko slabého čínskeho cisára, za ktorého na západe krajiny vládol úskočný premiér Cao Cao. Cisár bol  síce jeden, ale „vládol“ krajine  rozdelenej na niekoľko znepriatelených teritórií. Svetovládnym premiérovým chúťkam sa postavilo do cesty spojenectvo Liu Beia a silného kráľovstva Wu. Čínsky film Krvavé pobrežie režiséra Johna Woo (Operácia: Zlomený šíp, Mission Impossible II, Kód Navajo) je naozaj tým, čo sľubuje plagátová noticka: Výpravnou akčnou drámou z doby Troch cisárstiev. V tom najlepšom zmysle slova. Je v ňom príbeh čerpajúci zo skutočnej histórie, sú v ňom politické intrigy, priateľstvá z rozumu i tie druhé,  láska... A sú v ňom najmä filmársky dokonale spracované masové bojové scény –  tej záverečnej sa zúčastnilo vyše 1 000 pešiakov, 300 jazdcov s koňmi, 700 členov námorníckych posádok, z ktorých desiatky boli celkom funkčné a ďalšie stovky digitálne vytvorené. Pri sledovaní Krvavého pobrežia si divák užije potoky krvi a od tela oddelených menších častí, veď sa nebojovalo automatickými revolvermi, čo zanechávajú apartné dierky, ale sečnými zbraňami. Ale vychutná si aj niečo vážnejšie, vojenskú stratégiu, vopred premyslenú a skvelo zrealizovanú, stratégiu nápaditú, neraz dokonca vtipnú (napríklad vtedy, keď jedna znepriatelená strana potrebuje od druhej získať strelivo do kuší a vykoná to jednoducho geniálnou lsťou).

FILM Stiahni ma do pekla
Máte sľubnú kariéru, ideálneho partnera a pokojný usporiadaný život? Mladá banková úradníčka Christine (Alison Lohmanová), sladká a ambiciózna zároveň, toto všetko má. Nič však nie je isté. Po tom, ako podivnej starej cigánke (Lorna Raverová) odmietne odloženie splátky hypotéky, sa jej zápas o povýšenie v práci zmení na zápas o záchranu vlastnej duše. Na každom kroku ju prenasledujú pekelné hlasy, okná lietajú, pánty škrípu, tiene sa zväčšujú. Christine, ktorá je obeťou prekliatia, sa snaží vyhrať nad temnými silami. Po jej boku stojí jej priateľ Clay (Justin Long) a jasnovidec (Dileep Rao). Režisér Sam Raimi presne pozná pravidlá a triky hororového žánru a hravo s nimi pracuje. Na vyvolanie typických prekvapivých momentov zdesenia používa obyčajné predmety (plátennú vreckovku, gombík z kabáta). Tým dodáva filmu absurdný humor a nadhľad. Napriek tomu napätie nepovoľuje. Očakávané dopĺňa neočakávaným. Rovnako sa Sam Riami vyhral aj so zvukovými efektami a hudbou. Pôsobivé, i keď neveľmi originálne, sú najmä sláčikové „predely" . Sam Raimi nešetrí ani špeciálnymi efektmi. Vyžíva sa v tom, ako všetko veje, lieta, horí a okrem toho to okoreňuje až zábavnými nechutnosťami. V kontraste so sterilným prostredím banky a ľúbeznej blondíny to filmu dodáva šťavu a vtip. Herci zvládli svoje typizované roly presvedčivo, obzvlásť vyniká Alison Lohmanová a jej Christine. Horor Stiahni ma do pekla je nenáročný film tpre každého. Trochu vyľaká a trochu rozosmeje.
.debora Pastirčáková