Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Snívanie vo farbe

.juraj Cagáň .časopis .hudba

Hudobný svet sa už pár rokov nachádza v trochu ošemetnej situácii. Vzniká veľa zaujímavého a vďaka internetu aj dostupného, no vo väčšine prípadov ide o recykláciu nápadov, zvukov a odkazov.

Každá kapela, ktorá svojou tvorbou borí mýtus „všetko už bolo vymyslené“, je preto veľkou vzácnosťou. Za jednou takou netreba ani cestovať veľmi ďaleko.

.od chaosu k pesničkám
Květy vznikli v roku 1993, keď sa v Brne stretávali spolužiaci zo základnej školy Martin E. Kyšperský a Michal Navrátil. Mali síce veľmi radi hudbu, no nemali žiadne hudobné základy. Vôbec im to nebránilo v tom, aby si nahrávali na pásky rôzny chaos, ktoré Martin neskôr vo svojej biografii opisuje ako „improvizované hlukové plochy, jinými slovy bordel“. Silne inšpirovaných Velvet Undergoundom a Plastikmi ich jednoducho bavilo tvoriť bez prípravy.
O šesť rokov na to pribudli ku kapele violončelista Martin Růžička a spievajúca huslistka Marta Svobodová. Začalo sa pracovať na odstraňovaní spomínaného chaosu, veci dostávali čoraz väčší poriadok, čím vznikali skladby, ktoré si našli svoje miesto na prvých dvoch albumoch O červené Karkulce (2000) a Palouček (2001), ktoré kapela vydala vo vlastnej réžii.
Začiatkom roka 2002 kapelu opúšťa Michal Navrátil a nahrádza ho perkusionista a multiinštrumentalista Aleš Pilgr, ktorého osobitý bicí arzenál je pripevnený na drevenej konštrukcii pozlepovanej priesvitnou izolepou. Krátko na to vzniká ďalší album vo vlastnom náklade Daleko hle dům (2003). Začína sa črtať smer, ktorým sa Květy v neskoršom období vydajú.

.bezpečný prístav Indies
Albumom Jablko jejího peří zakotvujú Květy v roku 2004 v prístave, pre nich ideálnom, s názvom Indies Scope Records. O tomto vydavateľstve je všeobecne známe, že svojim umelcom garantuje maximálnu tvorivú slobodu, čím neobrusuje hrany autentickosti a spontánnosti. Album obsahuje rokmi preverené „hity“ Půllitr a sklínka, Baktáněk alebo pesničku Pasáček ovcí, na ktorú môžete tak pogovať, ako aj tancovať ruský kazačok. Nikomu by asi nenapadlo zhudobniť taký zdanlivo banálny proces, ako je vyrábanie nábytku, no pre Martina Kyšperského a spol. nie je žiadny motív stratený a aj takúto činnosť vedia podať pestrofarebnými zvukmi a slovami (úvodná
skladba Výroba nábytku). V tom je ukryté čaro a jedinečnosť tejto brnianskej formácie: pesničky na folkovom základe spestruje hravými aranžmánmi pomocou rôznych bizarných vecičiek, ako sú napríklad strúhadlo, kovová reťaz, zvonkohra, taška so zipsom, poháre či klaksón s hlavou káčera. Nasledujúci album Kocourek a horečka (2006) potvrdil, že Květy každým svojím cédečkom prekvitajú do čoraz pozoruhodnejších farieb. V otváracej baladickej skladbe Jakub a medvěd, ktorá v sebe ukrýva zaujímavé napätie, si v krátkej medzihre hudobníci spomenuli aj na rané obdobie „improvizovaného bordelu“. Tvorba Květov je bez mantinelov a zábran, čo potvrdzujú aj texty. Romanticky a citovo ladené Okna do zahrady a hravé „moravské reggae“ Opustit Bystroušku sú v silnom kontraste s hororovou baladou Je snadné se seznámit s děvčetem, ktorá opisuje, aké náročné je zbaviť sa tela zavraždenej študentky. Pre Květy nie je žiadna téma tabu, žiadna životná situácia nie je nezhudobniteľná. Aktuálna platňa Střela zastavená v jantaru (2008) je vyvrcholením snáh Martina Kyšperského, Aleša Pirgla, nového basistu Ondřeja Čecha a množstva hostí o ucelený a vyvážený album s množstvom špecifického drajvu (Pověsím prádlo, Bílý tigr, Z kukuřičných polí) a nádhernými baladami (Zvíře nebo sebe a zvíře, Listí podzimní, Moře má své vlastní deti, Je prosinec je zima), nad ktorými je ešte o poschodie vyššie singel Cirkus, ktorý má v sebe všetky ingrediencie vytvárajúce z prvotnej melódie pesničku, z ktorej mrazí. Zážitok z tejto smutnej romantickej balady umocňuje retro videoklip z dielne Pavly Kačírkovej.

.martinov spev a zohrané kvarteto
Nebavili by sme sa o mrazení a pozitívnych vibráciách, nebyť spevákovho svojského prejavu. Martin sa neraz vyjadril, že svoj „normálny“ hlas doslova nenávidí, pripadá mu neprirodzený, preto si našiel expresívnu polohu, ktorá mu je blízka a ktorá ho nenudí. Je to spev, ktorý kričí, vzlyká, plače či potichučky šepká, čím jeho snivé, surrealistické texty dostávajú v bludisku pesničiek presne to, čo potrebujú, aby boli poslucháčom správne pochopené a cítené. Po albume Střela zastavená v jantaru prichádza do kapely huslista Albert Novák, čím sa z Květov stáva homogénna, skvele zohratá a extrémne pracovitá štvorica. V takomto zložení pendlujú Květy počas celého roka naprieč Českou republikou, ich koncertný kalendár je doslova nabitý. Je veľká škoda, že slovenské kluby a festivaly zostávajú v tieni, aj keď nedávne nezabudnuteľné koncerty v prešovskej Christianii a na festivaloch Rachot a Pohoda dávajú nádej, že aj Slovákom bude v budúcnosti dopriate snívať pri Martinových baladických textoch, Alešových pestrých hrách so všeličím, Albertových plačlivých husliach, Ondřejovej pulzujúcej base a pri pesničkách, ktoré dokonale vymaľujú plátno vašej mysle.
Autor je redaktor hudba.sk

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite