Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Šrotovné po americky

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Po viacerých európskych krajinách zavádzajú šrotovné na staré automobily aj Spojené štáty americké. Vláda na to vyčlenila miliardu dolárov. Nečudo, keďže dve automobilky – Chrysler a General Motors –im už skrachovali a predaj áut sa prepadol na tridsaťročné minimum.

Na rozdiel od Slovenska podporu likvidácie ojazdených áut zobrali Američania prísnejšie a ekologickejšie. Peniaze od štátu dostanú predajcovia podľa toho, akú spotrebu bude mať nové auto oproti starému zošrotovanému. Ak zhltne na 100 km iba o 2,5  litra benzínu menej ako staré, štát zaplatí iba 3 500 dolárov. Ak je nový model úspornejší a jeho spotreba je nižšia oproti starému najmenej o 4,5 litra, dostane až 4 500 dolárov. Američania si zrejme uvedomili, že živiť veľké autá, ktoré hltajú benzín ako alkoholik pivo, nie je dlhodobo udržateľné. Aj ďalšie podmienky selekcie majú mať pozitívny vplyv na životné prostredie. Majiteľ, ktorý sa chce zbaviť svojho tátoša, ho musí vlastniť aspoň rok a musí mať spotrebu 13 litrov alebo viac. Naopak, novokúpené auto by malo mať spotrebu nižšiu ako 10,7 litra. Americká vláda cíti pri podpore automobilizmu aj sociálne. Nechystá sa podporovať nákup drahých áut. Príspevky pôjdu iba na autá, ktoré stoja menej ako 45-tisíc dolárov. Američania však pri podpore nákupu nových áut zostali verní voľnému trhu. Chystajú sa prispievať na domáce, ale aj na zahraničné modely. Úspech šrotovného bude závisieť od toho, či sa Američania budú ochotní vzdať svojich veľkých obľúbených korábov. Tiež je otázne, či v čase krízy budú kupovať nové autá, keď v garáži má každý z nich najmenej dva až tri staršie modely. Po tom, čo šrotovné akotak uspelo na Slovensku, ale aj v Nemecku, sa to možno podarí aj v USA. A vlády budú mať opäť dobrý argument na to, aké je správne selektívne zasahovať do ekonomiky.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite