STEVIE WONDER
LIVE AT LAST

UNIVERSAL (DVD)
Stevie Wonder a Michael Jackson majú dosť spoločného. Obaja boli hviezdy už od detských rokov, obaja patrili k hlavným tromfom hudobného vydavateľstva Motown, obaja sa stali symbolmi čiernej hudby, len s tým rozdielom, že Wonder sa nevidel v zrkadle, nechcel sa stať bielym ako Jacko a prežil (zaslúženú slávu, vlastné vrtochy i lekársku starostlivosť). Možno preto, že nevidí, nezáležalo mu až tak na videoklipoch a aj toto DVD je po vyše tridsiatich Top 10 singloch vlastne jeho prvé. A predsa to nie je iba prehliadka hitov ako pomníček jedného z najoriginálnejších interpretov a skladateľov poslednej tretiny minulého storočia, ale hlavne záznam z dobre vygradovaného koncertu so všetkými fórikmi, ekologickými apelmi a poklonami britskej hudbe, ktoré tento paralelný king amerického popu zložil k nohám návštevníkom londýnskej O2 Arény.
●●●●○

BIGOTT
FIN

GRABACIONES EN EL MAR
Dostal som prekvapujúcu otázku. Majú Španieli rock? Majú. Dobrý? Aj výborný. Nasledoval neveriaci pohľad. Zabehané koľaje predsa vedú do Londýna. Keď teda napíšem, že Španiel Bigott sa nemusí za svoj folk-rock hanbiť, môžem vyvolať pochybnosti? Hovoria o ňom, že je to španielsky Tom Waits bez klavíra. Ja by som ho prirovnal ku skupine Calexico. Jeho hudba smeruje k hraniciam USA s Mexikom, oddávna ovplyvneným španielskou kultúrou. Každá skladba novinky Fin je iná, inšpirovaná štýlom rôznych umelcov. Je tam Nick Cave, Swans, Handsome Family a kratučká The Party pripomenie Velvet Underground, najmä spev Bigottovej kolegyne Clarice Carnicer, reinkarnovanej Nico. Nie je to novátorské, no pôsobivé, pestré, melodické. Počuť Morriconeho i škrípavý organ, 60. roky i súčasný „indie zvuk“. Fin, koniec. Pridávam španielske tipy: Pony Bravo, La Pegatina, Amparanoia.
●●●●○

FOURSCORE
ADD TO FRIENDS

INTUITION/DIVYD
Nemeckí džezmeni získavali za posledné polstoročie nálepky technicky dokonalých špekulantov (Alexander von Schlippenbach), bezhlavo neprístupných experimentátorov (Albert Mangelsdorff) alebo hudobníkov bez srdca (Eberhard Weber). Mladá generácia domácu tradíciu skôr obchádza a svoje vzory hľadá za oceánom. Ani členovia kvarteta FourScore svoj rešpekt pred tradíciou neskrývajú, ale svojim idolom očividne „nahrávajú“. Strojovo presné unisóna nespevných tém prednášané saxofónom a gitarou odkazujú na džezových pionierov (gitarista Jim Hall), podobne ako dômyselné licky i akordické sóla technicky zdatného gitaristu Alexandra Junga. Tenorsaxofonista Tobias Meinhart kladie dôraz skôr na celok a groovy basgitaristu Heiko Junga udržiavajú hudbu zoskupenia na pomedzí moderného mainstreamu a akustického funky. Viac než sľubný debut!
●●●○○

YOUN SUN NAH
VOYAGE

ACT MUSIC/DIVYD
Youn Sun Nah nie je obyčajná džezová speváčka, ale exotický objav, ktorý okamžite ohúri absolútne presvedčivým prejavom, dokonalou technikou, čarovnou angličtinou a množstvom emócií, obsiahnutých v jej krásnom, tvárnom hlase. Dnes 39-ročná rodáčka zo Soulu vymenila pred rokmi svoju lásku k francúzskej literatúre a šansónu za džez. Okamžite dobyla svoju domovinu a po jej debute vo vydavateľstve ACT to čaká aj Európu. Album Voyage vznikol pod producentským vedením Larsa Danielssona a za výdatnej podpory gitaristu Ulfa Wakeniusa. V ich vzdušných aranžmánoch nie je ani nota navyše, až si človek uvedomí význam ticha, v ktorom vyznie každá nuansa. Voyage je veľmi komunikatívny a „masovo“ stráviteľný album, napriek tomu je však závažný a napriek prevažujúcej zasnenej lyrickosti aj vzrušujúci a výrazovo pestrý. Jednoducho, výnimočný album.
●●●●●

TRAIL OF DEAD
THE CENTURY OF SELF

SUPERBALL MUSIC
Táto kapela sa z priestorových dôvodov občas označuje ako Trail Of Dead, jej celý názov však znie: ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead. Podobne záhadná a bežné miery presahujúca je aj tvorba tejto partie z Austinu v štáte Texas. V hudbe Trail Of Dead sa spájajú na pohľad protichodné prístupy: na jednej strane punkový chaos a divokosť v srdci, na druhej strane zmysel pre členité kompozície, bohaté aranžmány a grandiózne melódie. Začiatkom desaťročia ich niektorí kritici dokonca označovali za budúcnosť rokenrolu. Kapela sa odvtedy rozišla s vydavateľstvom Interscope, šiesty album The Century Of Self vydáva vo vlastnej réžii, nikým a ničím neobmedzovaná. Výsledok je možno až príliš bezbrehý, ale vo všetkých skladbách sa dajú nájsť zaujímavé detaily – tak ako na pôvabných perokresbách speváka Conrada Keelyho, ktoré zdobia obal a booklet.
●●●○○

RÔZNI
WAR CHILD HEROES

PARLOPHONE/EMI
War Child je britská charitatívna organizácia, ktorá sa stará o deti v oblastiach poznamenaných vojnou. Finančné prostriedky získava aj prostredníctvom hudobných projektov – prvým bola kompilácia The Help Album (1995), na ktorom si beatlesovku Come Together spolu zahrali Paul McCartney, Paul Weller a Noel Gallagher. Najnovší album War Child Heroes má originálny koncept: hudobné legendy dostali za úlohu vybrať si ľubovolného interpreta z mladšej generácie a zveriť mu svoju skladbu. Výsledky sú rôzne a zaujímavé: The Kooks sa vo Victorii od The Kinks verne držia originálu, zato Duffy urobila z McCartneyho výpravnej Live And Let Die komornú soulovú baladu. Asi najodvážnejšie sa zachovali electropopoví Hot Chip, ktorí temnú Transmission od Joy Divison premenili na veselú pesničku. Kiežby sa takto ľahko dalo rozveseliť aj každé vojnou postihnuté dieťa...
●●●○○