Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Počasie? Dobrá téma (postreh)

.eva Čobejová .časopis

V kurzoch angličtiny bola pre Slovákov vždy zábavná lekcia o počasí. So všetkou vážnosťou sme boli upozornení, aby sme tému počasia pri učení nepodceňovali, lebo u Angličanov vôbec nejde o čisto zdvorilostnú záležitosť, keď už naozaj nie je o čom.

Angličania milujú diskusie o počasí, a na rozdiel od nás sa vraj o tejto téme dokážu dlho a vášnivo baviť. 
Lenže aj u nás sa časy menia. Počasie sa aj tu stáva dôležitou témou. Zrejme aj preto, že do nášho života začína zasahovať viac, ako by sme si priali: sú tu povodne, nebezpečné letné búrky, víchrice, ktoré spôsobujú škody i ľudské tragédie. A po tohtoročných skúsenostiach s počasím zrejme budeme pred cestou na hudobný festival, pod stan či na výlet s deťmi ešte starostlivejšie študovať predpovede počasia. 
Z meteorológov sa tak stávajú čoraz dôležitejší i populárnejší ľudia.
Stačí počúvať ranné rozhlasové vysielanie – čoraz viac času v ňom zaberajú rozhovory o počasí. Nehovorí sa už len o aktuálnej situácii, spomína sa na to, aké rekordné teploty sa v tento deň zaznamenali, aké pranostiky sa naň viažu, čo hovoria družice a satelity, aké sú teploty v rôznych kútoch sveta. A zdá sa, že téma poslucháčov vôbec nenudí. Pravidelní poslucháči rozhlasu už viacerých slovenských odborníkov na počasie poznajú podľa hlasu, po mene, diváci ranných televíznych relácií ich isto spoznajú aj podľa vizáže. O chvíľu z nich budú aj celebrity, ako sú televízni herci, moderátori či kuchári.
Záujem o počasie vidno aj na počítačoch – stačí si všimnúť, koľko ľudí má stránku Slovenského hydrometeorologického ústavu uloženú medzi obľúbenými stránkami, alebo dokonca nastavenú ako svoju domovskú stránku hneď pri otváraní internetového prehliadača. Alebo koľko ľudí má v počítači nainštalovaný nejaký The Weather Channel alebo stály monitoring počasia, ktorý sa zobrazuje počas práce v Gmaile, aby mohli priebežne sledovať, ako sa vyvíja počasie v ich okolí. Nepozeráme sa pritom von oknom, ale na plochu svojho počítača. A ak náhodou nie sme pri počítači, SHMU ponúka  platenú službu – „zavolajte svojmu meteorológovi, on vie o počasí viac“.
Záujem o počasie má aj finančný efekt. Vlani dokázal SHMU za svoje služby zinkasovať vyše 52 miliónov korún. Štátnemu ústavu však rastie konkurencia, ktorá vie s predpoveďami robiť slušný biznis. Máme tu už súkromné firmy ponúkajúce predpovede, ale aj súkromného meteorológa. Podnikateľské aktivity v tomto segmente majú zrejme svetlú budúcnosť.
Moderný človek je čoraz viac fascinovaný živlami, ktoré nedokáže veľmi ovplyvniť a čoraz viac vníma počasie ako nevyspytateľný prvok, ktorý treba mať pod kontrolou. Aspoň v tom počítači.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite