.redakcia .časopis .hudba

YUSUF
ROADSINGER
Ya music/Yusuf/Universal

Starí folkoví trubadúri ožívajú v pôvodnom lesku – Cohen, Donovan, a teraz už aj Cat Stevens, miláčik dievčat 70. rokov minulého storočia. Dokonca je obľúbencom priaznivcov nezávislej scény. Trochu sa stratil, lebo vystupuje pod menom Yusuf, odkedy konvertoval na islam. Jeho novinka Roadsinger je však anglosaská hudobne i myšlienkovo a autor sa ňou vracia do svojich najlepších čias. A to až do takej miery, že niektoré skladby znejú ako jeho evergreen Wild World z roku 1970. Veru, oh, baby, baby, je to divoký svet. Urobil dobre? Ak je to pekné, tak dobre, a ono to pekné je. Roadsinger má pár silnejších momentov. Patria k nim skladby The Rain, Dream On, Be What You Must. Reakcie kritikov hovoria, že Stevensov slávny album Tea For The Tillerman má nového súrodenca. Áno, má, lenže tento čaj nie je taký vynikajúci ako ten pre Tillermana.
●●●○○

ST. VINCENT
ACTOR
4AD

Dvadsaťšesťročná brooklynská pesničkárka a multiinštrumentalistka Annie Clark tvorí pod pseudonymom St. Vincent a v týchto dňoch vydáva druhý radový album. Jedenásť pesničiek púta mnohými rôznorodými polohami, autorka sa prezentuje ako skvelá aranžérka i speváčka. Annie nahrala platňu, ktorá obsahuje komplikované skladby i jednoducho sa tváriaci pop z druhého brehu, čo dokopy dáva nahrávku, ku ktorej sa budete vracať. Pochmúrnu náladu premieňa v pesničke Marrow do tanečnej/synthpopovej polohy, skladba The Party zasa prekvapí hudobnou výpravnosťou a Black Rainbow ústi do totálne veľkolepého záveru. Annie je výborná textárka i muzikantka, vie to s gitarami, sláčikmi i elektronikou a často dokáže meniť rytmus hneď niekoľkokrát v rámci jednej pesničky. Aj preto je táto platňa objavným a príjemným pátraním po rôznych zákutiach indie popu.
●●●●○

PETER BJORN AND JOHN
LIVIN THING

Chytľavá škandinávska melodika už postavila nejeden most medzi ostrovnou presvedčivosťou a limitovanými formátmi kontinentálnych komerčných rádií. Pokúša sa o to aj toto zatiaľ neopočúvané trio alternatívneho popu zo Štokholmu. Prívlastok „alternatívny“ si PB&J vyslúžili vďaka spôsobu aranžovania svojich skladieb, ktoré dokázali oslobodiť od všetkého prebytočného a abstrahovať ich na to podstatné – melódiu, rytmus, ticho a zvukové farby. Tie neraz pripomenú rané obdobie Depeche Mode, keď ešte zvukové bunky neovládali počítače, ale sekvencery. Okrem chytľavosti tu nechýba ani citlivo dávkovaná porcia sebairónie a severskej nostalgie. Ponúka sa istá spriaznenosť s britskými kolegami Mr. Hudson & The Library. Švédskych PB&J však vplyvy čiernej hudby obišli širokým oblúkom a knižnica Mr. Hudsona predsa len motivuje na častejšie listovanie.
●●●○○

RAFAL SARNECKI QUARTET
SONGS FROM A NEW PLACE
Arms/Hevhetia

Mladí poľskí džezmeni expandujú v projektoch renomovaných hudobníkov, nahrávajú a vydávajú albumy pod krídlami exkluzívnych labelov. Dvadsaťsedemročný gitarista Rafal Sarnecki to v rodnom Poľsku zabalil už pred štyrmi rokmi a presťahoval sa do New Yorku. Tam študoval na The New School University a vplyvy „nového sveta“ preniesol aj na svoj debutový album. Rafal Sarnecki je napriek svojmu veku lídrom s jasne vyprofilovanou predstavou modernej zvukovej priezračnosti. Jeho gitara predstavuje pokojnejší a tmavší „jin“ oproti výbušnému „jangu“ prvotriedneho spoluhráča, pianistu Pawla Kaczmarczyka. Stačí prekročiť spletitosť dôsledne vystavaných motívov (prekomponovaný Living Like Weasels, nápaditý hybrid Rockalypso) a vyštudovaný fyzik s gitarou vás vezme na parádnu exkurziu nepoznanými miestami moderného mainstreamu.
●●●●○

BIMBACHE JAZZ Y RAÍCES
LA CONDICIÓN HUMANA
ESC/Divyd

El Hierro je najzápadnejší (a najzapadnutejší) z Kanárskych ostrovov, vyhlásený za prírodnú rezerváciu OSN. Nemecký gitarista a prírodný aktivista Torsten de Winkel sa v rámci tohto zeleného raja podieľal na pozoruhodnom hudobnom experimente, keď na pôde Bimbache Jazz & Roots Festival začlenil k tradičným hudobným prejavom ostrovanov hudbu súčasného, čoraz globalizovanejšieho sveta. Zvuková koláž z doterajších ročníkov len potvrdzuje opodstatnenosť Winkelovej myšlienky a fúzia tradičných piesní s citlivo volenými zvukovými vzorkami alebo s účasťou hudobníkov schopných skôr počúvať ako predvádzať sa znie pri opakovanom prehrávaní čoraz prirodzenejšie a spontánnejšie. Väčšmi ako hviezdna účasť Gregoire Mareta, Kaia Eckhardta alebo Gwilyma Simcocka odzbrojuje prejav domácich vokalistiek Angélici de Sabinosa a Maríe Méridy.
●●●●○

EVA OLMEROVÁ
BLUES SAMOTÁŘKY
Supraphon (DVD)

Vyše dvojhodinové DVD, ilustratívne a výstižne mapujúce komplikovanú kariéru speváčky, ktorej bývalý režim a alkohol nedovolili viesť plnohodnotný umelecký život. Osemnásť piesní z archívu Českej televízie z obdobia rokov 1964–1991, polhodinový televízny recitál Spěvačka z roku 1971 a takmer hodinový televízny dokument Blues samotářky z cyklu Predčasná úmrtí ukazujú, aká výnimočná speváčka bola Eva Olmerová. Speváčka s neobyčajným hlasom, cítením a speváckou kultúrou, skvelá džezová improvizátorka (Ella Fitzgerald s ňou údajne chcela ísť na spoločné turné) s autentickým výrazom... Jej „jediným“ hendikepom bol nešťastný osud, ktorý sa vryl (pozitívne i negatívne) aj do jej umenia. Preto je také pravdivé, preto jej musel každý vnímavý poslucháč rozumieť a veriť. Nech spievala čokoľvek. V tom bola medzi českými speváčkami nedostižná.
●●●●○