KNIHA PAVEL SIBYLA: COFEE STORIES, COFEE AND TVFILM MESTO EMBERKNIHA ALEXANDER MCCALL SMITH: PRVNÍ DÁMSKÁ DETEKTIVNÍ KANCELÁŘ, ARGO

KNIHA PAVEL SIBYLA: COFEE STORIES, COFEE AND TV
FILM MESTO EMBER
KNIHA ALEXANDER MCCALL SMITH: PRVNÍ DÁMSKÁ DETEKTIVNÍ KANCELÁŘ, ARGO

KNIHA PAVEL SIBYLA: COFEE STORIES
, COFEE AND TV
Pavel Sibyla je novinár z týždenníka Trend. Ale konštatovanie, že napísal dobrú knižku nie je prejavom kolegiálnej podpory. Skôr naopak: voči prvotinám človek pristupuje s principiálnou nedôverou. Táto však zaujme už aj vtipnou grafikou (meno autora sa skrýva za názvom Cofee and TV) a pre notorického kávičkára aj celkovým konceptom: poviedky sú rozdelené do troch častí nazvaných Espresso, Machiato a Long black (každá aj s jednovetným receptom na prípravu daného nápoja). A nezanedbateľným pozitívom je aj dĺžka – celý malý paperback má len 81 strán, na ktorých je 9 poviedok (autor má zrejme rád násobky troch a deviatich). Pomerne ľahké Espresso, o niečo závažnejšie Machiato a takmer morbídna šálka Long black. Už pri čítaní prvej poviedky je jasné, že nejde iba o vtipnú kratochvíľu ekonomickou žurnalistikou zunovaného novinára. Pri ďalších už šípime, že autor je šikovný poviedkár, schopný nielen vymyslieť bizarnú situáciu a príbeh z nej plynúci, ale rozpovedať nám to všetko zaujímavo, vtipne a štylisticky čisto. Vie celkom realisticky zachytiť absurdnú situáciu, jeho postavy sa rozprávajú normálnou hovorovou rečou, hoci evidentne píše ľahko a s chuťou (ináč by nebol novinár), nepredvádza sa a svoj talent drží na uzde. A to je na celej sympatickej knižke najlepšie: je prostá ako šálka kávy. A podobne povzbudivá.

FILM MESTO EMBER
Hlboko pod zemou leží mesto Ember, kde žijú ľudia pod hrozbou absolútnej tmy, odrezaní od zvyšného sveta. Mesto bolo postavené na záchranu ľudstva, no pomaly sa rozpadá, generátor vypadáva.  Pôvodní Stavitelia zanechali obyvateľom tajomnú skrinku s návodom na únik, ostala však zabudnutá v izbe niekdajšieho  starostu. Dievčina Lina (Saoirse Ronan) spolu s kamarátom Doonom (Harry Treadaway)  sa vydajú na ilegálne hľadanie únikovej cesty z mesta. Kombinácia prvkov z 19. storočia s najvyspelejšími technologickými vynálezmi vytvára pôsobivú pochmúrnu atmosféru. Režisér Gil Kenan vytvoril vizuálne pozoruhodné dielo, no napriek tomu filmu chýba originalita a fantázia. Scenáristi preberajú štruktúru typickej televíznej adventúry pre deti. Hrdinovia zázračne prekonávajú ďalšie a ďalšie prekážky. Napätie je gradované dramatickou orchestrálnou hudbou, ktorá slúži ako atmosférický „podmaz“ takmer počas celého filmu. Režisér nevyužil  ani zaujímavé herecké obsadenie (Bill Murray, Saoirse Ronan, Martin Landau), ani podmanivú atmosféru vytvorenú bezchybným vizuálom. Dejová línia filmu je prvoplánová bez výrazných zvratov a charakterizácia postáv sa kĺže po povrchu. Hrdinská odvaha protagonistov vydať sa na cestu za zmenou k lepšiemu tak vyznieva banálne. Tvorcovia filmu jednoducho pretavili ošúchané postupy dobrodružných príbehov do „záhadných“ symbolov modernej sci-fi rozprávky. Ak teda nehodláte hodinu a pol obdivovať vizuálnu dokonalosť špeciálnych efektov, zaobíde sa mesto Ember aj bez vás.
.debora Pastirčáková

Vždy to pre mňa bola vyberaná spoločnosť – Sherlock Holmes, Phil Marlow, Nero Wolfe a jeho Archie Goodwin, Hammettov Sam Spade, Hercule Poirot či slečna Marplová. Nedávno k nim pribudla ďalšia dáma, „súkromná očka“ z První dámské detektivní kanceláře, pani Precious Ramotswe. Neobyčajný typ, hrdinka celej série románov britského spisovateľa Alexandra McCalla Smitha. „Pred rokmi som bol v Botswane, zastavili sme sa v malom meste Mochudi. Jedna žena tam chcela mojim priateľom darovať kura, aby oslávili Botswanský národný deň. Pozeral som sa na tú rozložitú ženu, prenasledovala hydinu hore-dole po dvore, pri behu kvokala, sliepka vyzerala zúbožene. Tá pani napokon vtáka chytila. Bola celá rozradostená. A vtedy som si pomyslel, že by som mohol napísať knihu o šťastnej, typicky do šírky stavanej africkej žene.“  Našťastie sú ľudia, čo svoje nápady premieňajú na činy, a tak tu máme svojráznu pani Ramotswe a jej prípady, popretkávané menšou osobnou aj väčšou botswanskou históriou. Rieši prípad čudného hosťa slečny Bapetsi, prípad strateného syna učiteľa Pakotatiho,  prípad záhadného balíčka v aute boháča Charlieho Gotsa, ale aj iné. Milé, pokojné, britské čítanie. V hrdinkinej kancelárii sú dva písacie stoly, dve stoličky, telefón, starý písací stroj a kanvica na čaj rooibos. „Co víc je v detektivní kanceláři zapotřebí? Detektivové přece spoléhají na intuici a inteligenci a paní Ramotswe má obojího na rozdávání. A žádné vybavení by ji ani na jednom nepřidalo, to je přece jasné.“