. .časopis .hudba

GARAGE
TONY DUCHÁČEK-GARAGE - BLACK
Respekt
Pred tridsiatimi rokmi vznikla v jednej pražskej garáži skupina Garage. Kapela nesmierne dôležitá, kultová a legendárna. Kapela s originálnym zvukom, kapela rokenrolová, kapela, v ktorej spieva Tony Ducháček. Tridsať rokov hrá Garage to isté a ani najnovší album ničím neprekvapuje. A to je veľmi dobre — to, čo máme na tejto kapele radi, to nám ona stále servíruje v kvalite, ktorá sa nebezpečne blíži dokonalosti. Elektrický gitarový zvuk so silným saxofónom a sólami Joe Karafiáta (asi v dvoch prípadoch by mohli byť kratšie), ostrý drajv, ľahko rozpoznateľná, ťažko zameniteľná melodika a hlavne spev. Tony Ducháček, spevák, deklamuje svoje texty (ako vždy) vážne a presvedčivo. Tie sú  vo svojej jednoduchosti geniálne, silné, dojímavé. Ako to v prípade Garáže býva, aj na tomto albume je niekoľko undergroundových hitov. Léky, Skála, Homeless či Sexuality budete chcieť počúvať znovu a znovu. A znovu. Garáž, na tú nemáš!

ŠEBAN GODÁR BREINER KOLKOVIČ
ŠTÁTNY KOMORNÝ ORCHESTER ŽILINA A SÓLISTI
HEVHETIA (2CD)
Dvojalbum otvára Šebanov Opus I. pre elektrickú gitaru, fujaru a komorný orchester. Kto pozná jeho experimenty a filozofiu, nebude prekvapený. Stačí, keď si k tomu v predstave pridá orchester. Godárova Malá suita pre malého Dávida pre elektrické husle (S. Palúch), elektrickú gitaru (A. Šeban), sláčikový orchester a čembalo je asi najoptimistickejšie a najkomunikatívnejšie dielko dvojalbumu. Temnejšie už vyznie Breinerova Guitaralia Notturna šitá na mieru Bratislavssému gitarovému kvartetu s podporou orchestra. Najbližšie k laickej predstave o vážnej hudbe má finálne Andante-Allegro Jozefa Kolkoviča, vyštudovaného skladateľa s praxou v džezrockových a rockových skupinách doma i v USA. Hravý, kolážovitý prístup s folklórnymi prvkami prvej dvojice kontrastuje so sofistikovanejšou, poslucháčsky náročnejšou formou druhého autorského páru.

ANE BRUN
CHANGING OF THE SEASONS
DETERMINE
Severské ženské pesničkárstvo sa v posledných rokoch stalo pre silnú nadprodukciu podozrivým artiklom, ktorý je síce stále lepší ako poprockové mainstreamové „sedláčiny“, ale hoci nenaštve, po čase nudí. Ane Brun, Nórka žijúca vo Švédsku, skúša poslucháčovu trpezlivosť presne 49 sekúnd. Najneskôr dovtedy je zrejmé, či sa popri povinnej španielke, akustickej base, metličkách a zádumčivých zboroch bude diať aj dačo vzrušujúcejšie. Dostaneme ešte sólový spev pripomínajúci rané nahrávky Dolly Parton (sic!) a dobre zaranžované harmonické zmeny, na aké pri táborákoch spravidla chýba dôvod aj orchester. Škoda však, že nie pri všetkých skladbách je čoho sa zachytiť, a to nahrávku miestami degraduje na kulisu. Lepšou polovicou sú šikovne napísané a produkované skladby, pod ktoré sa podpísal aj Valgeir Sigur?sson, spolupracovník Bjork, Múm či Kronos Quartetu.

ENERGIT
ENERGIT/PIKNIK
INDIES HAPPY TRAILS
Inšpirácia skupinou Mahavishnu Orchestra sa v 70. rokoch v Česku najsilnejšie odrazila v tvorbe gitaristu Luboša Andršta a jeho skupiny Energit. Prvý eponymný album skupiny z roku 1975 bol touto inšpiráciou „poznačený“ najvýraznejšie, vďaka čomu aj poriadne zarezonoval a dodnes patrí k legendárnym nahrávkam českého džezrocku. Samozrejme, v Energite to občas zaváňalo epigónstvom, trochu pokrivkávala rytmika a hráčsky nemohol konkurovať Mahavishnu. Na druhej strane však inšpirácie okrášľoval zmenami v obsadení či slovansky znejúcou melodikou. Album Piknik z roku 1978 bol v tomto smere posunom, pôsobí však oveľa rozbitejšie. Oba však doma predstavovali nadpriemer a ich CD reedíciu očakávali pamätníci naozaj netrpezlivo. Preto vďaka za ňu aj za celkové spracovanie a množstvo bonusov. Aj tých raritných z Andrštovho archívu.

GRAMMATICS
GRAMMATICS
DANCE TO THE RADIO
Grammatics pochádzajú z Leedsu a zakladajúci členovia (Owen Brinley – gitara, spev, Dominic Ord – bicie) sa poznajú z posthardcorovej bandy Colour Of Fire. Tá sa rozpadla, prešiel rok a dvaja kamaráti skúsili založiť novú. Koncerty s The Futureheads a ponurejšími These New Puritans prišli až po tom, ako mali Grammatics do detailu prepracované pesničky. Kapelu čakalo ešte niekoľko personálnych zmien a tento mesiac jej vychádza dlho očakávaný eponymný debut. Najkrajšie na ňom znie violončelo v súzvuku s temnou indie muzikou (Broken Wing), dobrý zvuk majú aj tanečnejšie veci (Shadow Committee). Brinley nezakrýva inšpiráciu kapelami Suede alebo Pulp a hlasový rozsah by mu mohol závidieť nejeden spevák i speváčka! K pochmúrnej romantike ešte pridajme občasnú kvílivú depku (Rosa Flood) a pár newravových pozostatkov. Melodramatický pop je tu.

JAN JANKEJE MOBIL BAND
LIVE JAZZFESTIVAL PIEŠŤANY
PAVLÍK RECORDS
„Jan Jankeje je najswingujúcejším a najšliapajúcejším basistom Európy,“ vyhlásil pred štvrťstoročím basgitarový génius Jaco Pastorius, keď pobýval u bratislavského rodáka v Štutgarte. Jankeje účinkoval po boku rôznorodých lídrov (napríklad svojho „objavu“ Bireliho Lagrena) a viacerým projektom šéfuje dodnes. „Piešťanský živák“ komornej dixielandovej partie Mobil Band vznikol v septembri 2008 v Art Jazz Gallery u kolegu Doda Šošoku. V tých časoch nikto netušil, že štvorica skladieb s hosťujúcim bubeníkom bude Šošokovou labuťou piesňou. Pietna spomienka však nedokáže zachrániť súbor, ktorý síce v kaviarenskom prostredí vytvára príjemnú atmosféru, no popri intonačných kiksoch ponúka namiesto speváka klarinetistu so zúfalou anglickou výslovnosťou. Nenáročných však azda poteší Hello Dolly, Blueberry Hill či Down By The Riverside.