. .časopis .hudba

FRANZ FERDINAND
TONIGHT: FRANZ FERDINAND
DOMINO RECORDS
„Sme typ kapely, ktorá bude znieť vždy rovnako,“ povedal frontman Alex Kapranos na margo albumovej novinky. Franz Ferdinand boli dôležitým pojmom v roku 2004, keď vydali eponymnú debutovú nahrávku. O päť rokov neskôr na albumovej novinke chcú znieť inak, hovoria o tanečnej platni s vplyvmi africkej hudby alebo o využití ľudskej kostry ako perkusie v jednej z piesní. Tretí album Franz Ferdinand prináša na seba sa ponášajúce pesničky a rytmiku, ktorá mohla byť zaujímavá pred piatimi rokmi, no teraz pôsobí pomerne neaktuálne. Skladby samostatne príliš nezaujímajú, a ak album počúvate celý, zlievajú sa dohromady. Vyzerá to tak, že táto kapela si svoje dobré časy už odžila a teraz sa snaží zaujať niečím, čo si z nich pamätá. To už však nemusí fungovať. Africké bicie? Možno, ale platňa nie je ničím inovatívna, zvuk ostal tam, kde bol pred rokmi.
●●●○○

Motörhead
Ace of Spades (Deluxe Edition)
Universal (2CD)
Titul Ace Of Spades z roku 1980 figuruje v rámci rôznych rebríčkov najlepších hard & heavy albumov všetkých čias zvyčajne kdesi v prvej dvadsiatke. Surová punková energia Lemmyho tria mala bližšie k motorkárskemu imidžu čiernej kože než k zicherkovému piercingu, ktorý bol na britskej scéne aktuálny v ich ranom období. Hoci skupina Motörhead bola vďaka svojráznosti kapelníka nielen originálna, ale aj štýlotvorná (inšpirovala pionierov trash a speed metalu), ich naturálny sound zostal dodnes jednou z mála nemenných istôt. V zberateľsky obohatenej de luxe edícii vychádza album ako 2CD. Na prvom nosiči je materiál z Ace Of Spades v pôvodnom znení. Druhé CD obsahuje B-stranu titulného singla, alternatívne verzie skladieb albumu a štyri nepublikované tracky z archívu BBC Radio 1, zaznamenané v októbri 1981 počas session s Davidom Jensenom.
●●●●○

Arild Andersen, Paolo Vinaccia, Tommy Smith
Live At Belleville
ECM/Divyd
Nové trio nórskeho kontrabasistu Arilda Andersena je udalosť. Stretli sa v ňom tri veličiny (Andersen plus taliansky bubeník Paolo Vinaccia a škótsky tenorsaxofonista Tommy Smith), ktorých muzikalita, schopnosť načúvať, rozmýšľať i zmysluplne improvizovať musia človeka odzbrojiť od prvých taktov. Táto nahrávka, napriek tomu, že ide o koncert, akoby nemala balast. Všetci majú cit pre mieru, vďaka čomu sa „predvádzajú“ bez toho, aby zbytočne na seba pútali pozornosť. Hra s tichom a náladami, baladickosť, zasnená lyrika, odpichnutý straightahead, free pasáže, všetko slúži celku. Vďaka tomu drží pokope aj taká rozsiahla a výrazovo pestrá suita, akou je vyše 44-minútová Independency. Obrovským plusom je nedocenený Smith, jeden z najzaujímavejších saxofonistov súčasnosti. Všestranný, empatický, vynaliezavý, apelatívny... Radosť počúvať.
●●●●○

CHICHA LIBRE
Sonido Amazonico!
Barbés
Z albumov, ktoré vyšli v roku 2008, vyčnieva nad priemernosťou Sonido Amazonico! (Amazonský zvuk) skupiny Chicha Libre z Brooklynu, ktorá nahráva pre vlastné malé vydavateľstvo. Nebojte sa, nehrozí vám garážová streľba hrubej zvukovej extrémnosti. Chichi je nápoj z kukurice, ktorý už v dávnych časoch používali Inkovia, a podľa neho bol nazvaný lokálny peruánsky hudobný štýl. Vznikol v ére hippies na okraji amazonského pralesa ako rockový variant kolumbijskej cumbie. Andské melódie, surfové gitary a zvuk farfisy teraz preniesla kapela Chicha Libre do svojej hudby, v ktorej zlúčila psychedéliu éry flower power s latinským temperamentom. Nechýba úsmevná zábavnosť vrcholiaca známou Ravelovou skladbou Pavana za mŕtvu infantku, tentoraz pre zmenu vo veselom a tanečnom duchu, ktorý vystihujú aj slová lídra kapely: „Hráme to zle, a preto je to také dobré.“
●●●●●

Frost*
Experiments In Mass Appeal
Inside Out/SPV
Za záhadným názvom Frost* (áno, aj s hviezdičkou) sa skrýva Jeremy „Jem“ Godfrey. Toto meno síce tiež nikomu nič nehovorí, ale známi sú interpreti, s ktorými jeho nositeľ spolupracoval ako skladateľ, producent alebo klávesista: chlapčenská skupina Blue, dievčenské trio Atomic Kitten alebo spevák Ronan Keating, bývalý člen Boyzone. Ale pozor, vtip je v tom, že projekt Frost* nemá s takýmto komerčným popíkom nič spoločné. Jem Godfrey sa dal dokopy s ostrieľanými hráčmi britskej neo-progresívnej scény a vybláznili sa na albume Milliontown (2006). Už sa zdalo, že Frost*  bola len jednorazová bokovka, ale je tu druhá nahrávka Experiments In Mass Appeal. No opäť pozor, nejde o sentimentálne spomínanie na zlaté časy prog rocku, tieto skladby majú veľa spoločné s modernou alternatívou či elektronikou. Dôležitejšia než škatuľky je však, našťastie, atmosféra.
●●●○○

John Legend
Evolver
Sony MBG
John Legend je od svojho debutu Get Lifted (2004) synonymom perfekcionistického RnB a soulu pre dospelého poslucháča. Na jednej strane čerpá zo starého soulu a ako šikovný klavirista rád využíva prirodzené zvuky. Na druhej strane má blízko aj k moderným podobám RnB a jeho spolupracovníkom je rapper a producent Kanye West. Tretí album Evolver predstavuje v porovnaní so svojím tradičnejšie znejúcim predchodcom Once Again (2006) posun k elektronickému zvuku. Nie je to však nijaká radikálna zmena, John Legend v tejto polohe môže pôsobiť ako novodobý Stevie Wonder. Občas to však znie až príliš dokonale, menej pátosu by prospelo napríklad balade If You're Out There na počesť Baracka Obamu. Lepšie dopadla balada This Time v produkcii Trevora Horna, svižná Green Light s rapperom Andre 3000 alebo uvoľnené reggae No Other Love s anglickou speváčkou Estelle.
●●●○○
.vladislav Gáli