Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Budú autá lacnejšie?

.robert Žitňanský .redakcia ..ako je to (s)právne .týždeň v ekonomike

Dramatický pokles predaja áut v krajinách, postihnutých krízou, vedie mnohých k úvahe, že ceny nových áut budú v blízkom čase prudko klesať. Dočkáme sa?

Autá sú pre väčšinu ľudí druhým najväčším investičným rozhodnutím – po bývaní – aké v živote robia, navyše opakovane. Aj preto sú budúce cenové očakávania, pokiaľ ide o autá, takou obľúbenou témou. Dnes sa v dôsledku finančnej krízy ešte viac debatuje o tom, ako sa budú ceny vyvíjať a ako sa pri uvažovaní o kúpe nového auta zariadiť. Samozrejme, hovorí sa o tom najmä pre všeobecne prijímané presvedčenie, že ceny budú v blízkom čase prudko klesať. Oplatí sa teda s kúpou auta počkať?

prepad predaja

Prvá vec, ktorá každému udrie do očí, sú predajné štatistiky z krajín, ktoré sú finančnou krízou a jej dôsledkami pomerne silno zasiahnuté – teda Amerika a viaceré krajiny západnej Európy. Jedným z dôsledkov finančnej krízy je totiž aj spomalenie hospodárskeho rastu, respektíve jeho záporné hodnoty (recesia) v týchto štátoch. A keď sa ekonomike nedarí, jednou z vecí, kde sa každý snaží uskromniť v prvom rade, sú veci dlhodobej spotreby. Teda napríklad aj autá. Výrazné medziročné poklesy predaja hlásia prakticky z každej postihnutej krajiny, pričom čerstvá októbrová štatistika z recesiou postihnutého Španielska predznačuje, že situácia je vážna – predaj tam medziročne klesol až o 40 percent. Znížený počet objednávok na december potvrdili týždňu aj z automobilky KIA, ktorá pri Žiline vyrába autá najmä pre európsky trh. „Dopyt po nových automobiloch významne klesá hlavne v západnej Európe, kde umiestňujeme väčšinu našej produkcie,“ vysvetľuje Martina Petrášová zo spoločnosti KIA Motors Slovakia. Podobne to vidia v bratislavskom Volkswagene. „V treťom kvartáli 2008 sa dopyt po vozidlách celosvetovo výrazne znížil,“ hovorí Miriam Repiská zo spoločnosti Volkswagen Slovakia, podľa ktorej „je isté, že rok 2009 bude pre celý automobilový priemysel náročným rokom, nezávisle na tom, o aké trhy ide“.Keď predaj automobilov v mnohých krajinách tak výrazne klesá, úvaha o následnej nutnosti poklesu cien – aby sa predaj nejako oživil – je reflexívnou odpoveďou sedliackeho rozumu. 

aj u nás?

Zaujímavému vývoju v tejto situácii čelí aj automobilový trh na Slovensku. Hoci nie sme postihnutí recesiou, hoci hospodársky rast tu bude napriek citeľnému spomaleniu ešte stále najvyšší v rámci EÚ a aj keď banky neprestali poskytovať úvery, mnohí predajcovia sú nešťastní z toho, že predaj áut klesá aj u nás. A keďže odvšadiaľ počuť „zaručené správy“ o tom, že sa ešte oplatí počkať, pretože ceny určite pôjdu ešte nižšie, majú títo predajcovia obavu, že sa predaj spomalí ešte viac. „Došlo k zníženiu návštevnosti, ako aj k zníženiu novoprijatých objednávok. Čo stúplo, je percento návštev „so šťastným koncom“, ale predáva sa menej a zároveň je menej zvedavcov,“ opisuje aktuálnu situáciu Štefan Harabín zo spoločnosti Citroen Slovakia. „Áno, kúpne správanie sa trochu zmenilo, ľudia si dnes viac vážia korunu, ktorú majú v ruke,“ potvrdzuje konateľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko Matej Bugár, ktorý distribuuje autá najpredávanejšej značky v krajine. Tvrdí však, že očakávať dramatický prepad cien v dôsledku finančnej krízy je na Slovensku „úplne umelo vytvorená téma“, pretože ak sa distributéri automobilov nemajú dostať do straty, ceny dnes „už len ťažko môžu byť lepšie“.V tom, ako predajcovia vnímajú naše nákupné nálady, sú však rozdiely. Sú totiž aj takí, ktorí pokles dopytu nepocítili. „Nie je to síce extra, ale je to úplne normálne,“ hovorí napríklad o aktuálnej situácii majiteľ spoločnosti AWF Slovakia Samuel Roška, ktorý v Bratislave predáva Toyoty. Všetci predajcovia sa však zhodujú, že výraznejší pád cien na obzore nie je. „Nemá význam, aby ľudia čakali, nebude sa diať niečo extra, čo sa týka cien. Budú určite dobré ponuky a niektoré menej kvalitné automobilky možno budú dávať extra ceny, ale to sa deje aj dnes,“ dodáva Samuel Roška. „Žiadny obchodník vám síce nepovie, že nemáte kúpiť práve teraz, ale čo sa týka znižovania cien, ja osobne ďalší priestor nevidím,“ dodáva Harabín.

postupne lacnejšie

Ceny automobilov sa v posledných rokoch znižujú pomerne rýchlo aj bez akejkoľvek krízy – zásluhu na tom má najmä globalizácia (umožňujúca znižovať náklady presúvaním výroby rôznych komponentov či montážnych závodov do lacnejších krajín) a masové rozširovanie nových technológií, ktoré sú tým pádom čoraz lacnejšie. Na Slovensku bola významným a často prehliadaným faktorom aj veľmi rýchlo posilňujúca koruna. To malo a má za následok, že rovnako vybavený model sa dá každým rokom kúpiť za menej. Dobrá správa znie, že s výnimkou kurzového posunu budú všetky spomínané faktory, ktoré „zlacňujú“ nové autá, pôsobiť aj v budúcnosti. Menej dobrou správou pre zákazníkov na Slovensku je, že kto bude čakať na nejaké prudké zlacňovanie, bude s veľmi vysokou pravdepodobnosťou sklamaný. Aj v krízou postihnutých krajinách budú naozaj citeľné výpredaje trvať len dovtedy, kým sa momentálne nízky dopyt nestretne s výrobcami už znižovanou ponukou – a to sa, obrazne povedané, stane najneskôr v okamihu, keď sa vypredajú autá, ktoré zavadzajú na parkoviskách pred automobilkami.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite