FLOBOTS
FIGHT WITH TOOLS

Početná coloradská zostava Flobots vydala oficiálny debut tento rok, no už predtým bola známa americkým rádiám pre revolučný zvuk a miešanie hip-hopu s indierockovým zvukom. Títo chlapíci svoju hudbu berú ako posolstvo pre súčasnú generáciu, angažujú sa v spoločensko-politických kruhoch, majú pouličný tím, rapujú o každodennosti, kreslia komiksy. Líder združenia Jonny 5 spevom občas pripomenie frontmana System Of A Down Serja Tankiana (Mayday!!!), Flobots vo svojom rape používajú i také „nevšedné“ nástroje ako husle či violončelo. Rýmujú o revolúcii a rebélii (Stand Up), a nie sú to len prázdne gestá. Pozrite si klip k vynikajúcemu debutovému singlu Handlebars, ktorý je metaforou o tom, čo všetko sa dá dokázať, keď viete jazdiť na bicykli bez predných riadidiel. „Keď rozmýšľaš, vyhrávaš,“ odkazujú Flobots na svojej internetovej stránke a majú úplnú pravdu.

●●●●●

TRACY CHAPMAN
OUR BRIGHT FUTURE
WARNER

Medzi hlavnými poznávacími znakmi hudby Tracy Chapman z 80. rokov a dnes nie je veľký rozdiel. Odhliadnuc od toho, že svojho času otvorila stavidlá, spoza ktorých sa na pódiá a do éteru vytrúsilo nečakané množstvo femín s gitarou, nemožno Tracy považovať za revolučný typ. Stavia na overených pesničkárskych základoch, ktoré obohacuje osobitým štýlom podania (nie však toho tenisového). Speváčka Tracy je originál a čas stojí na jej strane. Okrem toho, že dnes spieva pokojnejšie, bez mindrákov v pozadí, a s výrazom, ktorý nepripúšťa chybu, je krajšia aj ako žena (čo možno nie je celkom bez súvislostí). Zaujímavosťou, nie však prekvapením je, že o produkciu albumu sa postaral Larry Klein, známy aj ako basgitarista, bývalý manžel a spoluhráč Joni Mitchell. Pesničky možno nemajú silu textov Boba Dylana, nechýba im však apel a skvelý zvuk.

●●●○○

CHICO CÉSAR
FRANCISCO FORRÓ Y FREVO
EMI BRAZIL

Jeho spev sa vám vryje do pamäti. Má špecifický prejav, trošku drzý, no krotený nehou, snivosťou a jeho nosový hlas s mladistvým výrazom má teplú farbu slnečnej Paraiby. Volá sa Chico César, má 44 rokov, patrí k rešpektovaným hudobníkom Brazílie, jeho skladba Mama África zľudovela a hviezdy ako Maria Bethania si zaraďujú do repertoáru piesne s jeho autorským podpisom. Srší sociálnou kritikou odľahčenou humorom a ako človek ľudu vychádza z jeho tradície, najmä hudobno-tanečného štýlu forró – vlnivého, hopkavého, veselého, opojného. Chico používa na novom albume tri jeho základné hudobné nástroje, akordeón, zabumbu, triangel, no ako obyvateľ Sao Paula, mesta avantgardy, pridáva elektrifikovanú hudbu. Nezabúda na podstatu forró, prirodzenosť, spontánnosť, vitálnosť. Niektoré jeho melódie pôsobia nákazlivo, napríklad v skladbách Dentro, Ociosa a Feriado.

●●●●○

PAWEL KACZMARCZYK
AUDIOFEELING
ARMS/HEVHETIA

Poľsko objavilo po Leszekovi Możdżerovi a Marcinovi Wasilewskom ďalšiu ikonu džezového klavíra. Len dvadsaťštyriročný Pawel Kaczmarczyk prelomil štúdiovým albumom svojho projektu Audiofeeling všetky konvencie – v ankete prestížneho magazínu Jazz Forum získal ocenenie album roka, striebro ako pianista a tretie miesto pre svoju akustickú kapelu. Nečudo, že album, ktorý sa po roku od svojho vydania dostáva k nám, láme u severných susedov rekordy predajnosti. Kaczmarczykova hudba pritom vonkoncom nenadbieha masám — naopak, vyžaduje pozornosť väčšiny zmyslov. Na ploche desiatich rôznorodých skladieb vyniká autorov cit pre výraz (nezapiera Keitha Jaretta alebo Wayna Shortera), ako aj nesmierne nadanie namiešať prostredníctvom telepaticky komunikujúceho tria a trojice hosťujúcich tenorsaxofonistov dokonalý audiofilský pocit.

●●●●●

SHALOM
KOMPLET
EMI (4CD)

Po trojdiskovom vydaní demoalbumov punkovej legendy druhej polovice 80. rokov Hrdinové nové fronty je tu ďalšia  spomienková „kompletka“ z českej pobočky vydavateľstva EMI. Tentoraz ide o fenomén začiatku 90. rokov – skupinu Shalom, ktorá vznikla ako vedľajší projekt speváka Petra Muka a klávesistu Petra Kučeru z kapely Oceán. Oceán v 80. rokoch vyrástol v prostredí českého kultúrneho undergroundu, hudobne však predstavoval akýsi most medzi Depeche Mode a U2. Shalom bol popovejšou a komerčnejšou obdobou Oceánu, v ktorej Mukov „bonovský“ spev dopĺňali vokalistky a v textoch sa ešte silnejšie prejavovalo očarenie judaizmom. Shalomu však začal po debute dochádzať dych – na druhom albume Brány vzkazů je viac depresívnej nálady ako výrazných melódií a coververzie Olympicu pôsobia ako dobový úlet, hoci Shalomu priniesli hit Bon soir, mademoiselle Paris.

●●●○○

ULTRAVOX
VIENNA (REMASTERED DEFINITIVE EDITION)

Oceán patril v Československu k hlavným predstaviteľom novoromantického žánru. Priekopníkov hnutia new romantic však, samozrejme, treba hľadať skôr a inde. Album Vienna (1980) britskej skupiny Ultravox patrí k jeho základným kameňov a zároveň vrcholom. Zaujímavá je aj jeho genéza. Kapelu po troch albumoch opustil spevák John Foxx a nahradil ho Midge Ure, ktorý mal skúsenosti s punkom (The Rich Kids) a hard rockom (Thin Lizzy) a klávesista Billy Currie ho spoznal ako inštrumentalistu a vokalistu v projekte Visage. Ure s fičúrskymi fúzikmi vyzeral ako sobášny podvodník, no jeho hlas tvorí spolu s často sláčikovými registrami klávesov zvláštnu, trochu chladnú aristokratickú vznešenosť, ktorá je pôsobivá aj po rokoch. Súčasťou „remastrovanej definitívnej edície“ je druhý disk, na ktorom sú aj také fajné raritky ako magnetofónová nahrávka zo skúšobne.

●●●●●