Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Dva pražské koncerty

.miroslav Ondřejíček .časopis .hudba

Myšlienka opätovnej návštevy Prahy opantala moju myseľ už dávno predtým, ako som sa tam nedávno vybral. To, kvôli čomu som sa tam tentoraz tešil najviac, som tam nikdy doposiaľ nevidel.

Myšlienka opätovnej návštevy Prahy opantala moju myseľ už dávno predtým, ako som sa tam nedávno vybral. To, kvôli čomu som sa tam tentoraz tešil najviac, som tam nikdy doposiaľ nevidel.


Nie je to tam stovky rokov, nemusí to odolávať návalu arogantných turistov či agresii holubích výkalov. V konečnom dôsledku to s Prahou samotnou až tak nesúvisí. Pochopiteľne, idem písať o hudbe, pričom minimálne v jednom z prípadov výsostne súčasnej.

.dve neporovnateľné
Prívlastok „súčasná“ si vyslúžil americký indie hip-hopový Why?, ktorý sa predstavil 13. novembra v strahovskom klube 007. Tými druhými, ktorí ma v spomienkach vrátili o niekoľko rokov späť, boli britskí The Futereheads, ktorí odohrali svoje vystúpenie 16. novembra v klube Roxy.
Fundamentálna rozdielnosť priestorov, v ktorých sa tieto dva koncerty uskutočnili, ostala v tieni neporovnateľnosti kapiel. V miestach, kde si z gitarovej hudby Why? zobrali to najlepšie čo mohli, si The Futureheads hrali svoje postpunkové gitary s dynamickým bubeníkom. A tam, kde Why? ústami Yoniho Wolfa zapájali hip-hop, si The Futureheads hrali svoje postpunkové gitary, bohužiaľ, už s nudným, hoci stále dynamickým bubeníkom. Vystúpenie Why? bolo strhujúce, s ustavičnou gradáciou, čo v porovnaní s čakaním na skladby z prvého albumu v prípade The Futureheads opäť jasne víťazí.


.fungovalo to
Koncert Why? sa do prostredia klubu 007 ideálne hodil. Môže byť lepší priestor na niečo, čo má základ v undergroundovom hip-hope, ako niekoľkých malých miestností pod internátom, premenených na klub?
Aj klub Roxy je pekný. Presne takýchto sú v Anglicku stovky. Priestor pre jemne natlačených 400 ľudí vyzerá veľmi dobre, ak je plný tak akurát. Ak je v ňom však len 150 ľudí, efekt sa stráca a aj tu sa stratil. The Futureheads hrali naplno, tak ako hrajú vždy. Publikum sa bavilo. Naživo to fungovalo ešte lepšie ako na albumoch, vďaka dokonalej súhre troch spievajúcich členov kapely. Zvlášť vo vokálnych častiach dokázali vytvoriť uchu lahodiace pozadia, také známe z ich debutového albumu, ktorý – ako sa tak zdá – ostane pre The Futureheads neprekonateľný.
Why? počas hodinového vystúpenia predviedli skladby výhradne z dvoch posledných albumov Elephant Eyelash (2005) a Alopecia (2008). Všetko, čo odznelo, dostalo v živej verzii oveľa pestrejší zvuk ako na albumoch. Bicie, gitara, basa, klávesy, automatický bubeník, všakovaké elektronické pomôcky a ďalšie bicie obsluhované spevákom. Na druhej strane, s takými pesničkami, aké Why? na svojich albumoch ponúkajú, to mohlo byť aj o dosť minimalistickejšie, a aj tak by bol výsledok rovnaký. Ak sa niekomu podarí v roku 2008 ideálne spojiť prirodzené pesničkárstvo, čiže to najlepšie z gitarovej hudby, s prvkami hip-hopu a celé to podať vrcholne osobitým spôsobom, musí byť jednou z najlepších alternatívnych kapiel súčasnosti.

Autor je redaktor www.exitmusic.org
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite