Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dnešná generácia nepoznala lásku

.michal Magušin .časopis .kultúra

Prednáša systematickú teológiu, intelektuálnu históriu a okrem toho, že je expertom na dielo C. S. Lewisa, zaujímavo odpovedá aj na najťažšie otázky dneška. Profesor Stephen Williams.

Dnešná generácia nepoznala lásku Kolégium Antona Neuwirtha

napísali ste knihu o dôvodoch protikresťanského postoja moderného sveta. Je najväčším nebezpečenstvom pre súčasné kresťanstvo liberalizmus a jeho „produkty“ – homosexuálne manželstvá, potraty, eutanázia?

Do veľkej miery áno. Keď verejne poviete, že eutanázia, potraty a homosexuálne manželstvá nepovažujete za správnu vec, vyvolá to viac nenávisti než čokoľvek iné. Tú situáciu však treba analyzovať v širších súvislostiach. Biblia opisuje súvislosť medzi sexuálnym správaním a materiálnou prosperitou.

v akom zmysle?

Vezmime si biblický príbeh o Sodome. Prorok Ezechiel používa ostrý jazyk a píše o útlaku chudobných. Aj židovský filozof Filón Alexandrijský, ktorý žil v časoch Ježiša Krista, hovorí, že homosexualita v Sodome súvisela s jej materiálnym bohatstvom. Presýtenosť bohatstvom, luxusom súvisí s presýtenosťou v sexuálnom správaní.

a to podľa vás súvisí aj s dnešnou situáciou, v akej sa ocitlo kresťanstvo?

Schopnosť dnešného Západu generovať obrovské materiálne bohatstvo je prepojená s naším pohľadom na sexualitu. Preto si myslím, že obrovským nepriateľom súčasného kresťanstva je práve materializmus. Hovorí sa však o tom len veľmi všeobecne. Zrejme preto, lebo aj my kresťania žijeme v pasci materializmu, čo nás kompromituje.

jedna z najťažších otázok dneška je, čo sa deje so Západom. Brexit, Trump, nové spoločenské nálady. Rozpadá sa doterajší koncept demokracie?

V minulosti sme si zvykli považovať demokraciu za samozrejmosť. Nik ju nespochybňoval – ani na univerzitách, ani na Oxforde, kde som promoval v roku 1973. A to sme tam mali veľa ostrých politických hádok medzi pravičiarmi a ľavičiarmi. Nik však nikdy principiálne demokraciu nespochybnil. Brali sme ju ako záruku slobody a ľudských práv. Historicky však jej hodnoty patrili do kontextu morálneho konsenzu.

dá sa to ilustrovať na nejakej dejinnej udalosti?

Napríklad na Amerike 18. storočia, hoci na to vtedy existovali rôzne názory. Niektoré veci sa celospoločensky objektívne pokladali za dobré, iné za zlé. Keď však koncept slobody a ľudských práv oddelíme od morálneho konsenzu, ktorý ich podopiera, demokracia sa ocitne v ohrození. Vtedy je tu otázka, ktorú si kládlo už 16. a 17. storočie: Dokážeme udržať spoločnosť pohromade, ak nemá náboženské základy? Na Západe sme vyrástli s presvedčením, že demokracia funguje so všetkou rôznosťou náboženstiev a názorov. No keď morálny konsenzus úplne vymizne, čo udrží ľudí pokope?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite