Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bratislavské hudobné slávnosti

.andrej Šuba .časopis .kultúra

Raz ročne pôsobí hlavné mesto vďaka Bratislavským hudobným slávnostiam ako hudobná metropola. Festival tentoraz privítal bývalého i budúceho šéfdirigenta Slovenskej filharmónie a pripomenul Rok slovenskej hudby.

Bratislavské hudobné slávnosti PRESSFOTO BHS Dirigent Semyon Bychkov vystúpil v novembri na BHS s Royal Concertgebouw Orchestra.

hudobné festivaly, ako ich poznáme dnes, sú pomerne novým fenoménom. Rozšírili sa koncom 18. a v priebehu 19. storočia, populárne boli najmä v Nemecku, kde sa rodiace národné povedomie s obľubou utužovalo spoločným spevom a v Anglicku, kde si džentlmeni radi pripomínali hudbu Händla. Pri zakladaní a organizácii prvých festivalov zohrali významnú úlohu amatérske hudobné spolky.

Bratislavské hudobné slávnosti, pýšiace sa u nás prívlastkom „najprestížnejšie“, existujú od roku 1964, no nie sú najstarším slovenským festivalom. Primát patrí Hudobnému letu v Trenčianskych Tepliciach s históriou siahajúcou do 40. rokov 20. storočia. Pozícia obľúbených BHS mi v kontexte slovenského kultúrneho života aj po rokoch stále tak trochu pripomína Tuzex. Raz za čas človek nemusí za svetovými orchestrami a sólistami cestovať do zahraničia, možno sa vybrať do Reduty. Do tejto kategórie patrilo v rámci aktuálneho ročníka hosťovanie Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam s dirigentom Semyonom Bychkovom a klaviristom Emanuelom Axom, londýnskeho Philharmonia Orchestra pod taktovkou Juraja Valčuhu či Drážďanskej filharmónie s huslistkou Juliou Fischer. Predchádzajúca poznámka o časoch nedávno minulých nebola mienená ako kritika festivalu, vďaka zaň. Ide o to, že konfrontáciu domácich umelcov a publika so svetovou interpretačnou elitou na Slovensku príliš rýchlo, príliš často a príliš nadlho strieda takpovediac koncertná prevádzka. Jej príkladom bolo na BHS hosťovanie Štátnej filharmónie Košice s Dvořákovou Stabat mater. Dva dni skúšok, pričom vcelku skladbu hudobníci zahrali až na koncerte, i napriek kvalitnému dirigentovi, jednoducho nestačilo a bolo to počuť. Škoda.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite