Dramaturgia košického festivalu Jazz FOR SAle v minulosti viackrát dokázala, že aj z džezmenov Vyšehradskej štvorky možno pripraviť zaujímavé a neprevarené menu.
Keďže časť ponuky trojice sobotných večerov – 8.11. – 15.11. – 22.11. – je v termíne uzávierky .týždňa ešte aktuálna, Košičanov (ako aj ostatných, ktorí za dobrou hudbou neváhajú vycestovať) čaká posledný džezový „bazár“. K festivalovým tromfom bude patriť účasť legendárneho hráča na klarinety a saxofóny Bennieho Maupina. Práve Maupinova hlboká basklarinetová zvukovosť „prebublávala“ objavnými džez-rockovými a džez-funkovými vulkánmi, definovanými míľnikmi v podobe albumov Bitches Brew (1969) a On the Corner (1972) trubkára Milesa Davisa. Univerzálneho hráča, ktorého si v 70. rokoch „osvojil“ pre svoje zoskupenia Herbie Hancock, uvidíme v projekte s mladými poľskými hudobníkmi. Vychytená rytmika Michał Tokaj – Michał Barański – Łukasz Żytą má totiž prsty vo vynikajúcom aktuálnom Maupinovom albume Early Reflections (Cryptogramophone/Hevhetia). Nielen Poliaci budú vyhrávať v priestoroch košickej Historickej radnice – po českom a capella súbore Dobrý večer Quintet a mnohopočetnom maďarskom Modern Art Orchestra bude naše farby hájiť zostava flautistky Sisy Michalidesovej netradične posilnená o huslistu Stana Palúcha a gitaristu Františka Grigláka.
Pozitívom prvého večera „predajného džezu“ (8.11.) bola oproti minulým ročníkom nevídaná poslucháčska účasť. Napomohol týždenný posun z tradičného „dušičkového“ víkendu, ako ani prítomnosť prominentného amerického hosťa – gitaristu Lee Ritenoura. Väčšmi ako hlavná hviezda mnohých prilákal nenápadný korpulentný pánko v rokoch, ktorý, sediac na stoličke za Ritenourovým chrbtom, držal celé – predsa len trochu vlažné zoskupenie pokope. Basgitarista Anthony Jackson už niekoľko desaťročí „kope“ prvú ligu po boku Chicka Coreu, Al Di Meolu alebo Paula Simona. V Košiciach (dva dni predtým v Bratislave a deň neskôr v Prahe) mu „stačili“ náš Martin Valihora a hráč na klávesové nástroje John Beasley. Líder sa nesnažil poprieť povesť uhladeného gitaristu, najmä v momentoch, keď mu to ešte prisladzovala dánska vokalistka Annekei. Pri všetkej počestnosti sa len ťažko vysvetľuje prítomnosť spevácky nevýraznej svetlovlasej krásky po boku hudobníkov tohto kalibru... V polospánku, počas polnočnej gitarovej „hudby do uška“ som ešte netušil, že omnoho intenzívnejší kontakt s touto kapelou ma čaká nasledujúce ráno, keď mi bude v hale košického letiska Anthony Jackson opisovať pripravovaný sólový debut a John Beasley počas krátkeho letu oživovať spomienky na svojho niekdajšieho kapelníka Milesa Davisa...
Prekvapením večera mohol byť poľský klavirista Leszek Możdżer s vysnívaným Dream Teamom. Aj v džezových kruhoch však „berie vyššia karta“ a kontrabasista Lars Danielsson uprednostnil švédsku televíziu... Organizátori zo Združenia FORSA našli na poslednú chvíľu náhradu – „One Man Band“ amerického bluesmana Steve Whita. Maďarskému Mihály Dresch Quartet sa však omylom „zadarilo“ prísť o týždeň skôr a večer nakoniec vystúpilo päť kapiel. Kvarteto južných susedov znelo spomedzi obrovského zástupu čoraz populárnejších maďarských world-džezových kapiel azda najfolklórnejšie. Napomáhali to modálne nápevy, ako aj tradičný inštrumentár s cimbalom či pastierskou píšťalou. Vynikajúcim otvorením večera bolo česko-chorvátske trio Jurkovič – Uhlíř – Helešic. Rozvážny kontrabasový pionier František Uhlíř chytil po boku Darko Jurkoviča hrajúceho na gitare obojručnou (tappingovou) technikou „druhý dych“ a témy swingových vypaľovačiek či pokojnejších bossanov si rozpustilo pospevoval. Jazz FOR SAle tentoraz ponúkol na predaj plnokrvný swing, world-džez, akustické blues aj uhladené fusion. Dobrá ponuka!
Jazz FOR SAle, 8.11. – 15.11. – 22.11., Historická radnica, Košice
Keďže časť ponuky trojice sobotných večerov – 8.11. – 15.11. – 22.11. – je v termíne uzávierky .týždňa ešte aktuálna, Košičanov (ako aj ostatných, ktorí za dobrou hudbou neváhajú vycestovať) čaká posledný džezový „bazár“. K festivalovým tromfom bude patriť účasť legendárneho hráča na klarinety a saxofóny Bennieho Maupina. Práve Maupinova hlboká basklarinetová zvukovosť „prebublávala“ objavnými džez-rockovými a džez-funkovými vulkánmi, definovanými míľnikmi v podobe albumov Bitches Brew (1969) a On the Corner (1972) trubkára Milesa Davisa. Univerzálneho hráča, ktorého si v 70. rokoch „osvojil“ pre svoje zoskupenia Herbie Hancock, uvidíme v projekte s mladými poľskými hudobníkmi. Vychytená rytmika Michał Tokaj – Michał Barański – Łukasz Żytą má totiž prsty vo vynikajúcom aktuálnom Maupinovom albume Early Reflections (Cryptogramophone/Hevhetia). Nielen Poliaci budú vyhrávať v priestoroch košickej Historickej radnice – po českom a capella súbore Dobrý večer Quintet a mnohopočetnom maďarskom Modern Art Orchestra bude naše farby hájiť zostava flautistky Sisy Michalidesovej netradične posilnená o huslistu Stana Palúcha a gitaristu Františka Grigláka.
Pozitívom prvého večera „predajného džezu“ (8.11.) bola oproti minulým ročníkom nevídaná poslucháčska účasť. Napomohol týždenný posun z tradičného „dušičkového“ víkendu, ako ani prítomnosť prominentného amerického hosťa – gitaristu Lee Ritenoura. Väčšmi ako hlavná hviezda mnohých prilákal nenápadný korpulentný pánko v rokoch, ktorý, sediac na stoličke za Ritenourovým chrbtom, držal celé – predsa len trochu vlažné zoskupenie pokope. Basgitarista Anthony Jackson už niekoľko desaťročí „kope“ prvú ligu po boku Chicka Coreu, Al Di Meolu alebo Paula Simona. V Košiciach (dva dni predtým v Bratislave a deň neskôr v Prahe) mu „stačili“ náš Martin Valihora a hráč na klávesové nástroje John Beasley. Líder sa nesnažil poprieť povesť uhladeného gitaristu, najmä v momentoch, keď mu to ešte prisladzovala dánska vokalistka Annekei. Pri všetkej počestnosti sa len ťažko vysvetľuje prítomnosť spevácky nevýraznej svetlovlasej krásky po boku hudobníkov tohto kalibru... V polospánku, počas polnočnej gitarovej „hudby do uška“ som ešte netušil, že omnoho intenzívnejší kontakt s touto kapelou ma čaká nasledujúce ráno, keď mi bude v hale košického letiska Anthony Jackson opisovať pripravovaný sólový debut a John Beasley počas krátkeho letu oživovať spomienky na svojho niekdajšieho kapelníka Milesa Davisa...
Prekvapením večera mohol byť poľský klavirista Leszek Możdżer s vysnívaným Dream Teamom. Aj v džezových kruhoch však „berie vyššia karta“ a kontrabasista Lars Danielsson uprednostnil švédsku televíziu... Organizátori zo Združenia FORSA našli na poslednú chvíľu náhradu – „One Man Band“ amerického bluesmana Steve Whita. Maďarskému Mihály Dresch Quartet sa však omylom „zadarilo“ prísť o týždeň skôr a večer nakoniec vystúpilo päť kapiel. Kvarteto južných susedov znelo spomedzi obrovského zástupu čoraz populárnejších maďarských world-džezových kapiel azda najfolklórnejšie. Napomáhali to modálne nápevy, ako aj tradičný inštrumentár s cimbalom či pastierskou píšťalou. Vynikajúcim otvorením večera bolo česko-chorvátske trio Jurkovič – Uhlíř – Helešic. Rozvážny kontrabasový pionier František Uhlíř chytil po boku Darko Jurkoviča hrajúceho na gitare obojručnou (tappingovou) technikou „druhý dych“ a témy swingových vypaľovačiek či pokojnejších bossanov si rozpustilo pospevoval. Jazz FOR SAle tentoraz ponúkol na predaj plnokrvný swing, world-džez, akustické blues aj uhladené fusion. Dobrá ponuka!
Jazz FOR SAle, 8.11. – 15.11. – 22.11., Historická radnica, Košice
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.