Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď je zamestnanec na koni

.lukáš Krivošík .časopis .týždeň v ekonomike

Firmy čelia nedostatku pracovníkov. Záujemcovia o robotu by si vďaka tomu mohli vypýtať viac peňazí. Na trh práce, kde si vyberá uchádzač, slovenský zamestnanec doposiaľ nebol zvyknutý.

Keď je zamestnanec na koni Diana Černáková/SITA Ak sa dnes tešíme z nových investícií, natíska sa otázka, kto v nich vlastne bude o pár rokov robiť.

športová hala v Trnave minulú stredu nežila športom. Na palubovke vidieť nahusto rozostavané stánky s logami firiem. Prítomné sú značky z priemyslu i služieb. Medzi stánkami sa prechádzajú študenti i starší ľudia. Koná sa tu regionálny veľtrh práce JobSpoTT. Prezentuje sa na ňom asi päťdesiat firiem z celého západného Slovenska, ktoré momentálne ponúkajú približne tisícku pracovných miest. „Šancu majú absolventi stredných i vysokých škôl, matky po materskej i ľudia vo vyššom veku,“ hovorí spoluorganizátor podujatia Miro Koleník z Národného kariérneho centra. „Komunikujeme s desiatkami zamestnávateľov a môžem potvrdiť, že situácia ohľadne nedostatku pracovných síl je naozaj vážna. Pritom prichádzajú ďalší investori, ktorí budú potrebovať ľudí.“

To, že na pracovnom trhu sa odohral obrat, vidieť aj na spôsobe, akým veľtrh prebieha. Už nestačí, ak prezentujúca sa spoločnosť len pasívne postaví stánok a nechá okoloidúcich, nech si z kôpky rozoberú firemné letáky. Viacerí vystavovatelia sa snažia návštevníkov vtiahnuť do besied, prezentácií či interaktívnych skúšok ponúkaných povolaní. Návštevníkov veľtrhu priamo oslovujú. Pozícia uchádzačov o prácu sa pomaly mení.

do ďalšej krízy

Slovensko si za posledné štvrťstoročie zvyklo na chronicky vysokú nezamestnanosť a mnohí si ani nevedeli predstaviť, že by to mohlo byť vôbec niekedy inak. No tak ako pri iných trhoch, aj trh práce ovplyvňuje ponuka a dopyt: Situácia, keď je veľa ľudí bez práce a relatívne málo pracovných príležitostí vedie k tomu, že zamestnávatelia akoby majú navrch. Ich vyjednávacia sila je v takom prípade väčšia. Môžu si dovoliť ponúkať nízke platy, kým zamestnanci musia prehltnúť aj horšie pracovné podmienky, keďže hľadanie inej roboty by bolo náročné a neisté.

Lenže nastať môže aj opačná situácia: Keď sa firmám darí a expandujú, zrazu môžu začať pociťovať nedostatok vhodných ľudí na zamestnanie. Takáto situácia posilňuje vyjednávaciu silu potenciálnych zamestnancov, ktorí si prácu hľadajú. Firmy im musia ponúknuť viac peňazí ako konkurencia, prípadne iné benefity. Zdá sa, že podobná situácia nastáva momentálne na Slovensku. Prinajmenšom na tom západnom.

„V priebehu niekoľkých rokov sa trh práce bude musieť vyrovnať s demografiou.“

Nezamestnanosť totiž klesla na úroveň 9,4 percenta. Do roka by podľa predikcie spoločnosti Profesia mohla ešte o jeden percentuálny bod poklesnúť. Vyvoláva to spomienky na stav trhu práce pred krízou. „Historicky najnižšiu nezamestnanosť sme v našej krajine zaznamenali na prelome leta a jesene roku 2008,“ hovorí výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia Ivana Molnárová. „Bez práce vtedy bolo 7,4 percenta ľudí. Potom dorazila finančná kríza aj k nám, nezamestnanosť začala rásť, až dosiahla svoj vrchol na konci roku 2012.“ Miera nezamestnanosti bola vtedy 14,8 percenta. Odvtedy klesá.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite