Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Návrat Tibora Huszára

.matúš Zajac .časopis .fenomén

Najprv bol obraz a

Najprv bol obraz a až potom slovo. Fotografická kniha Réte Reca je intímnou výpoveďou a retrospektívou autorovej mladosti.


Dielo Tibora Huszára Réte Reca, ktoré je dvojjazyčným názvom zároveň označujúcim vstup do obce, sa skladá z troch obsahových dejstiev, z troch pohľadov.
Prvý pohľad sa dotýka intimity blízkej rodiny. Fotografie nás prenikajú jasným svetlom, vtiahnu nás do blízkosti svadieb a šťastia, pohrebov a smútku, rodinných osláv a hodov, ale aj do duchovného sveta, prítomného akoby mimochodom. Sú to fotografie nehy a pokory, obrazy lásky ku všetkým obyvateľom autorovej rodnej obce. Tu sa Huszár prezentuje svojím typickým dokumentárnym pohľadom a cítením, ktoré poznáme aj z minulých publikácií. Fotografie sú plné života a dynamických okamihov, autor vniká až pod kožu svojím modelom – pútnikom, ktorí sa nechávajú snímať s absolútnou dôverou.

Tibor Huszár / Jeden z najvýznamnejších slovenských fotografov sa narodil v roku 1952 v Reci. Fotografovaniu sa venuje od detstva a od detstva svoje fotografie publikuje v časopisoch a novinách. Umelecké vzdelanie získal na pražskej FAMU, kde študoval u profesora Jana Šmoka. Fotografuje divadlo, Cigánov, New York, Paríž, portrétuje známych aj neznámych ľudí, vydáva fotografické knihy, vystavuje. Cestuje po svete, no doma je na okraji Modry.
Druhý pohľad vniká do osobného života miestnych psíčkarov. Povinné očkovanie psích miláčikov zaznamenáva Huszár prostredníctvom dokumentárneho portrétu ako sociálny fenomén. Na snímkach vidíme starčekov s pudlíkmi, ženy, deti, rôzne psov rôznych plemien a ich emotívny kontakt so svojimi zbožňujúcimi majiteľmi. Oči, pohľady, blízkosť, emócie. Obaja, majiteľ aj psík, cítia to isté, strach, bolesť a po očkovaní nesmiernu radosť. Veľmi zaujímavá je aj optika, ktorú si Tibor Huszár zvolil. Fotografie, nasnímané na výšku, zdôrazňujú dynamickú perspektívu vnímania deja a sú skvelou ukážkou fotografovho kumštu.
Tretí pohľad patrí inscenovanému projektu Deň výplaty do záverečnej. Tu autor v improvizovanom ateliéri krčmy s ľahkosťou akoby na nástenkách portrétuje všetkých hrdinov svojich čias v deň odmeny. Ide o sociologický pohľad do mužského sveta po výplate, o portréty charizmatických, unavených a ustarostených priateľov, všetkých tých Lajosov, Viktorov, Jozefov, Janosov, Gyulov, Michalov, Józsefov, Lalov, Titusov a Jánov pózujúcich s pohárom v ruke a s iskrou v očiach, ktorí si tak trochu doberajú svet, fotografa i seba. 
Táto iskra je sprievodným znakom celej knižky autora, ktorý na Slovensku nemá obdobu. Tibor Huszár postupne vydáva žatvu zo svojej tvorby dokumentom zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, z doby, v niečom vzdialenej a v niečom tak príbuznej s prítomnosťou a s hrdinami našich čias.

Autor je fotograf.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite