Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Výsledok volieb je pre mňa výzva

.štefan Hríb .časopis .rozhovor

Pred voľbami patril medzi iniciátorov kampane Hráme o veľa, ktorá povzbudzovala do účasti na voľbách. Nemyslí si, že tým pomohli Kotlebovi, ale vidí, že voľby odkryli veľký problém

Martin Vavrinčík.

pár týždňov pred voľbami sme sa .pod lampou rozprávali o vašej iniciatíve Hráme o veľa, ktorou ste sa snažili mobilizovať voličov. Vo voľbách však prekvapivo veľa mladých ľudí volilo Kotlebu. Nepomohli ste mu nechtiac?

Nemyslím, že má zmysel hovoriť o vyššej volebnej účasti a o sile hlasu v demokracii len vtedy, keď sa nám výsledok volieb páči. Naša kampaň podľa mňa nezasahovala takých voličov, ktorí to hodili Kotlebovi. Ale je dobré vedieť, že v spoločnosti je problém, ktorého je Kotleba symptómom. A navyše to nie je jediná antisystémová strana, máme aj Kollára a Matoviča. To svedčí nielen o zlyhaní pravicových strán, ale aj nás ostatných. Médiá ani celá verejná debata nerátali s tým, že niekde drieme potenciál pre takmer deväťpercentnú stranu. A zrazu príde Andrej Bán z regiónov a povie to v .týždni ako hotovú vec. Ako teda počúvame hlas regiónu a ako vnímame, čo sa na Slovensku deje?

vo vašej iniciatíve ste explicitne podporovali, aby prišlo voliť čo najviac ľudí...

...ale to sa možno aj stalo. Už na začiatku sme povedali, že našu iniciatívu nebudeme vedieť kvantifikovať. Ktovie, ako by výsledky vyzerali nebyť našej iniciatívy.

juraj Kemka .pod lampou hovoril, že ak by prišli voliť všetci, otočilo by sa to proti krajine, lebo nevoliči volia často nerozumne. Ty si tvrdil, že by to bolo reprezentatívne. Z výsledkov volieb sa zdá, že pravdu mal Ďuro.

Ja si to nemyslím. Nemôžeme povedať ľuďom, že demokracia stojí na ich hlase, a potom dodať: Ale poďte voliť len tí správni. Tým, ako bola kampaň postavená, aký typ jazyka a komunikačné kanály používala, mierila na kritickejšieho voliča, ktorý chcel zostať doma. Kampaň sme začali tvoriť v októbri minulého roka, keď pre frustráciu hrozila extrémne nízka volebná účasť. To sa nenaplnilo. Máme teraz mladým ľuďom hovoriť, nech radšej zostanú doma, lebo ktovie, ako budú voliť?

keby som vedel, že povzbudím ľudí, ktorí budú voliť Kot­lebu, tak by som tú iniciatívu ani nezačal.

Snažím sa na to pozrieť pozitívne. Kotleba v parlamente je výzvou pre túto krajinu.

riešite medzi sebou, či ste nepomohli Kotlebovi?

Nie. To je debata s príliš mnohými neznámymi. Ale ak by aj hypoteticky časť Kotlebových voličov išla voliť vďaka našej kampani, znamená to, že nerezignovali na politický život. Nebol by horší výsledok volieb, keby síce Kotleba v NR SR nebol, ale účasť by bola 30 percent?

ako teda hodnotíte vašu iniciatívu?

Sme spokojní minimálne s tým, že zaznel hlas občianskej spoločnosti. Bolo by smutné, keby sme sa ani neozvali. Situácia koncom roka bola frustrujúca, nikto nedúfal, že Smer bude mať iba 27 percent. Je podľa mňa úspech, že sa viac-menej podarilo odvrátiť katastrofálne výsledky. Som spokojný, že zaznel kritický hlas, ktorý vyzýval, aby ľudia nerezignovali na politiku.

keď je zlá ponuka, ľudia váhajú, či ísť voliť. Potom príde váš hlas. Nepovedal si volič: Dobre, ale budem voliť proti systému? Nepomohli ste antisystémovému voličovi?

Výsledok týchto volieb vnímam ako výzvu. Opakovane to aj sám píšeš vo svojich úvodníkoch. Nevidíme cestu, ale práve to môže byť motorom pozitívnych zmien.

hádam ste nechceli vytvoriť čo najhoršiu situáciu, aby mohlo prísť riešenie.

To nie, ale výsledok volieb tak vnímam. Ak posilnil antisystém, je to výsledok stavu spoločnosti, nie našej kampane.

si človek, ktorý sa dlhodobo venuje rómskej problematike. Nakoľko to bola dôležitá karta v týchto voľbách?

Myslím, že je to dôležitá karta z pohľadu odtrhnutosti problémov regiónov od toho, čo rieši politický establishment. Roky rozprávame o dôležitosti rómskeho problému, ale reálne kroky nevidíme. Bola to jedna z nosných Kotlebových tém. Na bilbordoch predsa mal, že ide proti ľuďom v kravatách a proti parazitom v osadách. Základ jeho úspechu je ale v autentickosti, hoci nie v reálnych riešeniach. Ľudia veria, že situáciu pozná, vidia, že prišiel za nimi, čím predbehol politikov z ostatných strán.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite