BILL FRISELL
HISTORY, MYSTERY
WARNER

Keby sme hodinu a pol trvajúci hudobný dej Frisellovho dvojalbumu prirovnali ku knihe, nebol by to klasicky spracovaný román, ale príbeh zložený z tridsiatich kratších epizód. Tie na seba nadväzujú viac originálnym autorsko-interpretačným štýlom než obsahom či jednotou formy. Frisell pripravil svoj nový materiál pre okteto spoluhráčov, nie vždy však hrajú všetky nástroje naraz. Niekde znie iba kapelníkova elektrická gitara, kde-tu ju podporí poloimprovizovaná rytmika, inde dominujú sadzby dychových nástrojov, ale typické sú hlavne pomalé harmonické tóny slákov. Vďaka súčasne teplej i temnej palete zvukov, strategicky využívaným poltónovým intervalom a odvolávkam na históriu vzniká tajomná atmosféra, ktorá masíruje imagináciu poslucháča. Ako refrén sa v novom svetle rozžiaria i staršie témy: Monroe, Probability Cloud či Baba Drame.

CSS
DONKEY
SUB POP

Let's Make Love... bol vydarený hit, ďalšie songy z debutu už tak trochu odvar. Pokojne s tým nesúhlaste, veď pred rokom, keď u nás mali hrať naživo, sme sa na nich tešili. Krátko pred vydaním druhej platne sa z bubeníka a producenta Adriana Cintru stal basgitarista a za bicie si CSS prizvali nováčika – Jona Harpera z kapely The Cooper Temple Clause. Druhý album znamená vzhľadom na vývoj scény recyklovanie nedávno znovuzrodenej DIY pankáčiny, v texte Rat Is Dead (Rage) síce rezonuje netypicky vážna téma domáceho násilia, no zvuk sa o nič neposunul. Opakované vtipy už nie sú také vtipné ako kedysi, songy sa zlievajú a vykrádajú aj staršie veci (I Fly v porovnaní s Alala). Ale inak, frontwoman Lovefoxxx je (stále) sexy a výraz kapely je (stále) garážovo ľúbivý. Album ako saponát z reklamy, ktorý „vyčistí a nepoškriabe“. Nič viac, nič menej.

UXIA
ETERNO NAVEGAR
HARMONIA MUNDI

Je neuveriteľné, koľko štýlov sa prelína v skladbách albumu Eterno Navegar (Večne sa plaviť). Dominuje v nich hodvábny hlas Uxie, speváčky z Galície, španielskeho kraja keltskej kultúry. Jej hudba však už neznie tak keltsky ako na predchádzajúcich piatich albumoch. Teraz vyrazila na hudobnú výpravu po starobylej morskej trase Portugalsko – Brazília – Kapverdské ostrovy. Ako sa pred moreplavcom vynárajú brehy krajín, tak sa pred poslucháčom objavujú ich hudobné štýly: portugalské fado či kapverdská morna, miestami pospájané s estetickými protipólmi, napríklad rapom. „Emócie a experimentovanie sú konštanty môjho života,“ hovorí Uxia. Jej experimentovanie je však zmysluplné, album obsahuje niekoľko originálnych i krásnych piesní. Potvrdzuje to najmä skladba Eu En Ti, fúzia hudby portugalskej, kapverdskej, havajskej, nasiaknutej vôňou kaviarenskej lounge music.

NEIL DIAMOND
HOME BEFORE DARK
COLUMBIA/SONY BMG

Rickovi Rubinovi sa začiatkom 90. rokov podaril husársky kúsok, keď oslovil na spoluprácu Johnnyho Casha. Z nepravdepodobného spojenia starnúceho speváka za zenitom svetskej slávy a producenta so skúsenosťami z rocku, hip-hopu a metalu vznikla séria albumov American Recordings, na ktorých Cash chytil druhý dych a oslovil aj mladé publikum. Zázraky sa vraj dejú len raz, ale po Cashovej smrti sa Rubin na niečo podobné podujal s Neilom Diamondom. Ich prvý spoločný album 12 Songs (2005) mal pozitívny ohlas a novinka Home Before Dark sa dokonca v amerických a britských rebríčkoch vyšplhala na prvú priečku. Rubin sa opäť riadil pravidlom, že menej je niekedy viac: zvuk zbavil zbytočných ozdôb a nechal priestor Diamondovmu hlasu a melódiám. O tie autor skladieb ako Girl You‘ll Be A Woman Soon, Red Red Wine alebo I‘m A Beliver, našťastie, stále nemá núdzu.

RADIOHEAD
THE BEST OF
EMI (2 CD)

Keďže Radiohead minulý rok vydali dlho očakávaný nový album In Rainbows vo vlastnej réžii, ich bývalému vydavateľstvu zostalo jediné logické riešenie. Priniesť na trh kompiláciu z predchádzajúcich šiestich albumov, na dvojdiskovej verzii doplnenú o pár bonusov („béčko“ Talk Show Host, „živák“ True Love Waits). Kapela sa na príprave výberovky nepodieľala a hudobní kritici možno aj preto vtipkujú, že takýto úvod do Radiohead vraj dnes potrebujú už len „maminy v Tescu“. Na druhej strane, ak bestofky majú určitý význam, tak tú svoju si zaslúži aj jedna z najvplyvnejších kapiel 90. rokov. Keby nebolo albumu OK Computer, trochu inak by asi zneli napríklad Coldplay. Keby nebolo albumu Kid A, mnohé rockové kapely by asi menej odvážne experimentovali s elektronikou. Ani s odstupom rokov to však nie je práve hudba do Tesca – tam by hneď klesli kšefty.

RADIOHEAD
THE BEST OF
EMI (DVD)

Radiohead majú niekoľko hitov, ale ich skladby najlepšie vyznievajú v spoločnej atmosfére celého albumu. Preto je pri tejto kapele také problematické zostavovať bestofku – výsledok nutne vyznieva pozliepano ako lastovičie hniezdo. Na DVD verzii The Best Of Radiohead sa však jednotlivé skladby v spojení s obrazovou podobou akoby osamostatnili a nepôsobia ako vytrhnuté z kontextu. Niektoré rané klipy sú už dnes síce trochu úsmevné (napríklad Anyone Can Play Guitar, kde Thom Yorke predvádza „nezávislé“ pohybové kreácie), ale mnohé ďalšie vo svojom žánri patria medzi klasiku – napínavý príbeh Just, čierno-biela štúdia pohybu Street Spirit, halucinačná animácia Paranoid Android alebo Yorkova vodou zaliata tvár v No Suprises. Viaceré klipy ťažia práve z Yorkovej vizuálne vďačnej tváre – rozhodne nie klasicky krásnej, ale svojím spôsobom fascinujúcej.