.hudba recenzie

VANDALI
REV ROKENROLU
VANDALI

Druhá platňa Vandalov zo Svätého Jura: metalisticky tvrdé, no ľahko swingujúce bicie, basgitara ostrosťou a funkčnosťou pripomínajúca Lemmyho, no zároveň dievčensky pestrá, gitara bustrovo hučiaca, netváriaca sa na nič, čím nie je, a nad tým neštylizovaný spev. Pesničky s veselými textami, nadhľadom a rokenrolovou radosťou. Od prvého albumu sa Rev rokenrolu líši v tomto: Pišto Wilson spieva čisto a aj „backing vocals“ sú intonačne v poriadku, Valér Tornád je definitívne punkovo-metalovou bubeníckou extratriedou, Basia Noiseovna, ktorá na pódiu pôsobí sympaticky placho, zvláda basu s istotou a nápaditosťou medzi rockermi nevídanou. Pišto si len musí dávať pozor na sklzy do patetickej „vanhalenovskej kantilény“, ktoré mu občas hrozia. Ináč bez chyby. Plesová sezóna, Hlasy či Sex na jednu noc sú hity, hoci ich v rádiu nezačujeme. „Máme smolu / to je rev rokenrolu“!

BRITISH SEA POWER
DO YOU LIKE ROCK MUSIC?
ROUGH TRADE/WEGART

Hľadač talentov Geoff Travis z labelu Rough Trade si BSP všimol v roku 2001, keď už mali vonku debutový singel a za sebou svojrázne klubové koncerty. Potom ich stiahol pod svoju značku a BSP tu vydali dosiaľ tri albumy. Napriek tomu nikdy neboli v centre záujmu kritiky ani poslucháčov. Zvukovo trochu nevýrazná kapela, ktorú do svojho playlistu na MTV2 zaradili vtedy už slávni Arctic Monkeys. Ale prirovnanie k Joy Division, ktoré kapele dali novinári, je naozaj prehnané. Nový album produkovali traja producenti (za všetkých aspoň Efrim Menuck z Godspeed You! Black Emperor), sú na ňom príjemné pesničky, občas znejúce trošku „indie obstarožne“. Potom je tu kolekcia nudnej gitarovej vaty a zopár zásadnejších vecí. Čisto inštrumentálna The Great Skua alebo Blurom šmrncnutý song Canvey Island sa vydarili. Ešteže je hŕba lepšej britskej muziky.

PRIMAL SCREAM
BEAUTIFUL FUTURE
WEA

Skupinu Primal Scream si pamätám ešte z druhej polovice 80. rokov, keď začínala nahrávať pre anglické nezávislé vydavateľstvo Creation. Nepatrila k jej najlepším akvizíciám ako Momus, Jazz Butcher, House Of Love. Neskôr sa odklonila od gitarového popu, pridala do nahrávok elektronický sound vtedajšej doby a na svete bol niektorými kritikmi ospevovaný album Screamadelica. Viac ako skladateľské majstrovstvo vytŕčalo z neho pozérstvo maskujúce tvorivú nemohúcnosť zvukovou efektnosťou. To platí aj o novinke Beautiful Future. Za melódie by sa nemusel hanbiť hádam len päťročný skladateľ (Uptown) a všetko ostatné je narafičené na priaznivcov alternatívnej hudby, čiže nechýba zvukový nátlak v neotesanej podobe, čo asi má byť originálne. No práve to je tuctové a bude asi otravovať skúsených poslucháčov. Úspech však nevylučujem. Má ho aj horšia hudba.

MELVINS
NUDE WITH BOOTS
IPECAC RECORDINGS

V čase boomu grunge vydávali pionieri špinavého sludge metalu Melvins svoje albumy na major labeli – na podpis zmluvy vtedy stačilo, že sa Kurt Cobain priznal k veľkej náklonnosti ku kapele „Kinga“ Buzza Osborna. Dnes ich nahrávky vychádzajú pod hlavičkou Ipecac Recordings, vydavateľstva Mike Pattona, presláveného pôsobením vo Faith No More a dnes stojaceho za viacerými prevažne experimentálnymi projektmi. Kultový štatút im ostal: dvojicu King Buzzo a Dale Crover, ktorý s Nirvanou bubnoval ešte pred vydaním debutu Bleach, doplnila mladá krv – basák Jarred Warren a druhý bubeník Coady Willis, členovia formácie Big Business. Unikátny zvuk zdvojených bicích a typicky melvinsovský Osbornov spev nájdete aj na aktuálnom albume, ktorý pokračuje v línii predminuloročného diela (A) Senile Animal. Veľa sa nezmenilo. Melvins znejú stále sviežo.

.juraj Olejník

G LOVE & SPECIAL SOUCE
SUPERHERO BROTHER

Všetko pôsobí tak skutočne – živé nástroje, cheesy sound, vitálny spevák a jeho hudba... a predsa je to skôr akýsi skanzen. Vďaka aranžmánom dychovej sekcie to občas pripomína tranzistorový pop 70. rokov, hneď nato sa ozve plechovo znejúci rap, ako keby za mikrofónom zapojeným do komba stál Beck v surferskej košeli, s hasičskou prilbou na hlave a písal sa rok 1993. Funky rytmika s akcentom na druhú, navlečená na pôdorys akustickej gitary, rytmizovaný spev, kde melódiu nahrádzajú sporadicky roztrúsené melodické motívy, déja-vu naturálny zvuk atď. Bezpochyby G Love vysiela signály, ktoré priťahujú pozornosť, ale spolu s nimi aj ďalšie, ktoré síce poslucháča priamo neodpudzujú, ale ani si ho neudržia. Jeho hudba pripomína mnoho vecí, ktoré vyvolajú okamžitú reakciu, ale nezanechávajú trvalejšie emotívne stopy. Mizne ako prchavá látka.

THE OFFSPRING
RISE AND FALL, RAGE AND GRACE
SONY BMG

Od prelomového albumu Smash amerických The Offspring uplynulo už štrnásť rokov. A tak pri ich nahrávkach čoraz hlasnejšie rezonuje otázka, či im ešte svedčí sarkastický úškrn večných tínedžerov. Teda otázka, ktorá mátala aj ich pop-punkových kolegov Green Day a Blink-182. Offspring to vyriešili naverbovaním producenta Boba Rocka, čo je odvážne rozhodnutie, keďže Rockovi sa priznáva leví podiel na úpadku skupiny Metallica a na konte má z punkového pohľadu také neštýlové spolupráce ako Bon Jovi alebo Bryan Adams. Výsledok? Kristy, Are You Doing Okay? je sentimentálna balada a klávesová Fix You nepripomína Coldplay len názvom. Vyleštené sú však aj klasické offspringovské skladby a gitary znejú príliš krotko. Ešteže Dexter Holland a spol. vedia občas urobiť chytľavú rýchlu pesničku s košatými vokálmi, pri ktorej si človek podupkáva, aj keby nechcel.