Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prečo sme takí drahí?

.robert Žitňanský .časopis .týždeň v ekonomike

Nákupy v

Nákupy v zahraničí, a špeciálne v Amerike, sú čoraz populárnejšie. Dôvod je naozaj jednoduchý: je to tam oveľa, ale naozaj oveľa lacnejšie.


Silná koruna má mnohoraké dôsledky – jedným z najpríjemnejších je, že pre držiteľov korún zlacňuje tovary a služby, predávané v menách, voči ktorým koruna posilňuje. Platí to aj o eure, voči ktorému sa výmenný kurz v priebehu dvoch rokov vplyvom viacerých (aj neopakovateľných) faktorov posunul približne až o  8 korún na jedno euro. Ale pre ľudí, ktorí hľadajú výhodnú kúpu, je oveľa zaujímavejšie  sledovať posuny kurzu voči americkému doláru, pretože Spojené štáty sú vo väčšine spotrebného tovaru oveľa lacnejšou krajinou než je ktorákoľvek európska.

.slabý dolár
Posledný rok bol z tohto hľadiska viac ako žičlivý – posilňovanie koruny vplyvom rýchleho ekonomického rastu a prijímania eura, kombinované s permanentným oslabovaním amerického dolára, viedlo k zmene jeho hodnoty približne až o  4,60 koruny (z 24,20 SKK/USD v auguste 2007 na 19,60 SKK/USD v auguste 2008).
Ak teda boli elektronika, hudba či oblečenie v Amerike oveľa lacnejšie než u nás pred rokom, teraz už ide o rozdiely často naozaj neuveriteľné. Počítače či elektronika sa v USA dajú bežne kúpiť za 50 či 60 percent európskych cien, vo výpredajoch aj za menej. To isté platí aj o oblečení, hudobných cédečkách, fotoaparátoch, kufroch, knihách a takmer o všetkom ostatnom. Pri mnohých tovaroch sa oplatí v Amerike nakupovať aj pri zarátaní poštovného, cla (od určitej hodnoty nákupu) a dane, ktorá na amerických cenovkách spravidla chýba a nepripraveného našinca môže niekedy zaskočiť. Pri niektorých hodnotnejších veciach sa dokonca nákup v USA oplatí spojiť aj s výletom – kvalitnejšie notebooky sú napríklad o toľko lacnejšie, že cena zostane v porovnaní s tou slovenskou nižšia aj po započítaní ceny štandardnej letenky.


.plus 63 percent
Vynikajúce ceny v Spojených štátoch v kombinácii s rozvojom internetových služieb a obchodov (eBay, Amazon a iné) vedú k tomu, že nakupovanie v Amerike, najmä prostredníctvom internetu, prudko narastá. Potvrdzujú to aj údaje zo Slovenskej pošty, ktorá tieto zásielky doručuje. „Za prvú polovicu tohto roka narástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka počet zásielok zo Spojených štátov amerických o 63 percent,“ povedal pre .týždeň hovorca pošty Juraj Danielis. V absolútnych číslach to znamená, že na Slovensko z USA za prvých šesť mesiacov tohto roka priviezlo (prostredníctvom pošty) približne 20-tisíc zásielok.
Napriek tomu, že ide o mimoriadny nárast, ešte stále sa to nedá porovnávať s Českou republikou, kde balíky z USA poštu doslova zavalili (ich počet sa vraj v posledných mesiacoch zdvojnásobil) a tá musela prijímať nových ľudí a vyvinúť mimoriadne úsilie, aby bola schopná zásielky doručovať. „U nás všetko zvládame v rámci našich kapacít,“ upokojuje Danielis.
Z nakupovania v lacnejšej Amerike už sa stáva tam i v Európe aj malé odvetvie biznisu: vznikajú špecializované internetové firmy, ktoré pre klientov v Amerike nakúpia alebo im umožnia vytvoriť si „americkú identitu“ (niektoré obchody nie je možné kúpiť zo zahraničia, alebo je to v rámci USA oveľa výhodnejšie), a potom ich posielajú do Európy.

.prečo sme drahší
Prečo je Amerika v porovnaní s Európou v mnohých veciach taká lacná? Vysvetlenie nie je nijako zložité. Spojené štáty americké sú vyše 300-miliónový jednotný trh, na ktorom existujú jednotné normy, hovorí sa jedným jazykom a kúpna sila je vo všeobecnosti veľmi vysoká. V praxi to znamená, že každý produkt má milióny potenciálnych zákazníkov bez nutnosti akokoľvek ho upravovať. Európska únia, to je 25 rôznych trhov, ktoré vyžadujú lokalizáciu na jednotlivé jazyky, prispôsobovanie na normy a špecifické značenia jednotlivých štátov, osobitný marketing v jednotlivých krajinách a podobne. Okrem toho je trh EÚ v porovnaní s tým americkým oveľa viac regulovaný všemožnými normami a poplatkami – do ceny tu tak navyše vstupujú náklady na recykláciu, na certifikát ekologickej bezpečnosti a iné. K tomu všetkému treba ešte pripočítať fakt, že v Európe sú vyššie dane – americká „sales tax“ je spravidla citeľne nižšia než európske DPH. A ešte sú tu rozdiely v záručných lehotách – európsky štandard, pokiaľ ide o jej dĺžku, si v Amerike musí zákazník v prípade záujmu pri mnohých tovaroch „prikúpiť“.
Všetky tieto faktory – najmä však veľkosť a konkurenčnosť amerického trhu – majú za následok, že Amerika je pre nás o toľko lacnejšia.

.prečo je lepšie byť bohatý
Zaujímavé je, že aj v rámci EÚ sú pomerne veľké cenové rozdiely v jednotlivých tovaroch a službách. Okrem rôzneho daňového zaťaženia sú určujúcimi faktormi najmä veľkosť trhu a kúpna sila.
Rôzne veľkosti jednotlivých trhov (napríklad 82,5 miliónové Nemecko verzus 5,5  miliónové Slovensko) cenovo zvýhodňujú veľkých – presne z tých istých dôvodov, pre ktoré je veľký americký trh oveľa lacnejší ako rozdrobený európsky. Ešte viac to platí pri takzvaných „luxusných“ tovaroch, kam možno zaradiť napríklad aj lepšie počítače, kvalitnejšiu elektroniku, značkové oblečenie a podobne. Predajcovia totiž na menšom trhu predajú oveľa menej, a preto musia dosahovať vyššie marže.
Rozdiely v kúpnej sile cenovo zvýhodňujú chudobnejších – ich cenová hladina je oveľa nižšia než v prípade bohatších krajín, a to najmä pre limity v kúpyschopnosti obyvateľstva. Tovary a služby jednoducho u chudobných nemôžu byť také vysoké ako u tých bohatých, pretože by si ich nikto nekúpil.  Jedinou výnimkou, keď chudobnejší môžu mať (a spravidla aj majú) vyššie ceny, sú spomínané „luxusné“ tovary. Stačí porovnať dve veľmi blízke mestá – Viedeň a Bratislavu – a na prvý pohľad je zrejmé, že hodnotnejšie a kvalitnejšie veci sa oplatí ísť kúpiť k susedom. Sú bohatší, a preto takýchto vecí kupujú viac, čo umožňuje predajcom znížiť marže. Navyše, keďže sa tam predá viac, je tam aj väčšia konkurencia. Skrátka, sú bohatší a preto majú nižšie ceny.
Nádejou malých a chudobných je, že nebudú chudobní – to jediné totiž vedia v relatívne krátkom čase ovplyvniť. Slovensku sa to zatiaľ darí, a aj preto sem prichádzajú stále noví predajcovia veľkých značiek, ktorí posilňujú konkurenciu a tým stláčajú ceny nadol. Amerikou sa tak skoro nestaneme (ani v cenách, ani v službách, ktoré sú pre zákaznícky orientovaný americký obchod typické), ale na začiatok by možno stačilo, keby tie rozdiely v cenách neboli také neznesiteľné.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite