Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Mediálny komplex – 4, 455 mld.

.eva Čobejová .časopis .týždeň doma

Je ideálne dať do pripomienkového konania návrh na vybudovanie mediálneho komplexu pre STV a

Je ideálne dať do pripomienkového konania návrh na vybudovanie mediálneho komplexu pre STV a SRo v letných mesiacoch. Komu by sa už chcelo v horúcom lete študovať 77 ťažko čitateľných strán?


Ministerstvo kultúry predložilo do pripomienkového konania materiál, ktorý má vláda prerokovať v septembri. Od októbra by sa už malo pracovať na projektovaní a výstavbe nového mediálneho komplexu pre Slovenskú televíziu a pre Slovenský rozhlas. Mal by stáť v blízkosti novej budovy SND a obchodno-bytového komplexu Eurovea.
Rámcovú koncepciu spoločného mediálneho komplexu a vecný i časový harmonogram vypracoval pre ministerstvo poradca v tejto záležitosti – Deloitte Advisory, Praha. Vďaka erudovanosti poradcu pôsobí tých 77 strán s podrobnou analýzou faktov ako úplne dôveryhodný materiál. Poradca už riešil iba ekonomickú výhodnosť  budovania komplexu. Jeho záver je jasný: „Výstavba mediálneho komplexu je vo finančnom vyjadrení približne o 25 percent výhodnejšia než zotrvanie STV a SRo v ich súčasných priestoroch.” Nový komplex by mal stáť 4,455 miliardy korún (v cenách roku 2008).
Poradca odporúča znížiť priamy vplyv na štátny rozpočet preferovaním alternatívy PPP, teda že komplex bude postavený ako projekt verejno-súkromného partnerstva. Takže budovu za tri roky postaví súkromný partner a ten ju bude potom 25 rokov verejnoprávnym médiám prenajímať a prevádzkovať. (Bude zaujímavé sledovať, ktorý sponzor vládnej garnitúry sa k tejto zákazke dostane.)
Z podrobnej správy a výpočtov sa zdá, že ani nie je o čom diskutovať. A veľký záujem o diskusiu, pravdupovediac, ani nie je. Iba poslankyňa opozičnej SDKÚ Magda Vášáryová žiada v tejto veci ministra Maďariča o prijatie. Neúspešne. Preto mu napísala otvorený list: „Vyhýbate sa rozhovoru so mnou. Nečudujem sa, ale ako minister musíte komunikovať s podpredsedníčkou Výboru pre kultúru a médiá NR SR, nech si už o mne myslíte čokoľvek.“ Vášáryová pripomína, že je tu ešte priestor, „aby sme sa skutočne vážne zamysleli nad tým, či potrebujeme štvrtú megalomanskú mediálnu stavbu, alebo bude priestor pri novom modernom centre Bratislavy Eurovea vyhradený pre multikultúrne centrum.“ Práve takýto priestor podľa Vášáryovej Bratislave akútne chýba a ideálne by bolo postaviť ho práve v tejto lokalite pri Dunaji, ktorá sa zrejme stane novým atraktívnym centrom mesta. Televízia či rozhlas môžu mať pokojne svoje kancelárie a štúdiá aj na okraji mesta (tak ako TV Markíza či TV JOJ).
Štúdia, ktorú ministerstvo predložilo na pripomienkovanie, okrem iného uvádza, aká je jeho predstava o počte zamestnancov verejnoprávnych médií v horizonte 5 rokov. Predpokladá, že v novom mediálnom komplexe bude na plný úväzok zamestnaných 1 600 ľudí, z toho 900 v STV. Otázka je, či to nie je zbytočne veľa ľudí. Prichádza digitalizácia, verejnoprávna televízia sa prepadá na pozíciu trojky na trhu. Ale ideme jej postaviť novú budovu takmer pre tisícku  ľudí. Nápad Magdy Vášáryovej – využiť štátom vlastnené pozemky v novom centre Bratislavy radšej na multikultúrne centrum – je naozaj hodný do diskusie. Ale na tú už niet času, na jeseň sa to zrejme celé spustí. A ak Smer vyhrá aj budúce voľby, Robert Fico bude strihať pásku na novopostavenom mediálnom komplexe.
Len aby vtedy ešte tú verejnoprávnu televíziu niekto sledoval.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite