Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ľudia v biznise sa menia

.iva Mrvová .časopis .týždeň v ekonomike

Keď sa povie hodnoty v podnikaní a lídri biznisu, mnohí sa podvedome usmejú. Slovenské podnikateľské prostredie máme zafixované ako súťaž o akcelerované bohatnutie.

časy sa však menia.

„Väčšina manažérov a majiteľov úspešných firiem, ktoré začali po revolúcii, nevedia o biznise ani riadení ľudí viac ako priemerná manažérska príručka. Uspeli preto, že nabehli na rozbehnutý vlak v čase, keď bol silný dopyt po službách aj tovare. Aj preto nevedia, čo robiť, ak klienti zrazu neprichádzajú sami, alebo sú ľudia v ich firme demotivovaní,“ začal ostro svoj nedávny blog bývalý ekonomický novinár a podnikateľ Pavol Hlubina. Firmy a ich majitelia v 90. rokoch o zákazníka nebojovali. Nemuseli, prišiel sám. Dobrá povesť spoločnosti bola skôr prémia ako nevyhnutnosť. Hoci sú následky citeľné aj v súčasnosti, biznis prostredie a ľudia, ktorí ho tvoria, sa menia. Hovoriť o podnikateľských lídroch na Slovensku už nie je také odvážne.

mentálna prestavba

„Pre mňa je biznis líder niekto, kto presiahne svoje hranice. Popri podnikaní podporuje svoju komunitu či založí neziskový projekt,“ hovorí Tomáš Hasala, podnikateľ a výkonný riaditeľ vzdelávacej organizácie Nexteria. Na Slovensku je podľa neho už dnes medzi podnikateľmi veľa inšpirujúcich osobností. Uznávaný kouč Marshall Goldsmith si myslí, že dobrý líder musí mať päť základných vlastností. Ide o globálny pohľad na vec, inteligenciu v oblasti IT, schopnosť oceniť kultúrnu rozmanitosť, vytvárať partnerstvá a schopnosť podeliť sa o vodcovstvo. Navyše, za veľmi dôležitú úlohu lídra považuje Goldsmith aj výber svojho nástupcu. „V tomto smere na Slovensku ešte zlyhávame,“ hovorí Pavol Hlubina. „Ak je firma zdravá, nástupca majiteľa či top manažéra sa nájde prirodzene, a prostredie tak môže dobre fungovať ďalej.“ Malo by ísť o človeka, ktorý je medzi kolegami rešpektovaný, vo firme pracuje určitý čas a je vidieť, že mu na nej záleží. Väčšina majiteľov slovenských spoločností to však zatiaľ nedokáže. Firma často končí predajom.

K negatívnemu záveru vedie absencia podnikateľských vzorov. V rámci stúpania v hierarchii firmy napodobňuje človek často vzory, ktoré videl pred sebou. Ak sa v princípe navyše od firmy očakáva každý kvartál len generovanie väčšieho zisku, je sloboda a motivácia na pôsobenie obmedzená. Človek je kreatívna bytosť a potrebuje atmosféru, v ktorej sa môže realizovať. Každá firma je vo svojej podstate živý systém. Ak je organizmus zdravý, prejaví sa to i navonok. Nastavenie atmosféry otvorenosti však ide z prvých miest firemnej hierarchie.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite