Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Infraštruktúra je dominantná

.matúš Vallo .časopis .architektúra

Sedemdesiatjedenročný Massimiliano Fuksas patrí medzi špičku súčasnej svetovej architektúry. Rodák z Ríma je známy širokým záberom svojej tvorby – od príboru pre značku Alessi až po letisko v Číne. Navrhoval nové milánske výstavisko, interiér pre značku Armani na Piatej avenue New Yorku alebo centrálu a výskumné stredisko automobilky Ferrari. V súčasnosti má svoj ateliér v Ríme, v Paríži a v čínskom Šen-čene. V Bratislave je autorom obchodného centra Bory.

ste prvý architekt svetového renomé, ktorého projekt sa realizuje v Bratislave a naše mesto osobne navštívil. Pre Bratislavu navrhuje aj Zaha Hadid, lenže tá tu nikdy nebola.
Vy máte jeden taký malý problém – treba prekonať koncept veľkého mena. To je dnes podľa mňa veľký problém vo svete architektúry. Povie sa: urobil to ten a ten, veľké meno, ale v skutočnosti sa nevie, kto to urobil naozaj. K architektom treba pristupovať tak, ako sa k nim pristupovalo kedysi. Architektúra sa musí vrátiť k svojej remeselnej podstate.

.no moja otázka smerovala k niečomu inému: vy ste Bratislavu navštívili, videli ste ju. Môžete o našom meste vyniesť nejaký úsudok?
Je absolútne nemožné vynášať akékoľvek úsudky o mestách vo svete, lebo na to, aby si nejaké miesto naozaj poznal, máš tri možnosti: buď si sa tam narodil, alebo si tam žil dostatočne dlho, alebo sa musíš uspokojiť s tým, ako na teba zapôsobilo, ako ho pociťuješ na vlastnej koži. Mal som z tohto mesta pocit, že ho poznačilo obdobie socializmu, a to veľmi výrazne, prinieslo zopár zaujímavých a zopár nezaujímavých vecí. Medzi tie nezaujímavé by som zaradil napríklad autostrádny rez priamo cez mesto, ktorý rozdelil jeho stred, toto sa mi vidí najdrsnejšie. A napríklad tento most je v celej svojej absurdite veľmi zaujímavý.

.v jednej ankete bol zvolený ako najzaujímavejšie a najdôležitejšie slovenské architektonické dielo za posledných sto rokov.
Ako si aj zaslúži.

.vy tvrdíte, že urbanizmus je dôležitejší ako samotná architektúra, pretože mesto robí mestom jeho infraštruktúra.
Jeho geografia.

.v tomto smere sme na tom v Bratislave asi dobre. No pokiaľ ide o infraštruktúru, Bratislavu z istého uhla pohľadu skôr zničila.
Infraštruktúra môže mesto naozaj zničiť.

Architekt si nemôže myslieť, že si bude celý život navrhovať pekné vily bez ohľadu na okolie.

.ak je zvolená zlým spôsobom?
Presne tak. Určite je oveľa dôležitejšie, ako je umiestená železničná stanica, než to, kde stoja budovy, architektonické diela. Taká železničná stanica spolu s koľajnicami, čo k nej vedú, môže spôsobiť obrovské problémy, ale práve tak môže prinášať aj riešenia – takisto ako metro, to môže tiež vytvárať problémy, a zároveň ponúkať riešenia. Záleží na tom, aký sa zvolí prístup. Prijímanie rozhodnutí o infraštruktúre mesta si vyžaduje mimoriadnu pozornosť a opatrnosť. Architekt si nemôže myslieť, že si bude celý život navrhovať pekné vily, bez ohľadu na okolie. Iste, navrhovať môže, ale infraštruktúra mesta bude aj tak dominantná a musí byť aj preňho rozhodujúcim prvkom.

.čo je pre mesto z hľadiska architektonických riešení dôležitejšie: aby bola jeho infraštruktúra funkčná, alebo kus jeho vlastnej histórie? Pri Moste SNP sa totiž z pohľadu funkčnosti zvolilo najlepšie riešenie, na druhej strane most zničil alebo rozdelil historické jadro mesta.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite