Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prekvapenia na Lide

.peter Nágel .časopis .kultúra

Do hlavnej súťaže najstaršieho filmového festivalu sa po prvý raz dostal film z Venezuely. Navyše hraný debut. A hneď získal Zlatého leva. Prekvapenie? Senzácia? Áno, aj. Niečo podobné sa však už na Lide udialo.

V roku 1994 prišiel, uvidel a zvíťazil v Benátkach neznámy Milcho Manchevski, ktorý ohromil kritiku i divákov vynikajúcou poetickou vojnovou drámou Pred dažďom. Vtedy 35-ročnému Macedóncovi sa otvoril celý svet. A hoci potom nakrútil ďalšie tri filmy, na svoj fenomenálny úspech zatiaľ nenadviazal, a stále patrí skôr k tým menej známym tvorcom.

Po dvoch desaťročiach sa história na Lide zopakovala. Tentoraz si filmový svet musí zapamätať iné meno. Lorenzo Vigas, pôvodne vyštudovaný biológ, ktorý v polovici 90. rokov prijal trojročnú účasť na filmových workshopoch v Newyorskej univerzite. Po návrate do rodnej Venezuely sa začal venovať dokumentárnej tvorbe a v roku 2004 nakrútil svoj prvú hranú krátku snímku, premiérovanú v canneskom Týždni kritiky. Uplynulo jedenásť rokov, kým vytvoril (ako 48-ročný!) svoj celovečerný hraný debut. A hoci v hodnotení talianskych i svetových kritikov komorná snímka Zďaleka (Desde alla) nezískala vysoké body, medzinárodná porota zložená z renomovaných filmárov (Alfonso Cuarón, Nuri Bilge Ceylan, Hou Hsiao-hsien, Pawel Pawlikowski, Lynne Ramsay) jej prekvapujúco pridelila Zlatého leva. Tvorcom, ktorí tiež súťažili o najvyššie ocenenenie – ako Alexander Sokurov, Atom Egoyan, Tom Hooper, Amos Gitai, Jerzy Skolimowski, Laurie Anderson, Marco Bellocchio, Cary Joji Fukunaga – cvakli zuby naprázdno.


.komplexný debut

Víťazný film je uhrančivou, temnou drámou o vzťahu homosexuálneho muža v stredných rokoch a zdanlivo citovo vyprahnutého mladíka, ktorého vychováva ulica. Filmu dominuje minimalistický, sugestívny výkon čilského herca Alfreda Castra, ktorý sa preslávil nielen v Južnej Amerike vďaka filmom Tony Manero, Post Mortem, No a El club režiséra Pabla Larraina. Castro hrá Armanda, osamelého zubného technika, ktorý po rutinnej práci brázdi ulice Caracasu, aby peniazmi oslovil mladých mužov – nie pre sex, ale aby ich mohol pozorovať pri vyzliekaní. Pri jednom zo svojich výletov narazí na spurného, fyzicky príťažlivého Eldera, s ktorým nadviaže zdanlivo banálny vzťah, ktorý však smeruje k pochmúrnemu a nečakanému vyústeniu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite