MGMT
ORACULAR SPECTACULAR
COLUMBIA/SONY BMG
Brooklynské duo Andrew VanWyngarden a Ben Goldwasser vystupovalo s nezávislákmi Of Montreal a prvé EP vydalo už v roku 2005. Siahnite po ňom, ak neveríte, že pod súčasný zvuk MGMT sa jednoznačne podpísal minuloročný nu-ravový prínos britských Klaxons, aj keď medzi Britániou a Amerikou je niekedy poriadne ďaleko. Verzie spred troch rokov ešte nemali takú energiu ako teraz. Synťáky, elektronika a nadupaná rytmika (Kids), vokálne afekty zvádzajúce k Scissor Sisters, Princeovi či Bee Gees v podaní MGMT predstavujú zábavný diskotékový návrat do 80. rokov (nový singel Electric Feel). Vo 4th Dimensional Transition počuť experimenty s klikancami pripomínajúce Radiohead z platne Amnesiac, inokedy sa dvojica s ľahkosťou vracia k zvuku britskej invázie (The Handshake, Weekend Wars). Psychedelický pop od producenta Flaming Lips Dava Fridmanna.

GIPSY.CZ
REPREZENT
INDIES SCOPE
 Ak niekto použije v piesni slová „urob niečo, aby sme žili v harmónii“, a pritom z jeho vokálneho prejavu priam strieka nenávisť a agresívnosť, tak to pôsobí prinajmenšom ako paradox. Vzniká v tej časti populárnej hudby, ktorá sa tvári ako boh vojny, čiže ako väčšina amerických rapperov. Európski už roky ukazujú, že rapovať sa dá i veselšie a s dobrými hudobnými nápadmi. Prímes etnických štýlov dodala ich rapu prirodzenosť. Príkladom je i tvorba českého Róma Radoslava Bangu a jeho medzinárodne úspešnej kapely Gipsy.cz. Češtinu strieda rómčina a občas i angličtina a štýlovo pestrý, originálny romano hip-hop. Za vrchol albumu Reprezent  považujem presvedčivú kombináciu swingu a rapu v skladbe Dobrý den a výstražné slová „postrieľajte sa všetci“. Áno, niekto asi potrebuje dostať slovami po hlave ako lopatou. Pomôže to? Spamätá sa?

MOZDZER/DANIELSSON/FRESCO
LIVE
OUTSIDE MUSIC/HEVHETIA (CD + DVD)
Poľská klavírna ikona Leszek Mozdzer sa s nesmiernou spontánnosťou pohybuje na pôde viacerých sólových, komorných či ansámblových projektov. Vykryštalizovaná podoba jeho tria – neskromne pomenovaného Leszek Mozdzer Dream Team – priniesla ovocie v podobe dvojice albumov pozdvihujúcich pulzujúci rytmus nad úroveň formotvorných prvkov (The Time) a naznačujúcich zvukovú bezhraničnosť (Between Us And The Light). Potenciál kongeniálnej komunikácie trojice vynikajúcich muzikantov zúročujúcich odlišnosti vlastných kultúr (Poľsko – Švédsko – Izrael) neostal zďaleka vyčerpaný pri štúdiových stretnutiach. Po všetkých stránkach do dokonalosti dotiahnutý digipack-knižočka so zvukovým aj obrazovým záznamom dvojice poľských koncertných turné zoskupenia je vysokou školou nielen muzikantskej empatie, ale aj grafiky, kamery, strihu, osvetlenia...

VINCENT VINCENT AND THE VILLAINS
GOSPEL BOMBS
Vincent Vincent And The Villains je dobrý názov pre kapelu, hádam ešte lepší ako kedysi Vinnie Vincent Invasion. Navyše,  kým Vinnie Vincent, jeden z najväčších smoliarov v rockovej histórii, sa v skutočnosti volá Vincent Cusano, Vincent Vincent má vraj toto meno aj v rodnom liste. Debutový album britskej kapely dostal názov Gospel Bombs a úvodná skladba Beast znie ako z mariachiovských filmov Richarda Rodrigueza. To všetko je však trochu zavádzajúce: Vincent Vincent And The Villains sú v prvom rade revivalisti, ktorí čerpajú z rokenrolu, rockabilly a skifflu. Títo mládenci majú muziku 50. rokov očividne v malíčku aj v srdci, ale predsa len to nie je čisté retro – napríklad v dramatickejších okamihoch môže Vincentov spev pripomenúť Nicka Cava, v ironickejších Morrisseyho a v romantickejších Chrisa Isaaka. Trochu iná britská gitarovka.