Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mysli globálne, tancuj lokálne

.elena Akácsová .časopis .divadlo

Preč sú časy, keď si v každej doline stáročia zachovávali svoj osobitý štýl, do ktorého mal každý cudzí vplyv dostatok času zapadnúť a zdomácnieť. Hranice a obmedzenia sú preč a cudzie vplyvy sa miešajú krížom-krážom.

Preč sú časy, keď si v každej doline stáročia zachovávali svoj osobitý štýl, do ktorého mal každý cudzí vplyv dostatok času zapadnúť a zdomácnieť. Hranice a obmedzenia sú preč a cudzie vplyvy sa miešajú krížom-krážom.


Čím viac sa svet globalizuje, tým ťažšie sa udržiava špecifická lokálna kultúra. Už vo svojej podstate je kultúra niečo živé a vyvíjajúce sa, nasáva vplyvy z okolia, aby ich pretavila cez individuálnu invenciu a opäť pustila do sveta. Je ťažké nájsť v tomto šialenom globálnom kotlíku mieru, v akej uchovať lokálnu osobitosť, ale neuzavrieť sa pred svetom a novotami, a na druhej strane, ako prijímať vonkajšie podnety a nestratiť úplne vlastný charakter. O to viac je potešiteľné, že dve slovenské zoskupenia sa neboja experimentovať a tú správnu mieru hľadať. Volajú sa Partia a Banda.
Partia je zoskupenie tanečníkov (študenti VŠMU, hostia z Lúčnice a ďalších telies), ktorí na vysokej interpretačnej úrovni, hravo a bez predpojatosti zatancujú všetko, od prepisov autentických tradičných tancov, slovenských i inonárodných, až po ich experimentálne a dramatické spracovanie. Rovnako ako Partia v tanci pristupuje zoskupenie Banda k hudbe. Vychádza z dôverného poznania slovenskej ľudovej hudby, pričom sa inšpiruje inými hudobnými žánrami a folklórom iných národov.

Úvodné číslo ich programu Cofeedeldrom bez škrupulí mixuje tance Ameriky, Španielska a Rumunska. Spoločným menovateľom je tu rytmický tanec – step, flamenco a cigánsky szászcsávás. Paralelné prezentovanie štýlov zvýrazňuje lokálne odlišnosti a súčasne dokazuje, aký prekvapujúco univerzálnym a zrozumiteľným jazykom je ženský a mužský tanec kdekoľvek svete.
Tanec medzi črepinami je tanečné divadlo Mareka Ťapáka v choreografii Ervína Vargu, ktoré s týmto programom spájajú nielen účinkujúci tanečníci z Partie, ale aj podobné zanietenie autorov a interpretov pre virtuózny a výrazový tanec.
Samotné premiérové spojenie Partie a Bandy dáva od prvého roztvorenia opony tušiť, že tomuto programu nechýba humor, nadhľad, hravosť a nekonvenčný prístup k pôvodnému materiálu. Možno to občas pre ortodoxných folkloristov pôsobí ako svätokrádež, dá sa o tom dlho diskutovať, podľa mňa je to však vyslobodenie z mojsejevovského zakliatia, na ktoré tu slovenský ľudový tanec i hudba dlhé roky čakali.
Miesenie hudobných a tanečných štýlov tu prebieha nielen v priestore, teda z rôznych častí sveta, ale aj v čase. Niekde je zachovaný tanec vo svojej pôvodnej podobe, inde je spracovaný súčasnou tanečnou technikou. Práve to spojenie slovenského folklóru so súčasným tancom je mimoriadne pôsobivé a objavné. Trúfam si povedať, že dokonca nasledovaniahodné.
A ešte jedna vec. Choreograf Vladimír Michalko nielenže rád narúša tradičné tanečné postupy, vymýšľa nové a prekvapivé tanečné formy a prepojenia, ale často a rád necháva ženy tancovať mužské tanečné prvky. Zaujímavé na tom je, že aj tak si ženy zachovávajú na javisku ženskosť a priam erotickú príťažlivosť a muži zas mužnosť a chlapčenskú hravosť. Až mi je to divnô, čo tu píšem, ale podarilo sa mu emancipovať slovenské tanečnice – dosiahol javiskovú rodovú rovnoprávnosť pri zachovaní rodovej rôznorodosti. 

Partia a Banda. 12. júna 2008 v DK Zrkadlový háj, Bratislava.
Choreograf – Vladimír Michalko
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite