Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Horšie by bolo, keby sa predal falzifikát

.andrej Bán .časopis .kauza

Rozhovor s kunsthistorikom, kurátorom a riaditeľom Múzea v Betliari Júliusom Barczim o tom, ako sa dá v prípade Berniniho busty zistiť, či ide o originál.

.je pravda, že ste robili odborný posudok na mramorovú bustu pápeža od Berniniho s odhadom ceny pre Sogu?

Na sochu som odborný posudok nerobil. Bola súčasťou väčšej kolekcie diel z pozostalosti Ernesta Zmetáka, ktorú som spracoval pre účely aukčného katalógu Sogy. Znamená to základné popisy, prípadne ak bola známa nejaká informácia o diele, aj tá sa uvedie. V prípade Zmetákovej zbierky je to však problematické, o jej provenienciách dokopy nič nevieme.

.prečo ste bustu vyhodnotili v rámci kolekcie ako repliku Berniniho („podľa Berniniho"), najmä ak bola známa snímka busty z čias, keď ju predávali vo Viedni ešte začiatkom 20. storočia a je známa aj jej bronzová verzia z Národnej galérie v Kodani?

Do vydania slovenského aukčného katalógu bola známa len jediná čiernobiela fotografia sochy, ktorá bola publikovaná v jednom viedenskom aukčnom katalógu v 19. storočí ako dielo iného autora a druhýkrát vraj v roku 2008 v katalógu Getty Musea, kde sa o nej má písať ako o Berniniho soche.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite