Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Učebnice

.časopis .veda

Rýchlosť, akou sa dá reálne rozbehnúť rozumná školská reforma, je v

Rýchlosť, akou sa dá reálne rozbehnúť rozumná školská reforma, je v podstate daná rýchlosťou, akou sa dajú napísať nové učebnice. Až s učebnicami totiž dostane nový školský systém jasnú a rozpoznateľnú tvár.
Nové učebnice pritom nie sú určené len pre deti. Vo veľkej miere predstavujú aj akýsi základný signál a ľahko čitateľnú informáciu pre rodičov. Prelistovaním učebníc získa rodič za polhodinku celkom plastickú predstavu o tom, čo a ako sa budú jeho deti učiť. Takéto prelistovanie mu povie oveľa viac než akékoľvek šťavnaté opisy zámerov, cieľov a obsahu školskej reformy.
Najdôležitejšími adresátmi nových učebníc však nie sú ani deti, ani rodičia, ale učitelia. Nové učebnice by totiž mali v prvom rade ukázať učiteľom jednu konkrétnu koncepciu, podľa ktorej by sa ich predmet či oblasť dali učiť. A poskytnúť by mali nielen koncepciu, ale aj kompletný servis. Učebnice by sa mali uchádzať o priazeň učiteľov, mali by sa snažiť aspoň niektorých učiteľov nadchnúť (ospravedlňujem sa za použitie tohto slova v súvislosti s naším školstvom) a vyvolať v nich chuť učiť spôsobom prezentovaným v danej učebnici.
Hádam netreba zdôrazňovať, že to predpokladá voľný trh s učebnicami. Ak budeme mať jednotné učebnice, pokusy s modelom plochej zeme spomínané v hlavnom článku na tejto strane nemajú šancu (neviem si predstaviť väčší nezmysel, ako urobiť diskusiu o Pratchettovej Plochozemi povinnú pre všetky deti na Slovensku). Ak by sme mali voľný trh a myšlienka Plochozeme spolu s celou učebnicou by sa zapáčila dostatočne veľkému počtu učiteľov, učilo by sa podľa nej určité percento detí. Iné deti by sa učili podľa iných učebníc.
A nebol by v tom nijaký chaos. Každá učebnica by totiž musela pokrývať všetko to, čo predpisuje rámcový (štátny) vzdelávací program. A k tomu by autori mohli pridať svoje vlastné veci. Presne tak, ako by školský vzdelávací program pridával svoje vlastné veci k rámcovému. Pri dostatočne bohatom trhu s učebnicami by sa dokonca základná kostra školských programov utvorila pomerne rýchlo a jednoducho konkrétnym výberom učebníc.
Netreba hádam zdôrazňovať, že u nás to tak nebude. Učebnice budú jednotné, mládež bude uvedomelá.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite