Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ďalší súper

.michal Pavelka .časopis .šport

Zdá sa, že boj o titul vo Formule 1 nebude len záležitosťou stajní Ferrari a McLaren. Do partie favoritov sa hlási aj BMW-Sauber.

Zdá sa, že boj o titul vo Formule 1 nebude len záležitosťou stajní Ferrari a McLaren. Do partie favoritov sa hlási aj BMW-Sauber.


„Prekvapilo by ma, ak by v tejto sezóne nezískali nejaký triumf aj chlapci z BMW, určite budú bojovať o víťazstvá,“ povedal na margo výkonov konkurencie aktuálny majster sveta F1 Kimi Räikkönen. Fínsky pilot je po troch úvodných pretekoch novej sezóny späť na čele hodnotenia majstrovstiev sveta, no v Pohári konštruktérov šokujúco vedie práve BMW-Sauber.

.debakel
Bavoráky svoju silu ukázali už počas ouvertúry v austrálskom Melbourne, kde za víťazným Lewisom Hamiltonom zo stajne McLaren skončil na druhom mieste Nick Heidfeld. A ak by Robertovi Kubicovi nepoškodil Japonec Nakajima monopost, boli by na debne hneď dvaja jazdci tejto stajne. Sezóna sa totiž začala totálnym debaklom Ferrari, ktorý trojnásobný majster sveta a bývalý tímový poraca Niki Lauda označil za katastrofu. „Všetko, čo mohli piloti Ferrari pokaziť, to aj pokazili,“ uviedol na margo dvoch Massových a jednej Räikkönenovej havárie.
Austrália akoby bola dôkazom, že nie všetci sa na ostrý štart sezóny dobre pripravili a do cieľa prišlo napokon len sedem áut. A to ešte šiesteho Barrichella diskvalifikovali za školácku chybu, keď vyšiel z boxov na červenú. Aj vďaka tomu získal Räikkönen bod, za ktorý bol očividne vďačný. Veď vinou poruchy ani nedošiel do cieľa a jeho najväčší rival zvíťazil. "Boli to moje najlepšie preteky v kariére," uviedol rozjarený korunný princ Lewis Hamilton. Talent z McLarenu netušil, že najbližšie to už také slávne nebude.

.koniec trakcie
Ako každý rok, aj teraz sa počas zimnej prestávky museli tímy prispôsobovať novinkám v technických predpisoch. Tou najzásadnejšou bolo zakázanie trakčnej kontroly, čo museli uvítať najmä fanúšikovia. Tento elektronický systém, ktorý v podstate zabraňuje prešmykovaniu kolies najmä na štarte, ale i pri zrýchľovaní, prejazde zákrutami a predovšetkým v daždi, totiž znižoval percento jazdeckých chýb, čím zabraňoval predbiehaniu. Viaceré preteky sa tak menili na nudné divadlo, v ktorom jazdci len krúžili po trati. Všetko dôležité sa potom dialo v boxoch a o víťazovi i ďalšom poradí väčšinou rozhodovala dobre pripravená stratégia.
Ako ukázala prvá trojica pretekov, na trati sa toho skutočne deje podstatne viac. Hlavu v smútku musia mať najmä mechanici, pretože v každých pretekoch si to odnieslo viacero monopostov. “Bez celej tej elektronickej podpory si musíte dávať dobrý pozor, aby ste skutočne všetko urobili perfektne,” myslí si Robert Kubica. “Inak máte problém.”

.odveta
V McLarene sa netešili z víťazstva dlho. Už týždeň po Austrálii sa potvrdili predsezónne predpoklady, že najlepšie bude pripravené Ferrari. Jazdci červených v Malajzii dominovali, keď pole position získal Felipe Massa a preteky jeho kolega Räikkönen. “Žiadna panika, po neúspechu v Austrálii sme si v tíme povedali, kde sa stali chyby a rýchlo sme zareagovali na problémy s technikou. A hneď sa aj ukázali výsledky, veď teraz som bol o pol sekundy rýchlejší, ako konkurencia,” skonštatoval Raikkönen, ktorému robili partnerov na pódiu druhý Heidfeld a tretí krajan Kovalainen z McLarenu. Nebyť Massovej jazdeckej hrubej chyby by bolo Ferrari dosiahlo double. “Nielenže sa nám po úvodných pretekoch uľavilo, ale ešte sme aj ukázali naše skutočné možnosti,” komentoval Stefano Domenicali, nový muž na čele tímu. “Boli sme pod tlakom, no nespanikárili sme a ukázali sme svoju silu. Myslím si, že reakcia Ferrari bola jasná!”


.iný škandál
Paradoxne, o najväčší negatívny rozruch doterajšej sezóny sa postaral ten, kto by sa mal snažiť o pozitívny obraz tohto športu – Max Mosley, prezident Medzinárodnej automobilovej federácie, ktorá je riadiacim orgánom F1. Britský bulvárny týždenník News of the World zverejnil dosť nechutné fotografie a video jeho sado-masochistických sexuálnych praktík s piatimi prostitútkami.
Mosley sa bráni, že ide o narušenie jeho súkromia, no nejde tu len o zvrátený sex. Väčšina kritikov poukazuje na zjavné zľahčovanie holokaustu, keď počas jeho zábaviek s piatimi kňažnami lásky používali vojenské, akoby fašistické  uniformy, väzenské mundúry, pripomínajúce väzňov v koncentračných táboroch a nemecké príkazy. Mosley môže len ťažko vysvetľovať, že nešlo o fašistický podtón, keď jeho otec Oswald bol zakladateľom Britskej únie fašistov a Max v mladom veku pracoval v jeho novej povojnovej strane. Aj preto sa tejto pikantnej kauze venujú nielen v Británii aj seriózne, a dokonca i verejnoprávne médiá.
Viaceré tímy F1, najmä s nemeckýmm, ale aj japonským kapitálom žiadajú jeho automatické odstúpenie z funkcie, bohatý a nezávislý právnik sa však bráni.
Na jeho obhajobu treba dodať, že bol prvý, kto sa zastal čierneho Angličana Lewisa Hamiltona, keď ho počas predsezónnych testov v Španielsku rasisticky urážali priaznivci Fernanda Alonsa. Dokonca pohrozil Španielom odobratím Grand Prix. O vážnosti Mosleyho správania svedčí aj to, že Hamilton sa tentoraz na jeho stranu nepostavil...

.chyby bezchybného
Mladý Brit má však problémy aj sám so sebou. Chlapec, ktorý takmer nerobí chyby, dostal len nedávno vo Francúzsku vysokú pokutu za prekročenie rýchlosti, pričom mu hrozilo, že príde aj o vodičský preukaz. Na trati v Bahrajne, dejisku tretej Grand Prix sezóny, sa však správal, akoby ho ani nikdy nemal. Najskôr totálne zaspal na štarte a v naháňačke za prednými pozíciami zozadu vrazil do Alonsovho Renaultu. Za svoj výkon a žiadne body sa dokonca ospravedlnil všetkým členom svojho tímu. “Katastrofa, dnes som nechal celý tím v štichu,” kritizoval sám seba.
V Bahrajne sa teda stajni Ferrari podarilo to, čo nedokázali v Malajzii – prvé double v sezóne. Massa sám sebe i vedeniu tímu víťazstvom ukázal, že ešte nie je na odpis a odsunul Räikkönena na druhé miesto. “Nie som najspokojnejší, pretože ja chcem vždy vyhrávať,” lakonicky skonštatoval chladný Fín.

.poliak a spol.
V Bahrajne sa však všetko točilo okolo iných jazdcov, pozornosť vzbudila najmä prvá pole position v kariére poľského supertalentu Roberta Kubicu.  Nakoniec síce skončil až tretí, no stajňa BMW trónila po úvodných troch pretekoch seriálu na čele Pohára konštruktérov! “BMW dnes predviedli vyrovnané jazdy, musím priznať, že Kubicu som predbehol v čase, keď mal nejaké problémy. Som si istý, že tento tím do konca roka vyhrá nejaké preteky!” pochválil konkurenciu Räikkönen. Jeho šéf Domenicali dokonca tipuje, že mladý Poliak bude až do konca šampionátu bojovať o titul! “Takto vysoko sa ešte nepozeráme, no v každom prípade by sme v tejto sezóne radi siahli na nejaké víťazstvá,” vyjadril sa Kubica. “Verili sme, že nás čaká silná sezóna, už od prvých skúšok v aerodynamickom tuneli. A ukazuje sa, že sme tušili dobre. Urobíme všetko preto, aby sme naplnili naše plány.”
Len 23-ročný krakovský rodák jazdí už svoju tretiu sezónu F1, kam sa prepracoval po skvelých výsledkoch v motokárových kategóriách a v rôznych formulových sériách, najmä Formuly Renault. Práve v Renaulte dostal v novembri 2005 šancu testovať monopost F1 a jeho časy boli také presvedčivé, že s ním hneď podpísal zmluvu na miesto testovača konkurenčný tím BMW-Sauber. Netreba ani pripomínať, že v Sauberi majú čuch na talenty a prvú šancu tu dali viacerým budúcim esám, na čele s Kimim Räikkönenom. Keď sa potom zranil bývalý šampión Jacques Villeneuve, vedenie stajne dalo šancu práve mladému Poliakovi. Ten hneď vo svojich tretích pretekoch na legendárnej talianskej Monze skončil tretí a aj vďaka tomu získal regulárny kontrakt na dve nasledujúce sezóny. Vlani už patril k poctivým zberačom bodovaných umiestnení a celkovo skončil v hodnotení šampionátu na šiestom mieste. Zažil však aj negatívnu skúsenosť, keď hrôzostrašne havaroval počas Grand Prix Kanady. Odborníci tvrdia, že nebyť bezpečnostných vylepšení ostatného obdobia, takúto nehodu by pilot neprežil. Dnes patrí Robert k špičke F1 a pre úspech je rozhodnutý urobiť všetko. Počas leta dokonca schudol zopár kíl, len aby sa vyrovnal ľahším jazdcom.
“Druhýkrát za sebou sme boli len o niečo pomalší ako Ferrari, a to je povzbudzujúce. Veríme, že auto má v sebe ešte skrytý potenciál a postupne ho v sezóne odhalíme,” komentoval šéf tímu BMW Mario Theissen. Zdá sa, že okrem Ferrari a McLarenu môže do hry o víťazstvá zasiahnuť aj ďalší nečakaný súper. A pre šport i divákov je to len dobre.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite